Hoe laat ik mijn baby langer doorslapen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Vanilia, 30 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Hoi Ilse,

Ook ik heb je advies nodig.

Mijn zoontje is nu 2 weekjes oud en heeft een enorme zuigbehoefte.
    Hij is een goede drinker, en drinkt vaak om de 1 1/2 uur. Om de 2 uur gebeurt zelden.
    Hij krijgt afgekolfde melk en 1 keer kunstvoeding overdag en 1 keer in de nacht. Ik ben namelijk niet zo heel erg gezegend met veel borstvoeding. En omdat hij veel drinkt haal ik het er dus niet altijd uit om hem allèèn maar borstvoeding te geven.

Mijn vraag is, hoe kan ik ervoor zorgen dat hij langer blijft doorslapen? Het liefst dus 2 uur, en als het mogelijk is 3 uur.
    Hij drinkt nu bij elke voeding 80 ml. Ik heb geprobeert dit op te hogen, maar dan wilt hij niet meer en stopt hij met drinken.
    Zijn gewicht is prima en verder is hij heel gezond, absoluut geen huilbaby, maar een zeer tevreden mannetje.

Alvast bedankt.

Grt Vanilia

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Vanilia,

Wat goed van je dat je zo vaak kolft. Het is opmerkelijk dat dan de productie toch zo achterblijft. Via de mail zou ik niets kunnen zeggen over de oorzaak. Misschien is het goed een LK te bezoeken die een keer met je meekijkt. Het kolven doorneemt, evt het aanleggen.

Om toch te proberen een idee te krijgen vraag ik of je de volgende vragen kan/wil beantwoorden.
    Heb je tijdens de zwangerschap groei in de borsten gemerkt?
    Hoe ben je bevallen? Waren er nog complicaties zoals veel bloedverlies?
    Heb je ooit een operatie aan de borsten ondergaan? Of een ongeluk gehad (in het gebied van de borsten?)
    Of Tepelpiercings?

Kan je iets vertellen over hoe je kolft en met welke kolf?

Kan je ook iets vertellen over het gewicht van je mannetje (geboortegewicht en het verloop daarna)

Misschien dat ik daarna nog iets zinnigers kan zeggen.

1 ding is zeker, wanneer hij niet langer dan 1,5 uur op 1 voeding kan doen dan is het niet voldoende.

Drinkt hij elke 1,5 uur ongeveer 80? Maak ik dan goed uit je verhaal op dat je zo'n 16 keer voedt? Dan krijgt hij over de dag genomen wel voldoende melk maar je zou liever langere pauzes zien.

Als richtlijn voor de voedingen nemen we het gewicht in kg x 150 tot 170ml = volume per 24 uur. Deel dat door het aantal voedingen en je hebt een richtlijn.

Probeer eens om na 1 flesje op een andere manier te troosten. Wellicht is een draagdoek een uitkomst. Misschien is er iets anders waardoor hij niet wil slapen.

Afijn, ik wil graag nog een keer verder hierover brainstormen maar dan wil ik graag eerst wat meer antwoorden.

Ik lees het graag.

Ilse

3. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    #3 Vanilia, 31 okt 2009
    Laatst bewerkt: 31 okt 2009
    Hoi Ilse,

Ik beantwoord graag je vragen, wellicht dat je zo een idee krijgt wat er aan de hand kan zijn.

Mijn bevalling heb ik als erg zwaar ervaren. Het duurde 11 uur en 47 minuten. Ik heb 84 minuten geperst. Mijn zoontje was een sterrenkijker, kwam er met een uitgestrekt armpje naast zijn hoofd eruit en ik ben ook nog eens flink ingeknipt.
    Bloedverlies was 250 ml.
    Mijn zoontje was 3995 toen hij werd geboren. Nu is hij 4,5 kilo.

Qua borsten ben ik tijdens de zwangerschap niks gegroeid. Ze bleven eigenlijk precies hetzelfde. Verder geen bijzonderheden.
    Na de bevalling is hij direct aangelegd en ging het zuigen ook gelijk goed. Ik heb hem de eerste 2 dagen alleen maar aan de borst gehad. Maar omdat ik hele pijnlijke tepels kreeg ben ik gedeeltelijk gaan afkolven. Dit beviel me beter en daarom ben ik hiermee doorgegaan.
    Nu bij elke kolfsessie krijg ik er niet meer als 80 ml totaal uit. En dit mèt borstcompressie.... Ik gebruik de Medela mini electric. Hiervoor de meleda Symphonie gebruikt maar ook met 80 ml per keer totaal...

Hier nog een overzicht over de voeding en kolven;

Voeden
    7:00 80ml KV
    9:00 60ml BV
    11:30 80ml BV
    13:30 70ml KV
    15:30 80ml BV
    17:00 90ml BV
    19:15 90ml KV
    22:30 80ml BV
    00:15 80ml KV
    3:00 80ml KV
    4:30 60ml KV

Kolven
    7:00
    10:00
    15:00
    17:00
    19:45/20:00
    23:00
    3:00

BV=borst, KV=kunstvoeding.
    Dit is een beetje een algemeen beeld hoe het overdag en 's nachts is. Misschien moet ik in de nacht vaker kolven? Nu is dat gemiddeld 1 à 2 keer.

Zoals je kunt zien heb ik de kunstvoeding per gister dus opgevoerd omdat ik het met 80 ml borstvoeding en een hongerige baby helaas niet redt.
    Als bijvoeding geef ik trouwens Nutrlion Forte. Ik heb het effect nog niet gemerkt dat hij sneller verzadigd is...

Graag hoor ik je antwoord tegemoet.

Grt Vanilia

4. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Nu ik zo naar mijn eigen voedingsschema kijk valt het eigenlijk behoorlijk mee. Hij slaapt gemiddeld toch 2 uurtjes achter elkaar :).
    Ik moet er wel bij zeggen dat hij wel snel wakker wordt en ik hem meteen weer in slaap moet wiegen of met speen dompelt hij vaak ook weer in.

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Vanilia,

Een heel verhaal met duidelijke antwoorden op de vragen.
    Als ik je verhaal goed begrijp kolf je volledig. Super dat je dat opbrengt om zo frequent te kolven!

Ik denk dat je niet nog vaker in de nacht hoeft te kolven want je hebt ook je rust nodig.

Ik vind het lastig om te zeggen wat de oorzaak van de lage melkproductie is. Op zich zou je wel tijdens de zwangerschap iets aan verandering in de borsten moeten merken. (alhoewel sommige vrouwen dit niet opmerken) dat kan dus een verklaring zijn.

Als ik naar je kolfschema kijk kan ik daar niet veel op zeggen. Je doet echt super goed je best. Het enige wat je nog kan proberen is om ergens tussen 10 en 15 uur te kolven en niet om 5 en 7 uur. Dat zit vrij dicht op elkaar en meegnomen dat veel moeders juist aan het eind van de middag een wat lagere productie hebben is dat misschien niet het handigste moment om 2 keer te kolven. Misschien om 13.00 en om 16.00 uur en dan weer rond 20 uur.

Maar goed dat ik ook alleen maar als ik kijk naar de tijden.
    je bent nu al de hele dag alleen maar met voeden dan wel afkolven bezig dus je moet vooral ook kijken naar wat voor jezelf haalbaar blijft.

Als ik kijk naar de kolf die je gebruikt dan zou mijn voorkeur toch gaan naar de Symphony omdat je daar in jouw situatie alleen maar winst uit haalt. Het zuigritme is meer overeenkomstig met dat van een baby. Je kan dubbelzijdig kolven wat een groot voordeel heeft op de melkproductie en het geeft veel tijdwinst. Met max 10-15 minuten ben je klaar met kolven. Als je volledig kolft is dat heel wat waard. Soms helpt het om de knop om te zetten. Even de focus af van het kolven en de ml. Geef gewoon KV bij als je niet voldoende hebt en doe er niet moeilijk over. Als je die klik kan maken is de ervaring dat het kolven ineens veel beter gaat. Omdat de druk er niet meer achter zit is er ook geen rem en kan de melk gaan stromen.

Ik hoop dat je toch wat aan de info hebt al geef ik je geen concrete tips.

Heel veel succes

Ilse

6. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Hoi Ilse,

Bedankt voor je antwoord, heel fijn dat je met me mee denkt.
    Ik moet zeggen dat het iets beter gaat met slapen, als hij eenmaal is ingedut dan slaapt hij nu lekker een poos door.
    De tijden van het afkolven heb ik inderdaad verandert met succes!
    Ik heb zonet 120 ml kunnen afkolven. Dus dat gaat ook de goede kant op.

Nogmaals bedankt voor je tips!

Grt Vanilia

7. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Vanilia,

Dat is fijn dat het op verschillende stukjes beter gaat. Nu maar hopen dat die lijn zich voort zet.

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina