Vriezer koken..

Discussion in 'De lounge' started by EmyD, Apr 29, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. EmyD

EmyD Niet meer actief

Ik was wat aan het rondneuzen op internet en toen kwam ik de term 'vriezer koken' tegen. Het lijkt me erg makkelijk, gezond en goedkoop. Alleen ben ik niet zo'n ster in het bedenken van wat we moeten eten, en ook niet in het koken zelf..:).

Dus ik vraag me af, zijn er hier toevallig meiden die lekkere recepten weten die makkelijk ingevroren kunnen worden? Zijn er hier uberhaupt meiden die 'vriezer koken', en wat maken jullie zoal. En verder vraag ik me ook af of je bijvoorbeeld broccoli, bloemkool enzo kunt invriezen, rauw of juist eerst koken. En opwarmen, doe je dat dan in de magnetron of op het fornuis?

2. Pure

Pure Niet meer actief

#2 Pure, Apr 29, 2010
    Last edited by a moderator: Apr 29, 2010
    Ik doe dat ook, want als ik uit m'n werk kom heb ik nooit zoveel puf om te koken. In het weekend kook ik dan pannen vol en dat gaat in porties de vriezer is.

's Ochtends haal ik een portie uit de vriezer en laat het de hele dag ontdooien. In de winter zet ik het op het aanrecht, in de zomer in de koelkast. 's Avonds warm ik het dan op in de magnetron.

Wat ik zoal maak: Stamppot boerenkool, zuurkoolschotel, geprakte groenten, aardappelen en vlees, lasagna, macaroni, kip tandoori, nasi en andere rijstgerechten, echt van alles.

Als je rauwe groente in wil vriezen moet je het eerst kort blanceren geloof ik. Maar dat heb ik nog nooit gedaan dus daar kan ik je verder niets over vertellen.

Heb ook wel eens aardappelen, vlees en sperciebonen als portie ingevroren maar dat was geen succes. De sperciebonen werden een vieze waterige drab.

In NL is freezer cooking vrij onbekend, maar in Amerika word het veel gedaan. In het Engels is dan ook veel info te vinden.

Ik probeer meestal maar gewoon wat uit. Dan weet je vanzelf wel wat je wel of niet kunt invriezen.

Succes!

Edit: Iets wat ingevroren is geweest, kun je niet opnieuw invriezen. Maar dat wist je waarschijnlijk al.

3. EmyD

EmyD Niet meer actief

Bedankt voor je reactie!
    Wij eten zelf vaak (gebakken) aardappels, vlees en groentes, maar das dus niet zo handig.
    Je vriest wel aardappels en vlees in. Bedoel je dan gekookte of gepureerde aardappels? En heb je het vlees dan al gebraden, of als een soort van stoofvleesschotel zeg maar...

Maar ik zal eens in het engels zoeken!

4. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik woonde een tijdje alleen in het buitenland en deed dit om niet steeds voor mezelf te koken en om te voorkomen dat ik dagen achter elkaar hetzelfde at.

Wat goed ging was een lekkere pasta met pompoen, feta, rozijnen en witte ui. (ik ben vegetarier). Ik maakte het met volkoren biologische Penne (pasta). Witte ui heeeeel lang laten fruiten (echt heel laag pitje en geduld hebben dan wordt het nl. heel zoet). Pompoen in blokjes en koken tot je er met een vork goed doorheen kan, pasta tegelijk koken. Alles bij elkaar, rozijnen en feta mee roeren, evt. nog heel even bakken.

Klaar.

:D

Kon ik makkelijk 3 dagen van eten (dan 300 g pasta en een hele pompoen, een grote ui en een half pakje feta, ik nam vetarme, maar die is minder lekker).

Share This Page