Hoi ons zoontje werd 5 weken te vroeg geboren dysmatuur en prematuur... inmiddels is hij nu 13 maanden oud. Nu is mijn vraag, wat merken jullie aan je eigen kind aan de ontwikkeling op motorisch gebied? Ons zoontje loopt bijvoorbeeld nog niet, terwijl enkele andere kinderen die even oud zijn als hem (gecorrigeerd) al wel lopen... nu weet ik dat ieder kind zijn eigen ritme heeft hoor. maar ik lees wel eens meerdere verhalen dat premature kindjes wat langer doen over sommige ontwikkelingen...klopt dit?
hallo...dat klopt hoor. is mij ook verteld door de kinderarts.. Mijn meisje is geboren bij 28 weken. is nu bijna 8 maanden en kan ook nog eigelijk niets. kan niet zitten en draaien en met moeite iets in haar handjes vasthouden. ze ligt wel met groei en gewicht precies goed.. ik denk dat het wel bij trekt je ziet dat ieder kindjes er verschillend over doet.. ik denk dat ze hun energie veel gebruiken in het groeien.. anders bij twijfel gewoon de arts raad plegen. het komt vast goed hoor
Hier ook een mama van een dochter geboren met 28 weken. inmiddels is Nova 10 maanden maar ook hier zie je dus echt wel dat ze te vroeg is geboren. Ze kan nu wel zitten maar soms valt ze om. Het draaien gaat nog maar net..... Ik zelf geef er niet zoveel om hoor... Ze doet het goed naar mijn weten en tja al gaat het allemaal een stuk langzamer als ander kindjes, ze is gezond. Ze ligt met haar groei ook goed, tenminste ze hoort bij de kleine meisjes van 10 maanden qua lengte en met haar gewicht zit ze ook net onder het gemiddelde. De kinderarts zei hier ook dat ze met zulke dingen best achter kan lopen omdat ze te vroeg geboren is. Kijk elk kindje ontwikkeld zich nou eenmaal anders.
Ik hou er ook rekening mee dat Mika 2 maanden te vroeg is. Dus als een baby normaal voor het eerst zit rond 5/6 maanden, hou ik rekening met 7/8 maanden..
Mijn dochter is met 33 weken geboren en de eerste weken merkte ik wel achterstand bij lachen etc. Maar nu niet meer. Ze is inmiddels een en loopt langs, zegt wat woordjes, maar kruipt niet.
mijn beide kids zijn prematuur geboren , tyra 33.1wkn en neo 33.6wkn thyra die was erg vlot met alles liep rond 10 mnden langs tafel etc terwijl nbeo dit pas begon te doen met 13 maanden. Maar neo was ook heel erg slap tijdens zijn geboorte en krijgt hier ook fysio voor. Neo kon pas los zitten toen die 10 maanden was, hij kruipt nu wel al heel goed (met buik over de grond) loop goed langs de tafel , probeert soms al los te staan en zeg wat woordjes, en ik ben super trots op hem en vind dat die het super goed doet! ook hij word overschat ook nog een somdat hij n echte reus is, meneer zit al aan maatje 86/92
Ik heb een zoon die ook prematuur geboren is, hij is geboren met 36 weken. In het begin leek alles gelijk te gaan Hij liep met een jaar (heeft 3/4jaar heupbroekje omgehad),dat was vrij snel voor zijn doen. Verder qua motoriek,merk ik dat hij met sommige dingen moeite heeft. Hij is nu bijna 7,maar een klimrek e.d. dat is best een probleem. Ik hoor van andere ouders van kinderen die als prematuur geboren zijn soortgelijke verhalen.
maar ook niet premature kindje ontwikkelen zich in eigen tempo. Mijn dochter is met 39+3 geboren en liep met 15,5 maand
Mijn oudste meisje liep met 14 maanden los. Mijn middelste met 1 jaar prcies. Danischa liep met 16 maanden echt los. Gecorigeerd zou dat 14 maanden zijn. Ieder kindje ontwikkeld zich op zijn eigen manier. Danischa deed ook heel weinig tot een maandje of 9 gewoon echt nog een babytje. Ze trok zich dan wel al op tot staan, maar los l open deed ze op de verjaardag van haar een na grootste zusje Maak je er niet al te druk om meid. In de meeste gevallen loopt het wel los, en gaan ze ineens als een speer.
Dat hadden wij ook met Thyron, op het begin liep hij wel wat achter maar nu is daar niks meer van te merken. Hij is ook met 33 weken geboren.
Hier is het heel wisselend met sommige dingen denken we jeetje nu al en net zoals lachen dat is er nog niet echt bij. Heel soms kan er een lachje af maar bijna niet.
Nee het is wel echt... stuipjes heeft ze ook hoor. Maar sinds 2 weekjes kan ze soms lachen om dingetjes als je gek doet bijv.