normaal gedrag bij komst zusje?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door frannie82, 3 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Het ging heel goed met onze oudste nadat ze het heel moeilijk heeft gehad met de hele situatie rondom de geboorte en thuiskomst van kleine zus.
    Maar nu kleine zus letterlijk in haar territorium komt begint ze daar last van de krijgen.
    Omdat ze nu teigert en overal aan zit, nu ook in het grote bad gaat.
    We leggen wel steeds uit dat het voor samen is.
    En ze wil perse erbij op schoot als kleine zus de fles krijgt.
    Dit is heel onhandig en we willen dit ook niet want zo kan kleine zus amper drinken.
    We bieden haar dan aan als ze klaar is dat zij mag komen knuffelen.
    Is dit herkenbaar en hoe gingen jullie hier mee om?
    Ze hangt ook erg aan mij op het moment.

2. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Wel herkenbaar en normaal. Het is gewoon lastig voor die kleintjes dat ze nu alles moeten delen met een zusje/broertje dat moeten ze leren en dat kost tijd. Echte tips heb ik niet, maar hoe je het aanpakt lijkt mij prima.

3. Zonnetje1981

Zonnetje1981 Actief lid

19 mei 2011
    278
    1
    0
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar. Opeens moet mama en alle speelgoed gedeeld worden. Wij worstelen er ook wel eens mee. Ik geef het eten in de kinderstoel en na het eten knuffel ik met beide kindjes op de bank.
    Qua speelgoed hebben wij van het CB de tip gekregen een mandje speelgoed te maken alleen voor de oudste en alleen voor de jongste. Dan moet de ander daar ook afblijven. De rest is voor hun samen.

4. misa

misa Niet meer actief

Is niet heel gek. Ik zou vooral heel bewust aandacht geven aan de oudste. Vooral net voor je met de jongste bezig bent. Dus net voor het verschonen, net voor het badderen, net voor de fles, enz. Dan kan je met een gerust hart zeggen: even wachten of laten helpen bij de jongste of met een pop ernaast met een fles en een echte luier.
    En dan daarna weer even aandacht voor de oudste. En verder ook even erg consequent zijn daarin, want dat jaloerse is niet handig, voor geen van de partijen.

Qua spelen kun je haar misschien soms een alternatief bieden: soms aan tafel spelen, of wanneer de jongste in bed ligt: dan mag jij nu.........
    Lastig...!

5. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Heel herkenbaar. De oudste is braaf aan het spelen maar zodra ik de kleine op schoot neem, wil hij ook. Als ze een speeltje vast heeft wat van haar is (babyspeelgoed) wil de oudste het ineens ook, als de kleinste melk krijgt, wil hij het ook ineens en ga zo maar door... Wij zeggen iedere keer hetzelfde; als de kleine klaar is, mag jij op schoot, of met dat speeltje spelen of ga zo maar door. Gelukkig gaat dat hier prima de meeste tijd, hij zegt braaf ja en vervolgens houden ons wij daar ook aan. Het hoort er gewoon bij en hier helpt het denk ik ook om geen nee te zeggen maar om het positief te houden en aan te geven dat hij ook mag, alleen iets later.

6. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ja ik speel zeker alleen met haar als haar zus slaapt.
    Dan benoem ik ook dat we samen gaan spelen zonder kleine zus.
    Maar zodra kleine zus wakker is begint het toch weer.
    En dan vertel ik haar dat wij al samen gespeeld hebben en dat kleine zus nu aan de beurt is.
    Laatst toen mijn moeder hier was zijn we 's middags samen gaan zwemmen en zodra het kan gaan mijn vriend of ik samen met haar wat doen.
    Fietsen, boodschappen doen vindt ze geweldig.

Ik vind eerlijk gezegd dat het mijn jongste is die te weinig aandacht 1 op 1 krijgt!

7. elisabethbas

elisabethbas Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Dat laatste herken ik hier wel. Timo heeft alle aandacht gehad van ons, maar Hidde en Teun moeten het niet met één, maar met twee broers delen! Gelukkig hebben wij de luxe dat Timo nog twee dagen naar de crèche gaat en de kleintjes niet, zodat ze die dagen in het middelpunt staan. De andere dagen bungelen ze er soms een beetje bij. Al wordt dat nu wel minder nu ze wat beginnen te 'spelen'.

8. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk

Dat laatste herken ik ook wel. Maar ik moet zeggen dat onze dochter er geen "last" van heeft. Onze zoon is ook zoals jij beschrijft van je oudste al is het een stuk minder geworden (zus is al ruim 1,5jaar) Maar nog steeds heeft hij periodes dat hij ook wil wat zij wil. En dan denk ik ook wel weer: hoe oud is hij nu eigenlijk, delen en niet jaloers zijn is ook wel heel lastig nog op deze leeftijd.

Beide kinderen zijn in een andere situatie geboren namelijk nummer 1 en 2 (niet zo letter maar als in eerste en tweede kind) Ik denk dat het voor nummer 1 lastiger is dan voor nummer 2. Nummer 1 moet ineens delen van speelgoed, papa en mama en tijd en aandacht omdat hij altijd alleen was. Terwijl nummer 2 al opgroeit en aangeleerd krijgt dat hij (soms) moet wachten op mama, dat broer/zus er ook is, en dat er (misschien) wat minder tijd voor hem is.

Ik ervaar het zelf ook. Soms voel ik me er schuldig over dat onze dochter niet zoveel aandacht krijgt maar ze blijft maar naar me toe komen en zeggen "mama lief" en geeft me dan een knuffel dus het zal dan wel goed zitten denk ik dan maar. En over twee weken gaat zoon wennen op school, dan krijgen dochter en ik wat meer tijd voor ons tweetjes :)

9. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Het schijnt heel erg normaal te zijn dat ze er moeite mee hebben als ze een jaar of 2/3 zijn en er komt een broertje of zusje bij. Als kinderen al wat ouder zijn zou dit minder het geval zijn. Op de leeftijd van 2/3 jaar hebben kinderen nog heel erg de aandacht van vader en moeder nodig en kunnen ze die moeilijk delen. Ik merk het aan mijn dochter, die al heel zelfstandig is, maar toch nog erg veel aandacht vraagt en mij het liefst bij van alles wil betrekken. Wij wachten onder andere om die reden nog even met een 2e, zodat ze zich straks meer grote zus voelt dan dat ze de baby als "indringer" ziet

10. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Weet niet of het voor je gaat werken maar als je de jongste de fles geeft trek haar bewust er bij op schoot. Twee benen plek voor twee. Draai het om. Laat merken dat ze er bij kan. De jongste zal reageren. Maar die is ook oud genoeg om een beetje mee te helpen met de fles drinken. Of laat de oudste mee helpen van doen we samen de fles geven.

Grote kans dat ze het sneller zat is en van schoot wil of zing samen liedjes begin al voor de fles maak samen een ontspannen moment. Betrek ze er beide bij.

Weetje onhandig is het zeker. Maar als je er voor openstaat vermoed ik dat het wel zal kunnen gaan werken. Ze wil er gezellig bij.

Zusje en ik hebben samen op mijn moeder schoot gezeten ze had geen arme meer over maar toch. Het werkte. Wij schelen 14 maanden.

11. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Het probleem is dat kleine zus dan helemaal niet meer drinkt als het zo druk is en grote zus er bovenop zit. Vrijdag gaat zij alleen bij oma spelen en dat benoemen we ook. En zelf is ze er erg blij mee dat ze zonder kleine zus mag. En wij hebben dan met zijn 2 tjes tijd om met kleine zus wat 'schade' in te halen.
    Ik probeer haar nu ook te vragen om mij te helpen met kleine zus.
    Zo ging ze vanmiddag zelf naar boven om kleine zus de speentjes te geven die ze weer uit bed gebonjourd had. En dan is het genieten om te horen dat ze bijna exact hetzelfde zegt als ik doe :D

12. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Ik zou dan (als je dat wilt en oma ook) de kleine zus ook eens bij oma brengen zodat je ook wat met haar alleen kunt doen: zwemmen, koekjes bakken, lekker knus voorlezen, kinderboerderij, stukje fietsen.

Gewoon de dingen die je met haar deed voordat de baby geboren werd. Dat hielp hier ook.

13. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Dat doe ik juist heel vaak alleen met grote zus en dan is oma hier.
    Zwemmen, fietsen, boodschappen doen en als kleine zus slaapt dan is die tijd ook voor haar......!!!!!

Deel Deze Pagina