vanaf wanneer taakjes in huis?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by toch3, Apr 29, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,446
    17,397
    113
    Vanaf welke leeftijd kregen jullie kinderen werkjes/taakjes in huis die ze moesten doen en welke? Zoals bijv. tafel afruimen of eigen kamer opruimen

2. juffie81

juffie81 Bekend lid

Aug 7, 2007
    636
    37
    28
    juf
    rotterdam
    Na het eten helpen de kinderen met tafel afruimen en opruimen van hun kamer doen ze ook zelf (soms help ik ze een beetje). Dit doen ze al vanaf een jaar of 3.

Andere taakjes hebben ze niet. Ze mogen me helpen met schoonmaken, maar als ze iets vies maken doordat ze niet hebben opgelet moeten ze dit zelf schoonmaken of stofzuigen.

3. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Hier al vanaf kleins af aan (jaar of 2/3).
    Simpel begonnen met eigen kleertjes in de wasmand gooien, speelgoed opruimen.
    Nu kunnen ze al best goed meehelpen.
    Tafel afruimen, aan het eind van de speeldag de tuin/ woonkamer opruimen, mijn oudste helpt graag met koken, als mijn man de tuin doet moeten ze soms meehelpen met bijv. blaadjes opruimen, stofzuigen, hun fiets schoonmaken, samen met mijn man of mij het hamsterhok verschonen..... van alles en nog wat.

Mijn kinderen zijn nu 4 en bijna 7.
    Wij vinden het erg belangrijk dat ze leren om mee te helpen in het gezin, alles op een positieve manier en natuurlijk aangepast aan hun niveau. Niks mis mee :)

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Al zolang ik me kan herinneren eerlijk gezegd.
    Kleine dingen hoor... Bestek naar de kamer brengen bijvoorbeeld.
    Maar ook helpen met opruimen, d'r eigen beker in de keuken zetten.
    En als ik wat vraag... Bijv iets dat even uit een andere ruimte gepakt moet worden dat verder geen kwaad kan.
    (Bijv ik ben druk in de keuken en heb trek in koffie... Of ze dan even mijn koffie kopje wil halen)

Ze vindt het ook van kleins af aan al leuk om te helpen dus dan sluipen dat soort taakjes er wel makkelijk in natuurlijk.
    Kan me bijv absoluut niet herinneren sinds wanneer ze het bestek op tafel legt en helpt met afruimen. (We scheppen op in de keuken... Dus borden dragen we bij voorkeur toch maar zelf... Je weet het niet he :) )

En ze vindt het niet altijd leuk... Maar zo'n zwaar leven heeft ze nou ook weer niet :)
    Ik vind dat het er gewoon een beetje bijhoort en omdat ze het meestal graag doet is het eigenlijk vanzelf zo ingesleten.
    Al moppert ze tegenwoordig wel dat ze ALTIJD het bestek moet doen.. Maar goed, meestal is dat (op opruimen na natuurlijk) het enige wat echt moet dus daar heb ik weinig medelijden mee :)

5. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,815
    4,194
    113
    Hier geldt zodra ze het begrepen dat je je eigen rommel opruimt. Vanaf een jaar of vier moet ze ( met onze hulp weliswaar) haar kamer opruimen als t grote zooi is, haar bed smorgens opmaken en helpen tafel afruimen

6. beccie

beccie Niet meer actief

mijn zoon (4) krijgt niet echt vaste taken maar ik laat hem wel eens wat helpen.

bv als ik boven bezig ben en zoon is ook boven zeg ik wel eens dan kan jij mooi je eigen kamer even opruimen. en dan doet hij het meestal ook wel.
    als ik de kamer opruim laat ik hem ook wel wat helpen, wat dingen naar de keuken brengen, ofzo.

oh ja, en hij mag ook even de kruimelzuiger over de bank/vloer doen als hij heeft zitten kruimelen. maar dat vind hij alleen maar leuk om te doen.
    hij helpt mij wel vaak uit zichzelf maar heb soms liever dat hij gewoon gaat spelen want hij loopt dan alleen maar in de weg:)

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    #7 Arevinol, Apr 29, 2014
    Last edited: Apr 29, 2014
    Jaar of 4. Maar ik ben dr niet heel streng en consequent in.
    Nu vaak wel kamer wat opruimen 's ochtends. Af en toe tafel dekken. Steeds vaker opruimen. Toen ze jonger was, was ik vaak al blij dat ze uberhaubt een beetje speelde. Nu maakt ze soms een bende als t net was opgeruimd of net voor t eten ;). Ja, dat móet ze dan ook echt opruimen (onder luid protest).

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Het mooie weer komt er aan... Favoriet klusje van dochterlief (en dan is ze meteen even uit de weg) met een sopje de tuinstoelen doen.
    Ok, ze is daarna kleddernat... Maar de stoelen zijn schoon en ik heb ondertussen ook wat kunnen doen :)

(Ze heeft zelfs weleens het hele terras geschrobd met een borstel maar dat was ECHT niet mijn idee. Ze kwam vragen of het mocht... En ja, doe maar dan :( )

9. beccie

beccie Niet meer actief

haha ja, vind mijn zoon ook leuk.
    als ik de ramen buiten doe en het is mooi weer dan krijgt hij altijd even een sopje voor zijn tractor en fiets. vind hij ook heerlijk. hihi.

10. laravelk

laravelk Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,970
    2
    38
    Vanaf een jaar of 2 maar geen vaste taken. Nu verwacht ik dat hij opruimt voor we gaan eten en dat hij zijn kleren in de was doet. Verder mag hij helpen met bijna alles. Hij stofzuigt graag en kan dat best goed en meestal helpt hij ook bij het tafeldekken.

11. 2de leg

2de leg Fanatiek lid

Jan 24, 2014
    3,053
    476
    83
    NOP (Flevoland)
    Ik weet eigenlijk niet vanaf welke leeftijd we zijn begonnen.
    De enige vaste taken die we hebben is het opruimen van hun kamer en opruimen van hun eigen (opgevouwen) wasgoed.
    De rest gaat gewoon vanzelf.
    Even helpen met tafel dekken of een luier weggooien. Bord naar de keuken.
    Ze willen altijd graag helpen met afwassen.
    Soms ook met stoffen en planten water geven.
    Van alles eigenlijk wel.
    En hier zijn ze 8 en 10 jaar.

12. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,446
    17,397
    113
    oke, ben dus niet echt raar dat ik zoon van 4 meer wil gaan laten helpen.
    kleren in de wasmand savonds moeten ze zodra ze zichzelf kunnen uitkleden

13. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Veel taakjes heeft ze hier nog niet afgezien van haar eigen rommel opruimen... maar ze maakt wel véél rommel. :D (dit is dus inc. haar eigen kleren in de was doen, bord/beker in de keuken zetten,...)

Als ik het vraag, helpt ze me wel altijd met de tafel klaarzetten voor het eten en koken. ;) En stof afdoen vindt ze leuk!

14. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,168
    2,283
    113
    Opruimen doen ze hier vanaf een jaar of 2 denk ik. Eigen kamer opruimen moeten ze 1x per week. Ik help ze dan wel een beetje, want ze hebben net als alle mannen, gewoon een blinde vlek voor rommel, geloof ik. Mijn middelste kan bijv. best goed opruimen en komt dan trots verkondigen dat hij helemaal klaar is, en dat meent hij dan ook echt. En als ik dan kom kijken ligt er in een hoek van de kamer nog een hele groter berg speelgoed, of alle boekjes liggen half uit de kast of zo. Hij ziet het echt niet, haha.

Tafel afruimen helpen ze meestal ook wel mee, soms ook met tafel dekken.

15. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,847
    19,216
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Onze zoon is nu 3,5 en wat hij in ieder geval moet doen is zijn speelgoed opruimen. Eerst deden we dat echt samen maar nu geef ik alleen nog aanwijzingen op hem op weg te helpen. En hij stofzuigt zelf zijn kamer. (Vindt hij ook leuk.) Wat hij knoeit moet hij meestal zelf opruimen.
    Soms helpt hij ook spelenderwijs met andere dingen, zoals boodschappen opruimen, tafel dekken, vaatwasser leegruimen. Maar dat moet nog niet echt.
    Eigenlijk doen we dit al ruim een jaar zo.

Share This Page