Beval/geboorte plan

Discussie in 'De bevalling' gestart door Pepper92, 12 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pepper92

Pepper92 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.028
    457
    83
    Vrouw
    Groningen
    Hallo dames,

Morgen heb ik het gesprek over mijn bevalplan bij de verloskundige.
    Straks ga ik nog even alles doornemen en de puntjes op de i zetten.

Wat vonden jullie heel belangrijk om te vermelden? Hoop daar misschien nog tips uit te halen.

2. Imo1978

Imo1978 Bekend lid

19 aug 2015
    571
    1
    0
    Ik heb alles erin gezet, waarvan ik vind dat het meest belangrijk is (ongeacht waar en hoe ik beval). Zoals bijvoorbeeld het 100% laten uitkloppen van de navelstreng voordat het doorgeknipt mag worden. Dat ik gebruik maak van mijn hypnobirthing ademtechnieken en niet ga persen! Enzovoort...

3. MissSol

MissSol Bekend lid

20 dec 2011
    518
    0
    0
    paraveterinair
    Alkmaar
  4. Sab5

Sab5 Lid

2 jun 2015
    80
    0
    6
    Amersfoort
    Niet gaan persen? Mag hopen dat je dat met volledige ontsluiting wel gaat doen? Anders vrees ik dat de kleine er niet uit gaat komen!

Heeft jullie verloskundige jullie op het bevalplan gewezen? Mijne namelijk (nog) niet! Ben nu 28+3!

5. Pepper92

Pepper92 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.028
    457
    83
    Vrouw
    Groningen
    Sab5, wij zijn er op gewezen met 27 week, vandaag een dubble afspraak gehad en alles besproken

6. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

19 sep 2014
    1.516
    0
    36
    Ik had erin vermeld voor welke medicijnen ik allergisch ben. (Was maar goed ook want in het zkh vroegen ze bij elke dienst wissel er na hoe het zat, iemand had het verkeerd in het dossier gezet)
    Dat ml de regie in handen kreeg bij het maken van keuzes als ik onder narcose zou moeten.
    De baby blijft, mits medisch verantwoord, bij mama op de kamer.
    Bij ks zou ml bij de baby blijven.
    Binnen 1 uur na de bevalling al de eerste poging doen tot bv geven.
    Aangegeven hoe ik sta tegenover pijnbestrijding.
    Dat we blanco de bevalling in gaan.
    Het laten uitkloppen van de navelstreng heb ik er niet in gezet omdat ze dat hier standaard doen, zowel de vk als het zkh.
    En om geen "teleurstelling" achteraf te krijgen heb ik er geen dingen in gezet zoals 'ik wil dat het zo en zo gebeurd' Want soms lopen dingen anders dan dat je van te voren zou denken ;)

7. wiella

wiella Actief lid

27 apr 2015
    199
    3
    18
    Ik heb geen bevalplan gemaakt....ga ik ook deze keer niet doen.

Maar bijzondere wensen inderdaad vermelden en ik hoop dat het lukt!

Zonder persen, bijzonder zeg! Hier na 110 minuten persen eindelijk mijn mannetje op de wereld gezet!

Ben benieuwd en wens je alle goeds toe!

8. hippydepippy

hippydepippy Fanatiek lid

23 apr 2013
    2.331
    3
    38
    Achterhoek
    Ik had er vrij weinig in staan maar bij een tweede zou ik deze dingen erin zetten:

- Mijn vriend wil de baby aanpakken (bij de eerste mocht ik dit doen, al stond het niet in mijn bevalplan en dat vond ik achteraf zo bijzonder!)
    - Navelstreng uit laten kloppen

Uh ja... tot zover :p Kan niet zo veel bedenken. Ga goed in gesprek met je verloskundige. Zij kan je nog tips geven.
    Succes!

9. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Hier vooral de aandachtspunten er in gezet die de vorige keer niet (helemaal) goed gingen, zoals binnen een uur borstvoeding starten.
    Verder dat als ze medisch gezien iets noodzakelijk vinden voor de baby dat niet overlegt hoeft te worden, maar gewoon moeten doen. (Dit nav een vriendin die bijna haar kindje verloor omdat er nog even overlegt werd of ze een speodkeizersnede gingen doen).
    En dat ik niet iedere stap hoef die ze doen hoef te weten, hoofdlijnen is voldoende, bij te veel details word ik onrustig weet ik. En dat mijn man in zn gehaal liever geen medische en/of bloederige details mee krijgt, daar kan hij echt niet tegen. Vorige keer vroegen ze wel 3 keer of hij echt niet de navelstreng wou doorknippen, ik zag hem gewoon wit wegtrekken.

10. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Bij mij komen er nog meer dingen in dan de vorige keer. De vorige keer was een heftigere bevalling dan verwacht dus weet nu meer wat ik erin moet zetten.
    Maar er werd goed naar geluisterd.
    overigens is het nog helemaal niet aan de orde geweest het bevalplan. Pas met 36 weken ofzo hadden ze het over :O

Ik vond het inderdaad belangrijk dat mijn man bij ons kind bleef (was ook nodig want moest met spoed naar OK).
    Dat mijn man haar aankleedde en in bad deed.

Ik zal er nu ook bij zetten dat ik bij ontslag (moet in het ziekenhuis bevallen) de papieren mee wil waarop de bevalling beschreven staat. Dit kon na 6 weken niet meer uitgeprint worden?? :(

Verder had ik nog wel meer punten uiteraard.

11. Imo1978

Imo1978 Bekend lid

19 aug 2015
    571
    1
    0
    Nee hoor, dat is helemaal niet nodig...verdiep je maar eens in hypnobirthing.

12. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Dat wilde ik ook schrijven. Persen hoeft helemaal niet. Hypnobirthing legt mooi uit waarom niet.

13. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik heb een trauma van een niet handelende aio gehad wat mij bijna het leven heeft gekost. Ik ga met de gynaecoloog bespreken dat ik absoluut geen aio aan mijn bed durf te hebben.

14. Appeltje22

Appeltje22 Niet meer actief

Ik heb mijn geboorte plan nog niet geschreven, maar mijn geboortecursus docente gaf nog een goede tip! Je geboorte plan schrijven/printen op een gekleurd vel papier. Zo valt het goed op tussen alle andere witte ziekenhuis papieren. Misschien een leuke tip :)

15. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Geen vitamine K
    Geen standaard oxytocine spuit
    Minimaal 30 minuten zelf proberen de placenta geboren te laten worden.
    Pas na de eerste borstvoeding meten wegen aankleden.
    In bad zolang ik wil ook tijdens de uitdrijvingsfase
    Hypnobirthing technieken dus op mijn gevoel mn kindje eruit ademen zonder pers coaching.
    Mn partner pakt ons kindje aan.
    Navelstreng wordt pas doorgeknipt als de placenta ook geboren is (halve lotus.)
    Absoluut geen pijnmedicatie coaching
    Absoluut geen wee opwekkers, eerst zelf natuurlijke manieren gebruiken hier willen we dan ook de rust en privacy voor.

16. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.574
    3.507
    113
    Bij de eerste is mijn bevalplan niet aan de orde gekomen, te vroeg en onverwacht.
    Nu wil ik er inzetten:
    - als er geen vooruitgang in zit, dan geen vacuüm, maar overgaan op ks. Knip mag wel. (bij de eerste een mislukte vacuüm extractie gehad).
    - geen pijnmedicatie
    - Ik wil de kleine zelf aanpakken

Dit zijn voor mij op het moment de belangrijkste punten

17. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ik heb geen bevalplan. Had ik de vorige keer ook niet. Ik ga rond de uitrkendatum verhuizen, zit ik in het nieuwe huis wil ik graag thuis blijven. In dit huis graag poliklinisch.
    Ik heb niet eens een babykamer op het moment door de verbouwing en naderende verhuizing :D
    Desondanks geen stress hoor. Ik ben allang blij als ze blijft zitten tot ik verhuisd ben en daar de spulletjes kan klaarzetten.

Gelukkig zijn de vk en kraambureau ook heel relaxed met onze spannende situatie

18. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Dingen die voor ons belangrijk zijn om te vermelden:

- Aanwezigheid geboortefotograaf, en dat zij alleen stopt met fotograferen op ons verzoek
    - Man pakt de baby aan
    - Navelstreng uit laten kloppen
    - Dat ik wil starten met borstvoeding zodra de baby dit aangeeft
    - Dat we het eerste uur na de geboorte met rust gelaten willen worden (dus iedereen de kamer uit zodra dat kan, en controles als wegen etc uitstellen)

En dan nog een apart plan voor het geval het een medische bevalling/keizersnede word. Belangrijk daarin vond ik ook te vermelden dat als we een paar dagen in het ziekenhuis moeten blijven, het personeel ons ondersteunt in het verzorgen van de baby, ipv andersom. Dit nav een nare ervaring van een vriendin, die heel veel 'eerste momenten' gemist heeft omdat de verpleging eigenlijk alles deed.

19. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    mijn bevalplan was kort en bondig (moest de verloskundige ook om lachen)

er stond enkel in
    mijn plan is om te bevallen, hoe, waar, met wie boeit me niet als de kleine er maar heelhuids uit komt ;)

20. Pioenroos92

Pioenroos92 Fanatiek lid

28 jul 2014
    1.961
    1.463
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Hee meiden,

Ik lees even mee. Ben in verwachting van ons eerste kindje dus heb geen ervaring met geboorteplan/bevalling etc.

Maar ik zit met een vraag; ik wil graag dat de navelstreng wordt uitgeklopt en dat mijn man de baby aanpakt. Maar gaat dat wel? Haha is die navelstreng zo lang dan? Misschien beetje domme vraag hoor maar lijkt me zo gek hihi

Deel Deze Pagina