Inzage kosten recept apotheek

Discussie in 'De lounge' gestart door DragonBaby, 15 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

8 dec 2012
    826
    204
    43
    Vrouw
    Ik vroeg me af of jullie weten of je op een bepaalde manier vooraf kan weten hoeveel een recept kost.

Even wat nou hier gebeurd is.. Ik moest dus een aantal weken geleden een recept ophalen bij de apotheek.
    Nu snap ik dat je voor sommige recepten zou moeten betalen.
    Maar ik heb tot 4 keer toe gevraagd hoeveel het zou kosten, zelfs nog gevraagd of dat niet via de verzekering dan weer zou gaan.
    Maar ze heeft op alle vragen beantwoord dat het me niets kost, dat het helemaal gratis is voor mij, dat het volledig vergoed wordt door de verzekering. Overduidelijk dus zou je zeggen..

Krijg ik deze week een brief van de verzekering met de rekening van het recept. Dus ik moet toch gaan betalen.
    Ik vind het nou zo ontzettend krom dat ik geen enkele inzicht heb gehad op wat het me gaat kosten.
    Dus dan denk ik, er moet toch wel een manier zijn waar je wél juiste informatie kan krijgen?
    In de supermarkt kom je er toch ook niet achteraf pas achter hoeveel je moet betalen? Of is het nou met medicijnen echt zo ingewikkeld?

Ik verwacht eigenlijk gewoon dat de apotheek mij juiste informatie zou moeten kunnen geven, maar helaas dus. Al was het van; het kost wel wat, maar de prijs ervan kan verschillen of voor de exacte prijs kan je op die en die site kijken of bellen.

Maarja, juiste informatie geven is ook erg lastig blijkt maar weer. De tandarts geeft hier bijvoorbeeld ook al geen juiste informatie. Die heeft ook al een aantal keer gezegd van verschillende dingen dat het volledig vergoed wordt, terwijl dat niet het geval bleek te zijn.
    Maarja, daarmee kan je wel vaak thuis opzoeken of dat inderdaad vergoed wordt en anders hoe duur het zou zijn. Enige wat je dan hoeft te doen is de dingen uitstellen naar een andere keer en dan thuis opzoeken hoe en wat.
    Maar dat gaat dan wel een stuk gemakkelijker dan met dingen bij de apotheek..

2. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.661
    1.421
    113
    Het wordt ook volledig vergoed door je zorgverzekering maar je moet wel eerst je eigen risico betalen dus moet je totdat je 360 euro aan zorg hebt gebruikt en betaald alles zelf betalen via he verzekering, dat had je kunnen weten ;). Maar het wordt wel volledig vergoed dus de apotheek gaf je de juiste info. Verder staat de prijs van het product gewoon oo het doosje vermeld.

3. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Eigen risico idd

4. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Zoals hierboven staat ;)

5. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

8 dec 2012
    826
    204
    43
    Vrouw
    Ohh vandaar, dan klopt dat gedeelte wel.. Maar er staat geen prijs op het doosje, dus dat had ze dan toch moeten zeggen? Zeker omdat ik daar ook juist om vroeg.

6. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ze zouden gewoon indd de prijs moeten geven als je dit wil weten. Vaak staat er dan kosten medicatie, kosten informatie medicatie etc op de bon. Hier heeft u recht op. Het wordt niet meer standaard op het doosje gezet omdat elke apotheek zijn eigen prijs heeft voor medicatie en dit ook per ziektekostenverzekeraar scheelt. Zo kan doosje van 20 pillen bijv bij dezelfde apotheek maar andere maatschappij zo 50% verschillen in kosten en zelfs per verzekering bij zelfde maatschappij verschillen de prijzen. Het is dus juist in eigen belang de prijs te weten omdat het bijv als je het ophaalt bij de apotheek aan de overkant je veel minder geld kwijt bent. Ligt er aan of de zorgverzekeraar wel of geen contract heeft.

Voorheen stond de prijs vermeld op het doosje, dit is dus helaas afgeschaft

7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ook al is het je eigen risico, als jij als patient vraagt wat je moet betalen dan horen ze niet te zeggen dat het '' gratis '' is.

Ik zou inderdaad ook van te voren wel willen weten wat ik van mijn eigen risico zou moeten betalen.

8. Tese

Tese Niet meer actief

Ik werk in de apotheek en idd mag je.gewoon de prijs weten als je dat wilt. Geen probleem. Ik zeg er wel altijd bij dat mensen nog een rekening van de zorgverzekeraar krijgen als.ze nog niet aan hun eigen risico zitten.

Deel Deze Pagina