vrij als gastouder

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door dorisn, 14 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Helemaal mee eens.

2. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik zou er ook niet blij mee zijn. Als ouder kies je voor professionele opvang waar ook een vergoeding tegenover staat. Dat maakt het minder vrijblijvend dan wanneer je de lieve buurvrouw vraagt.
    Bij hoge uitzondering, in geval van calamiteiten, zou ik dan wel willen trucen om het toch rond te krijgen, maar dan heb je het echt over een enkele uitzondering per jaar. Vakanatiedagen/vakanties zou ik ver vooruit in overleg afstemmen, zodat je daar als ouder op het werk rekening mee kan houden. Als in een periode van een paar maanden de opvang om de paar weken uitvalt (om welke reden dan ook), zonder dat daar vervanging voor geregeld wordt, zou ik zeker om me heen gaan kijken naar een alternatief.

3. Lisa1976

Lisa1976 Actief lid

10 dec 2012
    209
    0
    16
    Ben ook gastouder voor drie dagen in de week. Probeer mijn afspraken ook zoveel mogelijk daarbuiten te plannen maar soms kan het gewoon niet anders. Als je het op tijd aangeeft dan heb jij als gastouder ook gewoon recht op vrije dagen ! Met kennismakingsgesprekken geef ik ook altijd heel duidelijk aan dat ouders zelf voor vervanging moeten zorgen als ik niet kan. Dat ze rekening moeten houden met het feit dat ik onverwachts uit kan vallen. Dat is inderdaad een nadeel van het hebben van een gastouder. Daar staat tegenover dat er ook heel veel voordelen zijn ! Gelukkig heb ik daar nog nooit problemen mee gehad en regelen de vraagouders zelf vervanging. Bij het kennismakingsgesprek geven ouders ook vaak al zelf aan dat het regelen van vervanging geen probleem voor hen is. Succes !

4. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Tja, dit soort zaken horen met je bureau afgesproken te zijn. je betaalt niet voor niets bemiddelingskosten als ouder. Bij ons is afgesproken dat indien noodzakelijk ik opvang van een ander kan krijgen. Nu heb ik hier nooit voor gekozen ook niet in vakanties oid, wij kunnen het zelf oplossen.

Ik vind het echt belachelijk dat hier ouders verwachten dat een gastouder hun leven aan de kant zetten voor 4 euro per uur. je weet dat een gastouder voors en tegens heeft. Dit is nu eenmaal een nadeel. Mijn GO doet alles in overleg maar vraagt wel eens of ik de kinderen een paar uur eerder kan halen als ze bijvoorbeeld orgel moet spelen bij een begrafenis (ze speelt orgel voor de kerk) of als ze een een weekend weg gaan. Ik heb dit echt nooit een probleem gevonden. Maar daar staat tegenover dat ik ook supertevreden ben met mijn GO en ze ook heel flexibel is richting mij.

5. rouaya

rouaya Lid

25 apr 2013
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf ook gastouder. ALs ik vrij ben dan doet een ouder ook raar en vindt het helemaal niets, maar daar heb ik lak aan. Het is geven en nemen vind ik. Bij mij betalen de ouders hun vakantie niet door. Dus deze ouder maakt ook misbruik van. Ze hebben bijna iedere kwartaal 2weken vakantie. Dus ik mis 8weken uitbetaling per jaar. Hiernaast kiezen ze voor gastouder met het feit dat ze weten dat jij ook ziek kan worden en allerlei afspraken hebt. Hiernaast als je vrij neemt, word je niet uitbetaald. Ik vind dat ze niet zoveel moeten eisen. Dit doen ze toch ook niet op de kinderdagverblijven. Daar durven ze niets te zeggen als een groep van 12 kinderen door 1leidster word gedraaid.

6. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Dat hangt er maar net vanaf hoe het geregeld is he, ik ken ook een gastouder gezin dat wel zelf vervanging moet regelen en dat doen ze dan ook altijd.

Persoonlijk ben ik van mening dat het inderdaad als erg veel overkomt. En het klinkt als afspraken die ook op een ander moment hadden kunnen plaatsvinden. Afspraken met het ziekenhuis kun je ook altijd verzetten naar dagen die het wel uit komt. Het is maar een voorstel hoor als je die brief krijgt.

7. rouaya

rouaya Lid

25 apr 2013
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er kan zoveel hier geschreven worden. Dat jij je moet aanpassen aan de gastouder etc, maar ik denk dat het andersom moet. Vraagouder moet zelf voor opvang regelen als jij dat niet voor ze kan doen. Ik heb 6 vraagouders en heb maar met een vaak moeite... Ziekenhuisbezoeken zijn erg belangrijk, omdat het iets met de GEZONDHEID te maken heeft.

8. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    dit ben ik niet helemaal met je eens, ik werk 3 dagen (do, vrij, zat) en mijn dochter moet 1x per 4 weken naar de kinderarts voor controle helaas doet ze deze spreek uren alleen op donderdag en vrijdag dus jammer voor mij dan kost het me gewoon een vrije dag.

@ts,
    ik zou proberen je ziekenhuisafspraken te verzetten naar je vrije dag, lukt dit niet dan is dat heel jammer voor de ouders.
    het is nou niet dat je het doet om ze te pesten.

9. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Sorry voor de late reactie.... was in het ziekenhuis met mn dochter en ben aan het werk van geweest.

Die afspraken in het ziekenhuis kunnen niet op mn vrije dag, dus verzetten is geen optie.
    Waar het kan probeer ik altijd om mn werk heen te plannen en als dat niet kan en het is een standaard controle gaat mijn man ook vaak met haar, maar bij dingen die afwijken van het standaard wil ik er gewoon zijn voor mn dochter.

De vakantie betalen de ouders niet door. Ze betalen de daadwerkelijk afgenomen uren.

Ik begrijp de ouders helemaal dat ze het vervelend vinden en ik denk ook met ze mee voor een oplossing.

De ouders wisten van te voren dat wij een dochter hebben die regelmatig naar het ziekenhuis moet voor controles en onderzoeken en dat ze dan in principe zelf vervanging moeten regelen.

10. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    (Sorry type op de tablet bij en dat gaat niet helemaal makkekijk)

De kinderen gingen eerst naar een kdv en ik denk dat het daarom wat lastig is om om te schakelen naar deze nadelen van een gastouder.

Ik heb al een alternatief voorgesteld aan de ouders en ik hoop dat ze even laten weten of het gelukt is.

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Bij mij hetzelfde. Niet onaardig bedoeld, maar ik wil van mijn opvang op aankunnen, en niet steeds weer alternatieven zoeken.

12. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ik denk dat je je houding ook aan moet passen. Je roept iets in de trant van dat wisten ze dus hebben ze maar rekening mee te houden...

Je moet je afvragen hoe lang je ze als klant wilt behouden. Want men gaat op zoek naar een ander hoor..

13. rouaya

rouaya Lid

25 apr 2013
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind dat ze rekening met de gezondheid van uw kind moeten houden. Kinderdagverblijf is inderdaad wat anders dan gastouder qua tijden, en de ouders betalen zich ook blauw aan. Ik zou mezelf niet in 100bochten wringen... je doet wat je kan. Ze houden ook geen rekening met ons als ze 3weken achter elkaar op vakantie gaan. Dan hebben we ook geen inkomen....

14. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Het is niet verwijtend bedoelt dat ze het wisten. Meer dat ze van te voren van de situatie af wisten en weten dat dit een nadeel aan een gastouder is.
    Als ik afspraken kan plannen op mn vrije dag dan doe ik dat natuurlijk.

Afgezien van een weekend weg (wat ver van te voren afgesproken is met de ouders) gaat het hier om dingen die ik niet ver van te voren af kan spreken en die helaas alleen op hun opvangdagen kunnen.
    De standaard controles gaat mn man mee, maar helaas loopt het op dit moment net ff anders.

Het is overigens niet zo dat ik nu een probleem met de ouders heb.
    De moeder had zich van te voren niet gerealiseerd dat ze het zo zou ervaren.

Ik vroeg me alleen af hoe andere gastouders dit doen en wat een beetje als normaal wordt gezien.

15. rouaya

rouaya Lid

25 apr 2013
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben ook gastouder. Zoals ik eerder heb aangegeven heeft een moeder moeite met het feit dat ik soms ook naar de huisarts, tandarts etc. moet, maar ze vindt het niet erg om vaker vakantie te nemen voor haar zoontje. Dan hoeft ze mij natuurlijk niet te betalen, maar ze krijgt wel geld terug van de belasting... overige 5 ouders vinden het prima mits ik het twee dagen van te voren aangeef. Dat sommige ouders zeggen ik stap op en neem een andere gastouder begrijp ik en dat moeten ze zeker doen. Want iedere gastouder heeft een leven naast het verzorgen van andermans kinderen.
    Dit is mijn mening... Toen mijn kinderen op de kinderdagverblijf waren, nam ik ook vaak vrij als ze ziek waren dat kon zeker bij mijn werkgever. Dus ouders die van niet beweren begrijp ik niet zo goed.

16. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Zo. Als mijn gastouder zo'n houding er op na hield ging ik heel snel op zoek naar een ander. Ik kan prima vrij nemen, maar ik wil niet al mijn vrije dagen opmaken aan de fratsen van mijn gastouder.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Maar je kunt toch ook niet verwachten dat een go zich beperkt tot 3 weken per jaar net als iemand hiervoor zei?? Jij neemt op je werk toch ook niet genoegen met 3 weken vakantie??

Nu neem ik echt niet om de haverklap vrij hoor...heb deze gezinnen allebei nu sinds oktober en t/m mei heb ik alleen volgende week dinsdag vrijgenomen. Maar als een vraagouder zou vinden dat ik mij moest beperken tot 3 weken per jaar dan zou ik zelf wel voorstellen dat zij een andere gastouder zoeken want dat vind ik echt belachelijk.

18. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ik werk 5/6 dagen per week als gastouder (flexibel, 1 kindje komt soms op zaterdag en door de week alle dagen 1-3 kindjes per dag + mijn dochter van 2) dus vrije dagen heb ik niet.

Als ik met mijn dochter naar het ziekenhuis oid moet (is nu nog niet voorgekomen maar heb in April wel een afspraak staan) dan probeer ik dat te plannen op een dag dat ik maar 1 gastkindje heb. Ik geef de ouder dan de keus, ik kan hun kind meenemen of ze halen het bijtijds op. Kijk ik vind het helemaal niet erg om een gastkindje mee te nemen, ik neem aan dat als de ouders zelf naar het ziekenhuis moeten, al dan niet met een broertje of zusje, ze hun kind ook meenemen. Vind een vraagouder dat not done, prima maar dan zoeken ze zelf maar een oplossing.

19. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Dit is dus een reden waarom ik geen gastouder wil.
    Ik heb verder niet echt oppas dus als de gastouder vrij zou willen....moet ik ook vrij nemen.

20. linde90

linde90 Niet meer actief

Dit is dus precies de reden waarom ik voor een kinderdagverblijf kies en niet voor een g.o.
    Daar kan ik 52 weken per jaar van op aan.
    en kan ik mijn spaarzame verlofdagen plannen zoals ik ze wil met mijn gezin , en ze niet verspil met aanpassingen van g.o.

Deel Deze Pagina