eerste pil vergeten in eerste week

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door ruudje83, 1 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ruudje83

ruudje83 Nieuw lid

1 okt 2007
    2
    0
    0
    Hoi!

Ik heb een vraag. Mijn vriendin en ik hebben de eerste dag van haar nieuwe pilstrip onveilige sex gehad alsmede de dag erop. Nu heeft ze de eerste pil op de 2e dag wel ingenomen dit was echter pas rond de klok van 5uur in de middag (normaal neemt ze hem rond 11hr savonds in. We hebben er niet aangedacht (niet slim) om een morning after pil te halen. Dit is nu meer als een week geleden dus verdere acties om e.e.a. te voorkomen zijn niet meer mogelijk volgens mij....

Nu vraag ik me af hoe reëel de kans nu is op zwangerschap en wat ik me ook afvroeg is vanaf wanneer een zwangerschapstest nu een representatieve uitslag geeft?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Groetjes Ruud

2. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Hoi Ruud, in de eerste week een pil vergeten geeft een behoorlijke kans op zwangerschap. Maar 't is ook weer niet zo dat het bijna zeker zo is. Je kunt weinig anders dan afwachten. Testen kan pas op de dag dat je vriending weer met de stopweek zou beginnen.

3. ruudje83

ruudje83 Nieuw lid

1 okt 2007
    2
    0
    0
    Oke, bedankt voor je antwoord. Zit dan inderdaad niks anders op dan nog ruim 2 weken te wachten.

Indien anderen nog ideeen hebben lees ik dat graag ;)

4. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
  5. speeters

speeters Fanatiek lid

26 nov 2006
    1.410
    0
    0
    België
    Het advies rond het vergeten van de eenfase-anticonceptiepil is sinds kort veranderd. (Misschien kunnen de moderators dit als infotekst bij 'anticonceptie' plaatsen?)
    Een van de belangrijkste veranderingen: het vergeten van 1 pil (ongeacht welke week), heeft geen extra aanvullende maatregelen (meer) nodig.

Bij het vergeten van één pil (meer dan twaalf uur te laat):
    De vergeten pil alsnog innemen en de strip vervolgen. Aanvullende maatregelen zijn niet nodig. De werking van de pil is niet verminderd.

Bij het vergeten van twee of meer pillen (beiden meer dan 12 uur te laat*) in:
    week 1:
    Gebruik de komende zeven dagen aanvullende voorbehoedsmiddelen (zoals bijvoorbeeld een condoom) wanneer je geslachtsgemeenschap hebt. Heb je binnen de afgelopen 72 uur geslachtsgemeenschap gehad, neem dan ook zo snel mogelijk een morningafterpil in!
    Neem contact op met je huisarts, wanneer je meer dan 2 pillen bent vergeten.
    week 2:
    Bij het vergeten van 2 of 3 pillen: de laatst vergeten pil alsnog innemen en de strip vervolgen. Er is geen verminderde werking.
    Bij het vergeten van 4 pillen of meer: gebruik zeven dagen aansluitend op je vergeten pillen aanvullende voorbehoedsmiddelen (zoals bijvoorbeeld een condoom) wanneer je geslachtsgemeenschap hebt.
    week 3:
    Je hebt 2 mogelijke opties, waarbij de eerste optie alleen kan als je nog geen pil hebt genomen na je vergeten pillen:
    - Houdt gelijk een stopweek van maximaal zeven dagen (inclusief de dagen waarop je de pillen bent vergeten). Tel je eerste vergeten pil dus als het begin van je stopweek. De werking van de pil is niet verminderd.
    - Sla je stopweek over en ga aansluitend aan deze pilstrip gelijk verder met het slikken van de volgende pilstrip. Ook hier de werking van de pil niet verminderd.
    Let op:
    Wanneer je de laatste pil van week 3 én de eerste pil van week 1 vergeet, geldt dat als de eerste 2 pillen vergeten van week 1. Dit, omdat je laatste pil van week 3 vergeten gelijk staat aan het 1 dag eerder starten van je stopweek.

* Beide pillen moeten meer dan 12 uur te laat zijn ingenomen. Vergelijk hierbij ten opzichte van elke ingenomen pil.

Voorbeeld 1:
    Normaal slik je je pil om 8.00 uur. Je hebt je 2e pil normaal ingenomen
    pil 3 van je strip slik je per ongeluk pas om 22.00 uur ---> meer dan 12 uur te laat ---> vergeten pil 1.
    pil 4 van je strip slik je de dag daarna per ongeluk pas om 23.00 uur ---> slechts 1 uur te laat (omdat de vorige pil om 22.00 uur is genomen - dus niet 15 uur te laat).
    Conlusie: slechts 1 pil vergeten, dus geen aanvullende maatregelen nodig.

Voorbeeld 2:
    Je neemt op woensdag op je normale tijdstip om 20.00 uur de pil.
    De volgende pil van je strip (donderdag) slik je per ongeluk helemaal niet ---> vergeten pil 1.
    De pil daarna (vrijdag) slik je pas op zaterdag om 10.00 uur ---> meer dan 12 uur te laat ---> vergeten pil 2.
    Conclusie: kijk bij de juiste week in het schema wat je moet doen.

--------------------------------------------------------------------------------

De overige adviezen met betrekking tot de pil (wanneer starten, het overslaan van een extra stopweek, enz.) blijven zoals voorheen.
    Meer informatie over het nieuwe advies is te vinden op de website van het Nederlands Huitsartsen Genootschap.

Bron: http://forum.sekswoordenboek.nl/index.p ... c=101172.0

Deel Deze Pagina