Ik heb eindelijk een afspraak bij de allergoloog omdat ik helemaal gek word van mijn allergieen en ik niet mijn hele leven pillen wil slikken. Ik heb ook nog eens heel erg eczeem op mijn rug waarvoor ik na 3 jaar eindelijk naar een dermatoloog ben gestuurd. Nu gaan ze dus morgen in het zh ook testjes doen. In de brief stond dat er vloeistof op mijn rug gedruppeld wordt en later ook met een naald wordt ingespoten. Ik mocht ook 3x24 uur van te voren mijn hooikoorts medicijnen niet innemen dus ik ben nu ook zo ziek als een hond Was even vergeten hoe ellendig ik me voel als ik die medicijnen niet slik. Nu is mijn vraag eigenlijk, wie heeft deze test gedaan en is het je mee of tegen gevallen? Hoe gaat zo een gesprek bij de allergoloog?
Ik loop mijn hele leven al bij een dermatoloog, en heb die priktesten ook meerdere malen gehad, alleen ik was de ene keer allergisch voor paprika, en dan mocht ik dat niet meer eten. En later met een andere test opeens weer niet maar voor kip. En zo is het mijn hele leven een beetje doorgegaan. Dus soms zijn ze niet heel betrouwbaar. Er zijn ook wel goeie dingen uitgekomen waar ik echt allergisch voor ben, dus het heeft wel nut dat je dat te weten komt. Alleen die andere dingen (voedsel) is erg moeilijk te testen is mijn ervaring. Met dat prikken, druppelen ze drupjes op je rug met een kleine hoeveelheid van het allergeen erin. Daarna prikken ze het door met een soort prikkertje. Dat is een metaalachtig pijltje met een scherp puntje. Ze prikken alleen je huid even stuk, zodat het stofje naar binnen kan. Daarna tekenen ze het af en moet je even wachten. Na een bepaalde tijd kijken ze welk plekje is opgezet. Dat wordt een muggenbultje en dan ben je daar allergisch voor. Dat inspuiten kan ook op je rug idd. Dat doen ze met een klein spuitje en dat prikken met die druppels kan ook op de binnenkant van je arm. Het doet niet echt zeer, meer vervelend. Bij mijn jongste hebben ze het ook gedaan toen hij 2 was, en hij onderging het goed. Natuurlijk wel ff huilen, maar erna was het klaar. Heb je ook handeczeem? Ik had/heb enorme handeczeem en heb nu van een dermatoloog (hiervoor had ik er echt zoveel die niks meer konden doen voor me) die Toctino heeft voorgeschreven. Ik heb nu gewoon GEEN! handeczeem meer. Ik benadruk het met hoofdletters en een uitroepteken want ik had het zo enorm erg. Elke maand had ik antibiotica en prednison nodig. Maar de meeste dermatologen schrijven het gewoon niet voor omdat het een duur medicijn is. Het kost 580 per maand voor 30 tabletten (1 per dag). Dit wordt wel gewoon vergoed. Een allergoloog ben ik eigenlijk nog nooit geweest, alleen bij dermatologen. Maar denk dat dat hetzelfde gaat. Ze vragen je klachten en wat je er al aan gedaan hebt, en je allergieën die je al weet enzo.
Bedankt voor je uitleg!! Ik weet sinds 2 jaar dat ik hele ernstige allergie heb voor katten en huisstofmijt. Daarnaast in mindere mate hooikoorts en honden. Maar ik wil heel graag van de eerste 2 af, ik kan namelijk niet meer zonder medicijnen en ik ben een echte kattenlief hebber. Kan mijn eigen kat (die noodgedwongen bij mn ouders woont), nooit aaien of knuffelen. Ik kan niet op bezoek bij mensen die katten hebben want dan wordt ik na een paar uur echt ziek. Ik heb alleen op mijn rug eczeem en gebruik nu Protopic, maar als ik stop met smeren komt het terug. Ik ben Aziatisch en er zit nu een giga lelijke donkere pigment vlek op mijn rug, ook niet prettig met zwemmen en in de zomer Wil nu dus even afwachten wat de allergoloog zegt over hoe of wat en dan ga ik dat ook bespreken met de dermatoloog. Ik wil gewoon niet mijn hele leven pillen slikken en smeren. Ben erg benieuwd hoe ik het morgen ga ervaren, vind het echt super spannend en ben ook wel benieuwd of ik nog meer allergieën heb behalve deze. Ik heb vooral last van inhalatie allergie, niet echt op mn huid, behalve dus mn rug..
Heb vorige maand allerlei testen gehad voor de intake van immunotherapie bij de allergoloog in het UMCG. Je mag me wel pb-en als je vragen hebt.
Los van de allergieen, kan het ook zijn dat je eczeem een andere kwaal is. Mijn zoontje heeft helaas ook last van heftige eczeem, van top tot teen. Hij is daarnaast óók allergisch voor koemelk, maar dat staat los van de eczeem. Ook zonder koemelk heeft hij nog steeds eczeem. De kinderarts (en allergoloog) gaf aan dat vaak eczeem een losstaande kwaal is, en dat (te) vaak gedacht wordt aan (alleen) een allergie. Goed dat je ook bij een dermatoloog terecht komt! Eczeem is goed te behandelen met een vette basiszalf (standaard, ook als de eczeem weg is) en een hormoonhoudende zalf zolang de eczeem actief is. Huisartsen weten over het algemeen onvoldoende om eczeem goed te behandelen. Steeds meer ziekenhuizen hebben een speciaal team voor eczeem, met daarin onder andere een eczeemverpleegkundige. Deze zijn echt op de hoogte van de laatste inzichten en zullen een goed behandelplan voorschrijven inclusief smeer- en afbouwschema. Mogelijk dat dit bij jouw ziekenhuis ook aanwezig is bij de afdeling dermatologie. Bij mijn zoontje is de eczeem nu onder controle, met behulp van het eczeemteam. Hormoonhoudende zalf is nog maar af en toe nodig, als er weer een plek oplaait. Verder smeren we hem iedere dag 2x in met vette basiszalf. Dat is blijvend nodig om de eczeem niet terug te laten komen. Het is echt een verschil tussen dag en nacht. Hij ziet er nu puntgaaf uit, terwijl hij daarvoor helemaal onder zat.
Bij mij is het bijna zeker dat de eczeem te maken heeft met mijn allergieen... Daarnaast helpt geen enkele zalf. Heb lang hormoonzalf gebruikt, hielp niet, nu dus protopic helpt ook niet. Omdat ik een donkere huid heb, zei de dermatoloog dat het sowieso een zichtbare plek zal blijven ivm pigment.
Er zijn meerdere soorten hormoonzalf, voor verschillende type eczeem variërend in sterkte. Hormoonzalf zou altijd gebruikt moeten worden met een goed smeerschema en afbouwschema. De kracht zit in een combinatie van zalven. Dus niet alleen hormoonzalf, maar gecombineerd met een vette basisszalf meerdere keren per dag. Daarbij moet voldoende lang worden doorgesmeerd met hormoonzalf. Pas als de eczeem helemaal weg is kan pas gestart worden met een afbouwschema. Dat duurt een paar weken, omdat de eczeem ook nog onder de huid aanwezig is. Een donkere huid is helaas gevoeliger voor eczeem. Pigmentvlekken komen ook voort uit onbehandeld eczeem. Ik heb zelf ook een paar lichtere plekken omdat de huisarts me te lang liet doorlopen zonder een goede behandeling, en geen smeerschema gebruikte bij de voorgeschreven zalf.
@Micera Ik heb nooit zo'n schema gehad helaas. Heb gewoon zalf gehad wat ik moest smeren. Protopic wat ik nu gebruik hoef ik geen extra vaseline te gebruiken. Ik heb het wel mocht ik het willen gebruiken.
Niet gewone vaseline toch mag ik hopen? Dat sluit je huid volledig af, wordt het echt niet beter van. Onderhoud met een vette zalf is wel nodig, maar dan met cetomacrogol of koelzalf o.i.d. Een smeerschema is voor hormoonzalf heel belangrijk, evenals de hoeveelheid die je moet smeren. Niet elke dermatoloog is daar even gedreven in helaas. Hier hebben we een hele instructieles gehad zelfs (kinderen met eczeem). Maar de beste eczeem tip tot nu toe heb ik van de allergoloog: Groninger olie. Wonderspul Doe nu elke keer een scheutje in het bad van m'n kinderen en de eczeem is nagenoeg weg. Zonder vette cremes. Gebruik het zelf ook, hoef niet meer te smeren na het douchen. Terwijl ik zo'n droge huid had dat m'n bh aan de binnenkant zelfs altijd wit was van de schilfertjes Misschien eens proberen?
Nee is speciale vaseline hoor. Op recept gekregen Die olie heb ik nu dus via de allergoloog voorgeschreven gekregen. Ben erg benieuwd. Enige wat mij over protopic gezegd is 2x p.d smeren en dun aanbrengen.