Hoi allemaal, wij hebben een kater van bijna 10 jaar oud (okt) de laatste tijd als hij iets doet wat niet mag dan geven wij hem op zijn donder en vervolgens vinden wij later ergens in huis poep voorbeeld, mijn man gaf hem net op zijn donder omdat hij aan de bank aan het krabben was, vervolgens rent de kat weg en nog geen 5 minuten later loop ik de slaapkamer op heeft die viezerd op bed gepoept. wat moet ik hiermee?! heeft er iemand tips voor mij?! alvast bedankt.
Blijkbaar is je kat erg stressgevoelig. Als dit nieuw is zou ik eens een bloedtest doen (seniorencheck). Ook zou ik hem niet meer op zijn kop geven maar hem op een andere manier uit de zone halen. Laat een boek op de grond vallen, sta op en loop langs hem. Dat soort manieren om ervoor te zorgen dat hij stopt zonder dat jullie hem daar voor aanspreken.
Mijn kat doet het ook met vlagen. Bij hem is het vooral stress gerelateerd (verbouwing, herinrichting van slaapkamers). Ik had dan zo'n stekker van feliway en pilletjes clomacalm of zoiets dergelijks. Na een tijdje ging het dan weer over.
Hier was mijn kat dus dement. Begon met stout zijn...dingen vernielen...toen ineens poepen en plassen in huis en even later constant gemiauw.
Herkenbaar, onze kat is dan nog geen 3 maar doet dat soms echt expres als hij zijn zin niet krijgt. We hebben zelfs 1 keer gehad dat meneer 's ochtends niet zo snel zijn natvoer kreeg als normaal en binnen 20 minuten had hij echt expres op de bank lopen poepen en dat had niks met stres te maken. Maar het kan ook zeker wel met stres te maken hebben. Want hoe straffen jullie hem dan als hij iets doet wat niet mag? Haal je hem zonder wat te zeggen weg en laat je hem aan de krabpaal hangen zodat hij daar verder kan gaan met krabben of "schreeuwen" jullie naar hem zodat hij schrikt, weg rent en vervolgens dus ergens gaat poepen?
Bij mij doet 1 van de katten het als de bak niet schoon genoeg is of bij stress. Je zou bij een oudere kat de kap er af kunnen laten. Soms vinden ze dat fijner. En minimaal 1 bak per kat. Dat scheelt hier enorm met poepen en plassen in huis. Stress kan bij een kat al een vogel in de tuin zijn of iets anders onzinnigs.
De kat op z'n donder geven lijkt me sowieso al niet erg slim... Als hij iets doet wat niet mag, bijvoorbeeld aan de bank krabben, dan moet je proberen hem dat af te leren, ipv hem op z'n donder geven. Heeft hij voldoende krab gelegenheid bijvoorbeeld? Op z'n donder geven leert hij niets van, echt niet! Hij raakt gefrustreerd op die manier en misschien dat hij daarom ergens neer poept..
Op zijn donder geven is een groot woord, het is zodra we het zien dat we met stemverheffing even Hee roepen en aan de hand daarvan stopt hij en loopt/rent hij weg.
De kat op z'n donder geven OK, maar daardoor snapt hij niet wat hij dan wel moet doen. Om het voorbeeld aan te halen van het krabben aan de bank. Zodra hij dat doet, moet je hem oppakken en direct ergens neerzetten waar hij wel mag en kan krabben. En desnoods belonen met een snoepje ofzo. Je stem verheffen schrikt hij van, hij rent weg en is idd misschien geschrokken, bang oid, en misschien dat hij daarom neerpoept.. Of is de bak niet schoon, staat hij op een verkeerde plek misschien? Misschien heeft hij pijn aan z'n heup en kan niet goed de bak in en uitstappen.. Geen idee. Ff langs de dierenarts en het bespreken kan sowieso geen kwaad
Hier bleek het arme beestje te oud te zijn om nog in de kattenbak te klimmen (had best een hoge rand). Ik heb een andere bak neergezet en ze doet het weer netjes daarin. We hadden daar niet echt aan gedacht omdat ze wel nog met gemak op tafels springt enzo, maar blijkbaar is dit lastiger voor ze.
Ik zou sowieso even langs de dierenarts. Het klinkt wel stressgerelateerd omdat hij het blijkbaar alleen doet als hij schrikt? Maar onze kat heeft eenmaal een periode gehad dat hij afentoe in huis poepte (hij was toen 11 of 12) en toen bleek hij een dubbele hernia perinealis (spierhernia van de spieren rond de endeldarm) te hebben. Dit komt vooral voor bij honden, maar ook katten kunnen dat krijgen. Hij is toen daaraan geopereerd (erg duur) en heeft daarna nooit meer in huis gepoept. Hij leeft nog steeds, is nu 17.