Onze dochter heeft een hartafwijking waarbij er een vernauwing in haar hartboog zit. Deze is na de geboorte met een openhart operatie verwijderd. Onze dochter is nu bijna 4 maanden oud. nou waren we vanmiddag in het ziekenhuis en nu blijkt er weer een vernauwing te zitten. Deze zal opnieuw verwijderd moeten worden. Gelukkig met een minder ernstige ingreep namelijk via katerisatie. Echter t blijft een operatie en er zit nog steeds risico aan vast. Ik ben nu geneigd om haar per direct uit de kinderopvang te halen tot nadat ze hersteld is van de operatie. Ze zal over ong een maand geopereerd worden, 3 dagen in het ziekenhuis moeten blijven en daarna 6 weken herstellen. dus 2 1/2 maand onder de pannen. de reden dat ik haar thuis wil houden is omdat ze nog niet ingeent is en ik niet wil dat ze ziek wordt voor de operatie. En omdat ik gewoon deze tijd zoveel mogelijk bij mijn kleine wil zijn. Echter ze is niet 'ziek' dat ze echt ergens last van heeft. Nu vraag ik me af wat mijn rechten zijn. Helemaal omdat ik het per direct wil. Ik werk zelf 3 dagen in de week smiddags en savonds. Op woensdagmiddag past mijn moeder op. Ze gaat 2 middagen naar de KDV en savonds past mijn vriend op. Tot slot merk ik dat ik t met alles bij elkaar zelf ook last begin te krijgen van vermoeidheid en stress. Bij geboorte hadden we natuurlijk al de ziekenhuis periode, daarna hebben we een huis gekocht en zijn we verhuisd, op mijn werk loopt de boel op de klippen doordat in een team van 5 er 4 geen vast contract krijgen in de aankomende maanden (waaronder ik) en het management niet op tijd voor vervanging zorgt waardoor wij extra taken op ons moeten nemen. En dan nu weer de aankomende operatie van onze kleine meid. Het liefst neem ik gewoon voor de helft van mijn uren zwangerschapsverlof of ziekteverlof op maar ik weet niet of dit kan. Daar zitten nogal wat regeltjes aan verbonden. kunnen jullie mij miss adviseren waar ik recht op heb?
misschien verstandig om dit bij het uwv topic te plaatsen? Ik neem aan dat er wellicht een ouderschapsverlof regeling op je werk hebt? Deze zou je kunnen gebruiken (komt neer op onbetaald verlof dat wel)
Mijn zoon heeft naast 3 openhartoperaties ook met 1jr een hartkatheterisatie gehad om vernauwingen in z'n longslagader op te rekken en gaat binnenkort op voor de tweede HC waarbij ze een stent gaan plaatsen ivm vernauwingen en onze ervaring is dat het herstel van een HC heel snel is. Hij had meer last van de narcose dat van de HC. Wij waren ook 3 dagen in het ziekenhuis (dag 1 opname en onderzoeken, dag 2 HC en dag 3 na controle echo weer naar huis) en hij ging 3 dagen later weer naar de crèche. Dus wat betreft herstel kan ik je misschien geruststellen dat dat niet 6 weken is. Ik ken overigens veel hartekindjes die vaker HC's krijgen en heb dat nog nooit gehoord. Wat betreft periode voorafgaand dat is lastig. Een flinke verkoudheid is al reden dat de HC niet doorgaat. Maar hoe je dat met een werkgever geregeld krijgt weet ik niet. Sterkte!
Ik sluit me aan bij Boannan, Mijn zoon gaat binnenkort voor zijn 2e HC. De eerste was een paar weken na zijn geboorte, toen lag hij sowieso al in het ziekenhuis aan de prostin in afwachting van een operatie. Hij heeft weinig last gehad van deze HC maar dit was dan wel alleen om te kijken hoe alles er precies voor lag. Binnenkort gaat hij voor een HC ivm met een vernauwing in de longslagader. Ik heb specifiek gevraagd naar het herstel en mij is aangegeven dat er na de drie dagen opname in principe geen beperkingen zijn. Hij hoeft hier verder niet echt van te herstellen. Ik kan me wel goed voorstellen dat je het onprettig vind om hem op dit moment weg te brengen. Ik heb dit ook niet meer gedaan nadat wij hoorden dat de HC binnenkort nodig was. Hij ging naar een gastouder en deze was zeer coulant, heeft in samenspraak met het Gastouderbureau geen opzegtermijn gehanteerd. Wij konden het gelukkig ondervangen met vrije dagen van mijn man en opvang bij familie. Ondanks dit is de HC onlangs uitgesteld vanwege een luchtweginfectie en dat wil je uiteraard niet. Sterkte in elk geval!