2,5 en niet willen poepen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mamma van Finn, 5 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamma van Finn

Mamma van Finn Actief lid

23 feb 2010
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier een wanhopige moeder die op zoek is naar het verlossende woord.

Ons zoontje van 2,5 is sinds twee maanden zindelijk qua plassen. Plast moeiteloos op het potje en houdt zich 's nachts droog. Dit is heel gemakkelijk gegaan en zonder problemen.
    Voor het poepen vroeg hij om een luier en vonden wij geen probleem, we boden het potje aan maar als hij dit niet wilde ook prima. Hij poepte in z'n luier, verschonen hem en daarna weer een onderbroekje aan.
    Drie weken geleden wilde ons zoontje ook niet meer in z'n luier poepen wat tot gevolg heeft dat hij z'n ontlasting constant ophoudt en heel de dag roept 'ik moet poepen' en 'ik wil niet poepen'. Het is zelfs zo erg dat hij vaak rond loopt te trippelen om zijn poep op te houden, heel de dag op de bank wil hangen omdat hij dan minder buikpijn heeft en nu zelfs niet meer wil eten (wel kleine maaltijden maar avondeten bijv is drama) omdat hij dan weer buikpijn krijgt en de drang om te poepen.

Twee weken geleden zijn we bij de huisarts geweest en die vertelde over een miniklisma wat we moesten proberen (zoontje heeft namelijk ook constant vieze broeken, remsporen). Mini klisma lucht op maar lost natuurlijk niets op. We hebben nu al elke week 1x een klisma gegeven maar de ontlasting die eruit komt is zacht en helemaal niet hard. Tussendoor poept hij af en toe ook nog als hij het echt niet op kan houden in zijn pamper of onderbroek (1x in de drie dagen) maar dit gaat dus gepaard met veel buikpijn, gehuil en woede en de ontlasting is ook minimaal.

Heeft iemand dit ook meegemaakt en wat kunnen wij voor hem doen? Homeopathie, osteopathie, wat dan ook. Heeft iemand een tip zodat we het hem zo makkelijk mogelijk kunnen maken? Hij krijgt al een vezelrijk dieet, roosvicee laxo en veel vocht.

We belonen hem nu met een sticker op zijn hand als hij gepoept heeft en straffen hem absoluut niet wanneer het niet lukt of wanneer hij weer een vieze broek heeft. We proberen het zo positief mogelijk aan te pakken.

Sorry voor het hele verhaal.....Maar ik kan ook wel huilen wanneer hij zo rot in z'n vel zit...

2. tulip

tulip Niet meer actief

ja heel lastig, hier ook zo'n periode gehad, alleen steeds vieze onderbroekjes en maar roepen dat ze niet hoefde. Ondertussen keihard buikje. Hier resulteerde het erin dat ze diaree kreeg, want een keer moet het eruit en als alles verstopt zit gaat het dus zo. Godzijdank vond ze het vreselijk en heb ik haar kunnen uitleggen waardoor dat kwam. Op de wc poepen deed ze absoluut niet.
    Ik ben haar op vaste tijden op het potje gaan zetten voor de tv, lekker pedagogisch verantwoord he;) maar daar ontspant ze onwijs van en als ze een half uurtje zat (dat had ze door het tv kijken toch niet in de gaten kwam er heel voorzichtig wat. Ik zette haar om 9 uur erop en als er dan niks kwam aan het einde van de dag nog eens. Maar meestal lukte het s ochtends al. Het is echt niet de beste manier, maar ze hebben een angst waar je doorheen moet. Dit hebben we zeker een half jaar zo gedaan. Op een gegeven moment gaf ze aan dat ze buikpijn had, toen kon ik uitleggen dat het kwam omdat ze niet vaak genoeg poepte. Langzaamaan ging het beter.

Nu durft ze het zelfs op de wc, maar nog zal ze nooit uit zichzelf gaan, ik ruik scheetjes en stuur haar naar de wc. Als ze straks op school zit proberen we het tussen de middag en na school.
    Het zijn kleine stapjes vooruit en soms weer 1 achteruit, maar we komen er wel zo. Ik ben er van overtuigd dat ze het straks ook zelf aan kan geven, maar dat duurt ws langer dan bij andere kindjes.

suc6

Deel Deze Pagina