Contract wordt niet verlengt --> 6 maanden zwanger

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door me1989, 23 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Hallo,

Ik heb net te horen gekregen dat ze mijn contract niet gaan verlengen. 1 augustus loopt mijn contract af, dat is een vrijdag. Maandag 4 augustus zou dan de 1e dag zijn dat ik geen werk heb en 3 november ben ik uitgerekend.

Zouden jullie mij kunnen uitleggen hoe het dan verder moet? Niemand wil me natuurlijk hebben met zo'n dikke buik. Moet ik dan eerst 6 weken ww aanvragen en krijg ik daarna zwangerschapsverlof? Is dan mijn zwangerschapsverlof gelijk aan mijn laatste loon of gelijk aan de ww?

Ik heb vanaf mijn 16e altijd gewerkt en daar voor ook krantenwijken gehad enzovoort. Ik heb alleen ander half jaar geleden een brand meegemaakt en daarbij is zo'n beetje mijn hele administratie verbrand. Hoe kan ik nu aantonen dat ik wel recht heb op ww? En ik ben nu 25 heb ik dan recht op 9 maanden ww, omdat ik vanaf mijn 16 veel gewerkt hebt of tellen de maanden waar je recht op hebt pas vanaf je 18e?

Het zijn nogal wat vragen, maar ik hoop echt dat jullie ze kunnen beantwoorden.

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste me1989,

Gefeliciteerd met je zwangerschap.
    Helaas wordt je contract niet verlengd en je hebt een aantal vragen.

Moet ik eerst een WW-uitkering aanvragen en daarna een Zwangerschapsuitkering?
    Dit klopt. Je vraagt eerst een WW-uitkering aan voor de periode van vier augustus 2014 tot het begin van je zwangerschapsuitkering. Voor deze periode heb je sollicitatieplicht.
    Je zwangerschapsuitkering kan ingaan vanaf 23 september 2014. Dit is zes weken voor de uitgerekende datum. Je kan ook later met verlof, dit kan tot 4 weken voor je uitgerekende datum. Je kiest dit zelf. Je WW-uitkering stopt als je verlof ingaat.

Kan je tijdens je WW-uitkering niet aan de sollicitatieplicht voldoen?
    Neem dan contact op met je adviseur werk. Deze kan eventueel vrijstelling geven.

Hoe kan ik aantonen dat ik recht heb op WW?
    Je kunt op de site www.uwv.nl bij ‘Mijn UWV’ je arbeidsverleden inzien. Inloggen kan je doen met behulp van de DigiD code.

Telt mijn arbeidsverleden mee vanaf mijn 16e jaar of pas vanaf mijn 18e?
    Als je voldoet aan de jareneis, van de laatste 5 kalenderjaren heb je in tenminste 4 kalenderjaren gewerkt, dan krijg je voor ieder gewerkt jaar een maand WW-uitkering.
    Tot 2013 telt een jaar mee als je in dat jaar over tenminste 52 dagen SV-loon hebt ontvangen.
    Vanaf 2013 telt een jaar mee als je over ten minste 208 uren SV-loon hebt ontvangen.
    Dit geldt vanaf het begin van je deelname aan de arbeidsmarkt.

Actuele informatie over je arbeidsverleden vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare.

Deel Deze Pagina