er staat volgens mij ook: kan opgevat worden. Ik trek het niet uit zn verband, ik bedoelde ook het hogere belastingtarief, maar ook andere maatregelen waar dit kabinet meekwam waar goed verdienend nl niet zo blij mee is. Als je maar het minimum verdiend en net alles eindjes aan elkaar kan knopen kan ik mij voorstellen dat zoiets hard aankomt...ik zeg ook kan ik mij voorstellen, ik zit gelukkig niet in die positie.
Ja!!! Mn bestr vriendin zit in bijstand en wij hebben het goed.. geen enkel prpbleem. Het gaat om de mens , de persoon zelf.. toch niet wat er binnenkomt?
Mijn ervaring is -helaas- dat het niet kan. Wanneer het om geld gaat, gaat het altijd mis. Vooral als de een meer te besteden heeft dan de ander. Zo heb ik een vriendinnetje gehad, die rond bijstandsniveau zat, die het maar raar vond dat ik mijn uitgeleende 50 euro terug wilde voordat ik met vakantie ging. Want wij waren immers 2-verdieners.
Ik zou niet weten waarom niet. Wij zelf zijn een bovenmodaal gezin en mijn beste vriendin zit in de wsnp. Alles staat of valt met verwachtingen
Ik lees veel reacties zoals 'natuurlijk kan dat' en ik ben het daar mee eens. MAAR ik kan ook uit ervaring wat vertellen. - Ik ben mijn beste vriendin na 13 jaar (!) vriendschap kwijt geraakt omdat ik in de bijstand raakte en omdat ik alleenstaande moeder werd. Het enige waar ik moeite mee had was dat ze elke keer dat ik haar zag opsomde wat ze die week allemaal gekocht had incl de prijs. Ik stond opeens veel lager op de ladder dan zij terwijl we dezelfde opleiding hebben gevolgd. Dit was voor haar duidelijk een probleem. - Een andere vriendschap ben ik nu na 8 jaar kwijt. Zij had van mij geld geleend en weigerde om dit terug te geven. Ik had het geld echt nodig voor boodschappen (1 kind, nog 4 euro voor een hele week in mijn portomonnee). Ze kocht in mijn bijzijn wel een tas voor 170 euro! Maar niet het geleende geld terug geven he! (dit is niet de enige reden voor het beeindigen, ze heeft ook op het allerlaatste moment onze vakantie afgezegd waardoor ik dit jaar niet op vakantie ben geweest; reden was ik doe liever andere dingen zoals klussen in mijn huis) Ja een vriendschap is zeker mogelijk als je rekening kunt houden met elkaar en als je elkaar in haar waarde laat. Praatvooral eens met elkaar hoe jullie dingen zien en of er dingen zijn die voor de ander lastig zijn. (bv steeds voorstellen om dure uitjes te gaan ondernemen of het lenen van geld aan elkaar)
Ja, het kan absoluut. Mijn beste vriendin maakt anedere keuzes met haar geld en haar leven en heeft dus veel minder te besteden, zelfs een tijdje onder bijstandsniveau gezeten. Maar zoals Cygnet al zei, als je elkaar al zo lang kent dat het gaat om delen van ervaringen en emoties, en zolang je geen geld aan elkaar uitleent, gaat het prima. Ik ken trouwens bijna geen enkele vriendschap die geldzaken overleeft. Ze zeggen het niet voor niets, je moet (geld)zaken scheiden van familie en vrienden.
ja dat kan. Wij doen dat al jaren, beide kanten op. het is vooral overleggen gewoon als je wat wil doen En accepteren als iemand iets niet kan betalen, dus of jij betaald het of je gaat wat anders doen en ook iets altijd betalen is geen optie want dat is gewoon niet leuk. Keertje ballorig betalen voor 3 kids, lekker thuis wat lekker maken met zijn allen, ipv duur zwemuitje, 2 zwembaden in tuin opzetten met chippies/fristi etc. Of ipv 2 x uit eten kunnen een keer kiezen om met stel naar duurder restaurant te gaan bijv. kan allemaal maar wel in overleg met respect voor elkaars portomonee.
ja dat kan absoluut ik heb al 10 jaar een beste vriendin en nu zitten we eigenlijk gelijk maar zij heeft een hele tijd van 20 euro per week geleefd, en ik heb toen bijgestaan waar ik kon en ik weet 100% zeker dat zij dat ook voor mij doet, echter geld lenen aan mijn beste vriendin doe ik nooit dat krijgt ze gewoon en wil ik ook echt niet terug samen delen we alles (nou ja bijna alles )
Anders, namelijk: ik ben meer dan 20 jaar bevriend geweest met iemand die duidelijk meer te besteden had dan mij. Als wij naar de stad gingen, kocht zij alles wat ze wilde. En ik kon daar niet mee meegaan. De eerste jaren was dit geen probleem. Ik was blij voor haar, ze had goed doorgeleerd en een pittige baan. Ik was vroeg moeder geworden, werkte parttime en had een heel ander leven. Op een gegeven moment kwamen er wrijvingen en vond ik dat ze naast haar schoenen ging lopen. Ook het feit, dat ze als volwassen vrouw volledig werd onderhouden door haar ouders. Deze waren ook écht niet arm. Ze liep er zo mee te koop, en trapte mij volledig de grond in. Waar het eerst goed ging, is het later alsnog stuk gelopen. Toevallig kwam ik haar vanmiddag tegen in de stad, ze negeerde mij volledig. Ik voelde mij zo gekwetst. En dit na meer 20 jaar vriendschap. Dit is stuk gemaakt door geld.
Ik zie niet in waarom niet. Maar waarom vraag je dit, is dit iets waar je persoonlijk mee te maken hebt?
Ik denk dat het wel mogelijk is. Al denk ik wel dat het hele open personen moeten zijn, welke meer waarde hechten aan het leven dan aan geld.
Ik heb 'anders' gestemd. Ik geloof best dat een dergelijke vriendschap kan bestaan. Ik kan niet oordelen over anderen. Bij mij is gebleken dat het niet werkt om vriendschap te hebben met iemand die op een andere trede staat op de economische ladder. Ik heb liever vrienden die net als wij lekker rond kunnen komen, maar ook weer niet zwemmen in het geld. Wij hebben meerdere 'vriendschappen' gehad met mensen die zwommen in het geld (miljonairs) en dat hebben we ook allemaal bewust laten verwateren vanwege irritaties over en weer. Mijn ervaring is dat deze mensen toch het liefst over zichzelf spraken en omdat ze in emotioneel opzicht niet heel gelukkig waren, zich optrokken aan het feit dat zij 'lekker' wel nieuwe auto's konden kopen en wij nog met alles moesten beginnen (scheelde ook 20 jaar in leeftijd).
Zie mijn 2e post in dit topic. Ik zie het om mij heen gebeuren. En best veel eerlijk gezegd. Je ziet duidelijk een scheidslijn ontstaan. Eerst gaat alles nog goed om vervolgens alsnog in duigen te vallen . Ik vroeg mij daarom dus af of het wel mogelijk is. Ik ben blij te lezen dat het merendeel op ja heeft gestemd. Maar ik vraag mij tegelijkertijd wel af of dit in het echte leven, uitzonderingen daargelaten, echt zo aan toe gaat. Juist omdat ik het tegenovergestelde zie gebeuren. Mhmw , wat een verdrietig verhaal. Jammer dat het zo is gelopen. Vreselijk om zo genegeerd te worden. Tegelijkertijd komt jou post in mijn ogen het dichtst bij hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat. Maar dat beeld heb ik gevormd door wat ik om mij heen zie gebeuren. En helaas zie ik dit het meest. Ik ben blij dat de poll iets anders uitwijst. Het kan dus wel maar er moet al wel een stabiele basis zijn.
Wij hebben het best goed, mijn beste vriendin (al 15 jaar) is alleenstaand, hard werkend zonder allimentatie. Ze heeft het dus heel moeilijk. Wij doen low budget dingen samen of ik betaal. Zij doet op haar manier wat terug door bijv een keer te koken ipv uit eten te gaan. Wij respecteren haar compleet en zij ons. Daarnaast neemt ze ook dingen aan als wij boodschappen geven als ze het nodig heeft. Ze schaamt zich niet blijft compleet zichzelf. Daarnaast blijven wij ons ook normaal gedragen en staan we ook echt niet boven haar. Ik heb haar met een verjaardag 2 tickets gegeven naar Spanje, naar haar vader, we zijn toen samen 5 dagen weggeweest. Ik kreeg daar een mooie zilveren ring van haar om te bedanken. Helemaal niet duur maar voor mij veel mooier en specialer dan welke ring dan ook!
het zou op zich gewoon moeten kunnen, zolang geld geen dominante rol speelt. ik heb het zelf alleen anders ervaren. Een vriend van mij had het nooit breed en moest echt op zijn centen letten terwijl ik er best warmpjes bij zit sinds ik een man met een goedbetaalde baan heb. er was naar mijn idee verder geen sprake van jalouzie, maar het viel manlief op dat vriend het altijd tijdens onderlinge gesprekken over geld heeft en hoe dat hem beheerste en het gesprek steeds domineerde, tot vervelens toe, ik ben er toen ook op gaan letten en hij had idd gelijk. ook ik begon me er uiteindelijk aan te ergeren. De vriendschap is inmiddels verwaterd, niet door bovenstaande issue trouwens.