Hallo, Ik ben na 4 maanden thuiszitten gelukkig weer aan het werk tot september. Ik krijg ww voor 37 uur en ik werk nu tussen de 18-30 uur pw. Alhoewel het geen werk is dat ik voor langere tijd kan en wil doen ben ik dolblij dat ik weer wat heb... even eruit zijn. Ik had het zo geregeld dat ik vooral werkte op de dagen dat mijn kindjes bij mij ex waren zodat ik niet veel opvangkosten hoefde te betalen en tenminste wat te doen had als ik alleen thuis zat. Maar nu heeft mijn ex afstand van zijn kindjes gedaan Ik zit nu vooral met mijn 2 verplichte late diensten, 13-2130 uur. Kinderopvang kan maar tot max 1800, ik heb wel oppasmeisjes maar die kunnen de kinderen niet ophalen omdat de school (bso) en ons huis al 10 minuten rijden met de auto is, die oppasmeisjes hebben geen rijbewijs. Ik ga sowieso in september aan een studie beginnen zodat ik voor mezelf meer kansen creeer en zodat ik in de schoolvakanties ook lekker bij mijn kindjes ben. Maar hoe zit het nu.... Als ik nu binnen mijn eerste maand ZELF zou stoppen omdat de tijden niet meer haalbaar zijn, vervalt mijn recht op ww dan? Zou ik echt door het bedrijf ontslagen moeten worden of maakt het in de proefmaand niet uit waardoor het dienstverband beeindigd wordt? Ik heb die ww toch echt nodig tot ik aan mijn studie begin.... Of een andere baan onder kantoortijden uiteraard, maar die liggen niet voor het oprapen. Graag advies....
Beste Luja, Wat een nare situatie voor jou en je kinderen. Je vraagt of recht op WW vervalt als je zelf in je proeftijd ontslag neemt bij je (tijdelijke) werkgever. Het is inderdaad zo dat je dan door UWV als verwijtbaar werkloos beoordeeld kunt worden. Word je door de werkgever ontslagen tijdens je proeftijd? Dan geldt dit uiteraard niet. Een advies kan ik je hier niet over geven. Het is aan jou hoe met je persoonlijke situatie omgaat. Wellicht kan je een vriendin of familie vragen hierin met je mee te denken. Actuele informatie over verwijtbare werkloosheid vind je hier. Ik word werkloos - UWV - Voor Particulieren Ik wens je veel sterkte met de lastige situatie. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Poeh daar was ik al bang voor.... En als zij me ontslaan omdat ik mijn beschikbaar plots moet aanpassen, behoud ik dan wel mijn recht op ww? Ik vind het allemaal zwaar k** en als ik deze situatie had kunnen voorspellen had ik nooit op een baan met deze tijden gesolliciteerd... Maar helaas is het zo gelopen... Ik heb zelf geen familie waarop ik een beroep kan doen, vrienden kunnen helpen maar de enige die zelf een auto heeft werkt ook zelf fulltime. Dus het is vrijwel onmogelijk.... Ik vraag maandag een functioneringsgesprek aan om de diensten nogmaals te bespreken.... Als ik dat gesprek start en hun conclusie is dat zij het niet meer met mij zien zitten, dan geldt mijn ww wel toch? Het is mijn voornaamste inkomstenbron voor nu, ik kan hem echt niet missen........ ben blij als het september is...
Beste Luja, Als je ontslag krijgt omdat je jouw beschikbaarheid moet aanpassen, kan het alsnog zijn dat je als verwijtbaar wordt gezien. Je had je contract kunnen behouden. Dit gaat niet omdat jij zelf terugkomt op eerder gemaakte afspraken over beschikbaarheid. Hiermee zeg ik niet dát je als verwijtbaar zult worden gezien. Dit wordt altijd aan de hand van jouw persoonlijke situatie beoordeeld op het moment dat je de WW-uitkering hebt aangevraagd. 100% zekerheid dat je een WW-uitkering krijgt kan ik je dus niet geven, sorry! Sterkte gewenst met deze nare situatie en het maken van een keuze. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare