Vanaf welke leeftijd liet je jullie kind eventjes alleen thuis ivm een boodschap of iets dergelijks? Vandaag even naar de bouwmarkt geweest en onze zoon had er helemaal geen zin in. Dit laat hij vaker merken. Uiteraard moest hij gewoon mee en hij heeft zich stierlijk misdragen Zoals ik er nu over nadenk is alleen thuis blijven iets voor als hij een jaar of 8 is of ben ik een overbezorgde moeder?
Ik vind 5 jaar nog wel erg jong hoor! Zou daar nog wel wat jaartjes mee wachten en miss tocj wat strenger zijn in de winkel..
Onze oudste bleef bij een snelle boodschap alleen thuis toen hij 8, bijna 9 was. Onze middelste wil nu ook alleen thuis blijven en dit ga ik eens proberen als de jongste naar zwemles moet (ze is bijna 9). Onze jongste is 5 dat vind ik echt veel te jong. Ze zijn dan nog niet zelfredzaam genoeg. Jouw zoon kan zich heel erg misdragen in de winkel. Maar door hem thuis te laten beloon je dit gedrag alleen maar.
Hier mag dochterlief alleen alleen thuis blijven als ik naar de container ga. Dus nee, ik vind het niet gek. Al snap ik ook wel dat de BOUWmarkt natuurlijk weinig leuks bevat voor een 5-jarige
Rond de 8 jaar inderdaad. Onze oudste wordt 7 jaar en geeft zelf aan niet alleen thuis te willen blijven. En ik vind het ook nog niet nodig. 5 jaar vind ik echt veel te jong om alleen te blijven.
Ja, om een brief op de bus te doen (om de hoek) en om dochter van school te halen (zoon is ruim 5,5 jaar). De baby neem ik dan wel mee.
Ze blijven soms alleen thuis als ik de hond uitlaat, zo'n 5 minuten en dat doe ik ongeveer sinds anderhalf jaar. Met boodschappen doen moeten ze toch mee.
Mijn eerste ingeving is 10 jaar, maar het hangt heel erg af van het verantwoordelijksgevoel en zelfstandigheid van het kind. Onder de 8 doe ik het (zoals ik er nu over denk) zeer zeker niet.
Fijn dat jullie mijn gevoel bevestigen! Ik durf hem nog geen 5 minuten alleen te laten eigenlijk... Enige wat ik doe is op zolder strijken terwijl hij beneden speelt, dat kan soms ene half uur duren, maar mocht er wat zijn hoor ik hem natuurlijk. Ik durf nog geen brief te posten met hem alleen thuis. hij gedraagt zich in zn eentje wel goed verantwoordelijk, maar toch... Mocht er wat zijn dan acht ik hem niet zelfredzaam genoeg. Een ouder kind kan je toch ook instructies geven met een mobiele telefoon om te gaan bijvoorbeeld, daar is hij nog veel te jong voor. En ja... Een bouwmarkt is natuurlijk geen klap aan, soms moeten dingen Ik ga ook niet voor mn lol, zeker niet met kinderen
Tsja, ook dat ligt aan het kind! Die van mij is bijna 5 en heeft een voorkeur voor alles waar I voor staat en voor cijfers al helemaal. Maar ik zie mijn neefje van 10 het niet doen, die raakt helemaal in paniek. Mijn zoontje vindt het werelds en kan dat aan. Ik zet een film op en ben in no-time terug. 'Ah mama, ben je nu al terug?'
mijn oudste was 5 denk ik, voor kwartiertje alleen gelaten denk ik. Maar die is rustig en luisterd netjes. Maar mijn jongste die laat ik echt nog lang niet alleen al is die al 4 en half. Die laat ik met 7/8 jr nog niet alleen denk ik. Dan staat het huis in lichterlaaien na 5 minuten haha. Die is zó ondeugend en ondernemend en vind alles leuk en spannend wat niet mag.
Mijn oudste is nu zeven en blijft wel regelmatig even alleen thuis, bv als de jongste naar zwemles gebracht wordt ( 5 min van huis, ca 20 minuten weg dan ) of als ik de jongste op moet halen bij een vriendje in de buurt. Nu sinds ca half jaar. Hij weet hoe hij mij kan bellen als hij thuis is en dat hebben we vooraf enkele keren geprobeerd of t ook lukte. De kids blijven soms samen heel even alleen thuis als ik in de buurtsuper iets moet hebben, dan ben ik hooguit 10 minuten weg. Ik merk bij mijn oudste,die nu in groep 4 zit, dat hij in de afgelopen maande erg aan t verzelfstandigen is. Hij wil bv ook op eigen initiatief alleen naar school fietsen. Nu lukt dat natuurlijk zelden omdat de jongste ook naar school moet, maar ik laat hem wel steeds meer verder vooruit gaan bv. Overigens zou ik t nooit doen als hij er niet zelf om was gaan vragen.
Mijn oudste zoon is bijna 7 en blijft wel eens eventjes alleen thuis. Bijv. als ik een boodschap doe. Ik blijf dan natuurlijk niet lang weg en de buurvrouw is op de hoogte, dus als er wat is dan kan hij daarheen. Hij vindt het zelf erg fijn en stoer om eventjes alleen thuis te zijn. Mijn jongste van 4 neem ik wel altijd mee, die zit heel anders in elkaar en die vertrouw ik nog geen 5 minuten alleen thuis.
Mn oudste zou samen met de jongste wel gaan "boeven" ben ik bang, maar in zn eentje is hij wel rustig en heeft hij wel veel verantwoordelijkheidsgevoel. Als ik een filmpje op zou zetten of hem de ipad zou geven dan zal hij nog op dezelfde plek zitten al zou ik een uur weg zijn Ik heb geen idee wanneer ze met een telefoon om zouden kunnen gaan. Technisch gezien zou hij het nu al kunnen Maar de zelfredzaamheid en het vertrouwen of hij een situatie goed kan inschatten om evt bij stress om hulp te bellen... dat weet ik zo net nog niet. Dat zelf naar school fietsen zou hij ook technisch gezien kunnen. Het komt er nu op neer dat hij naar school fietst en ik er een halve kilometer achteraan omdat zn zusje nog niet zo snel is met dr loopfietsje Hij hoeft ook geen drukke weg over te steken en blijft alleen in de woonwijk, dat scheelt. Maar hem echt helemaal alleen laten gaan zou ik ook nog lang niet doen...
Mijn zoontje kan nog niet fietsen en alleen buiten spelen is ook niks voor hem: raakt de weg kwijt en overziet het verkeer niet, best gevaarlijk! Zoals ik al zei: ieder kind is anders.
Het zou wellicht kunnen, maar ik vind 6.5 nog te jong. Ik denk dat ik het rond een jaar of 8/9 prima zou vinden.
Het hangt er ook vanaf hoe ver je gaat en hoe snel je terug bent. Kan mij immers voorstellen dat je naar die bouwmarkt moet met de wagen, terwijl de bakker bijvoorbeeld op 5 minuten wandelen is. Effe snel naar de bakker of de slager in de buurt zou ik eventueel wel betrouwen. Maar verder weg of als je zelf met de wagen op stap gaat, dan zou ik hem toch echt nog een jaar of 2 à 3 meenemen.
Mmm laatst was ik dus even naar de buurtsuper en waren de jongens samen even thuis. De jongste had zijn knie gestoten aan de kast. Mijn oudste belde me toen dat de jongste zich gestoten had en ze er een koud doekje op hadden gelegd.....dat vonden ze dus wel belangrijk om te laten weten. Overigens heb ik wel de afspraak dat ze voor niemand behalve papa, opa en oma opendoen als ik even weg ben!