We zijn eigenlijk altijd wel relaxed met eten omgegaan...lusten ze iets niet dan geen dwang oid. Regel is wel dat ze van alles wat er op hun bord ligt 1 hapje proeven. Ze krijgen elke dag een beetje yoghurt na en soms wat lekkerders. Maar de laatste tijd... als het eten op tafel komt roepen ze al " ieuwwwww" en "dat lust ik niet" etc. Proeven doen ze na veel aandringen maar laten vaak alles staan. ook dingen die ze voorheen wel aten. Of ze scheppen een hapje op en gaan met hun vingers elk stukje kruiden of sliertje eraf pulken. Ik ben het gewoon zo zat om elke dag hun eten weg te moeten gooien! Niks lijkt wel goed.... Oh, en we eten meestal gewoon om half 6, en ze eten 1 tussendoortje rond 15u, wat bestaat uit 1 klein koekje en/of 1 snoepje. Daar drinken ze dan bij en daarna niet meer. Ze zouden toch wel een keer trek moeten hebben? Is dit een fase of? Ze zijn 4 en 6.
Bij mijn dochter was het echt een fase...sinds ze ongeveer 7,5 is eet ze echt gewoon net als ons...wel iets kleinere porties natuurlijk. Daarvoor leefde ze van de lucht of zo...want dan was het inderdaad wat eten heen en weer schuiven op het bord...3 happen van iets...en daarna niks meer. Uiteindelijk is ze verder niet te dun...en net zo lang als de gemiddelde bijna 9 jarige. Onze zoon eet wel meer maar die heeft altijd al gewoon goed gegeten. Maar hij eet met de lunch meer dan in de avond. Dan is het een kleine portie en dan laat hij meestal koolhydraten staan. Aardappelen, rijst, pasta of friet eet hij nooit op. Groente wel.
Ja hier ook hopelijk een fase. Ik mag niet klagen hoor ze eet best goed, maar voorheen at ze zonder te kijken alles en de laatste tijd is ze ook vaak eerst aan het prikken en dingetjes apart leggen. Krijg er de kriebels van.. Meestal laat ik het en eet ze toch eigenlijk zelden slecht. Vanavond zat ze echt te miepen en heb ik ouderwets hapjes voor haar gemaakt en als treintje/ geitje weet ik wat in haar mond geschoven .. hilarisch vond ze dat en het ging nog bijna helemaal op ook terwijl het boerenkool was wat ze normaal echt niet lekker vind. Extra bevestiging voor mij dat ze het dus eigenlijk gewoon wel lust.. Ben dit trouwens absoluut niet van plan om iedere avond te gaan doen en dat weet madam ook heus wel goed. Dit was meer als grapje om de laatste happen naar binnen te werken. Hier eet ze trouwens de meeste groentes wel ( behalve dan boerenkool vind ze niet echt lekker/ champignons en zuurkool, ui en prei vist ze er ook uit ) Gekookte aardappelen maak ik haar ook niet echt blij mee maar dat eten we dan ook zelden. Zoete aardappel gaat ze echt van kokhalzen.. dat hoeft ze dan ook niet te eten van me.. Oh ja en blauwe kaas en garnalen gruwelt ze van, maar hè dat vind ik niet zo raar. het is meer dat ontleden van haar bord wat tegenwoordig ineens een trend is..
Hier dametjes van bijna 4 en bijna 6. Oudste heeft altijd prima gegeten, wil ook van zichzelf alles proeven. Zij eet een bord avondeten (ja hoeveel is een bord? Drie flinke eetlepels boerenkool en een stukje worst, bijvoorbeeld). Ze lust eigenlijk alles. Jongste moet wat meer aangemoedigd worden om te proeven en kan soms erg miepen over een stukje paprika of een flintertje ui wat ze niet lust. Als ze iets écht écht niet lust, dan hoeft het niet, maar ik ga niet met alle grillen mee, want het is deels ook gewoon een beetje aanstelleritis van haar kant. Ze moet dus elke avond in ieder geval een aantal hapjes van haar bord eten.
Ik had het kunnen schrijven!! Precies hetzelfde.. Zelfde leeftijd, ook 1 dingetje om 15.00 en met het avond eten alles eruit plukken en weinig eten. De oudste van 6 eet een kwart van een boterhambordje. De jongste van 4 eet een half boterhambordje
De jongste van 3 is een bootwerker. Hij heeft een plastic peuterbord maar schept dat zeker 2x vol. Qua hoeveelheid denk ik wel een volwassen dinerbord De oudste van 7 lust in principe alles behalve prei maar wordt niet echt enthousiast van eten. Ze eet omdat het moet, maar vindt het zonde van haar tijd. Ze kan zo een vol bord hutspot eten of 3 gevulde taco's. Of ze neemt maar een paar happen.
Ongeveer een peuterbord, wel heel gevarieerd. Dochter moeten we wel stimuleren, want ze vergeet gewoon een hap te nemen, eten interesseert haar niet zo. Vanavond bijv: ong kleine soeplepel heldere kippensoep met soepgroente, 2 aardappelrosties, halve zakmmoot, flinke opscheplepel sperziebonen. Dit is wel een goede dag moet ik zeggen ☺
Oudste van 7 lust alleen Spinazie Bloemkool Sperziebonen Pannekoeken Tosti Patat En dat was het! Vlees eet hij zelden. Sausjes alleen appelmoes en pindasaus Vanaf zijn 1ste is hij eten gaan weigeren en dat is helaas gebleven. Ik loop nog steeds met hem bij de dietiste van cb om hem in de gaten te houden. Oh ja fruit alleen appel, banaan en aarbeien Drinken appelsap, yogi en chocomelk.
Mijn oudste (bijna 9 jaar) eet een bijna volwassen portie, in meeste gevallen wil hij ook nog een 2e keer (half bord krijgt hij dan). Als het iets is wat hij niet zo lekker vindt of niet eerder gehad heeft (en dat is altijd 'verdacht' ) schep ik een half bord op. Als hij dat opeet mag hij een toetje, anders niet. Hij eet het altijd op . Vooral sinds hij 6 jaar is gaat het avondeten erg goed, en laatste half jaar eet hij meer dan wij, groeispurt? Mijn middelste (bijna 7 jaar) is altijd een goede eter geweest, maar kan ook vreselijk miepen over bepaalde ingrediënten afhankelijk van hoe ze die dag in haar vel zit. Uien bijvoorbeeld , die ze er dan uit wil vissen enzo. Meestal ga ik daar niet in mee, ze kan alles eten zoals het is of niet eten, want als de ui verstopt zit in de pastasaus eet ze het gewoon op. Zij eet meestal een half tot driekwart volwassen portie. Ook zij eet bordje leeg voor een toetje. Mijn jongste (ruim 2,5 jaar) is een prima eter, maar gezien leeftijd wel heel wisselend en selectief . Als ze het lekker vindt, gaat er met gemak een peuterbordje in, als het haar niet lekker lijkt eet ze niets of de afgesproken hoeveelheid (meestal doe ik een half bordje) om toch een toetje te mogen eten. (ik heb de regel: geen avondeten = geen honger = geen toetje nodig) Als het in verleden beter is geweest, dan zou ik het als een fase beschouwen en vooral niet te veel aandacht aan besteden. Heel kleine porties opscheppen, gezellig houden aan tafel en klaar. Als ze zeuren aan tafel en drama blijven maken (na een waarschuwing/duidelijke afspraak), dan zijn ze bij mij klaar: hup van tafel. Ik wil rustig/gezellig eten en heb geen zin in eindeloos gemekker. Ik denk dat ik het 'verplicht' hapje proeven ook zou later varen, als het zoveel aandringen/moeite kost (= machtstrijd!). Bord neerzetten, zeggen wat je verwacht en dan vooral de keus bij hun laten. En als je zelf klaar bent de borden opruimen.
Hier ook gemiep de laatste tijd, terwijl mijn dochter altijd een goede eter is geweest. De regels is: zoveel hapjes als dat ze oud is (nu nog 6 hapjes, straks 7). Het gaat dan alleen om dingen die ze niet lust. Zes happen = ongeveer 1 opscheplepel. Ze krijgt wel altijd een toetje. Voor mij hoort dat bij de maaltijd. Bord leeg is ook niet verplicht, maar geen gezeur later op de avond. Laten we eerlijk wezen: ik heb zelf ook niet iedere dag evenveel honger.