Binnenkort worden er hier in de buurt vrije kavels uitgegeven. Ik dacht, dat het bebouwde kavels zouden zijn, maar niet dus. Hoe gaat dat in zijn werk? Het zijn kavels voor vrijstaand en twee onder een kappers. Ik heb echt geen idee welke stappen we dan moeten nemen, en hoe dat allemaal in zn werk gaat? Ons huidige huis, hebben we ook als nieuwbouw gekocht, maar behalve een uitbouw ja of nee, hadden we daar weinig invloed op. Wie kan mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe dat werkt, waar moeten we rekening mee houden? Wat “kost” het om een huis te bouwen, etc? Tips zij meeeeeer dan welkom!
Worden de kavels verkocht door de gemeente? Dan zul je van hen al veel informatie krijgen. Het eerste wat wij deden nadat we de hypotheek en dergelijke rond hadden was een architect zoeken om het huis te laten ontwerpen. Wil je vrijstaand bouwen of een tweekapper? In dat laatste geval moet je even kennis maken met je toekomstige buren. Zij moeten namelijk naar dezelfde architect. En ga je in eigen beheer bouwen of met een aannemer? Wij bouwden in eigen beheer en hadden alleen een goede timmerman ingehuurd op uurbasis. Hij hielp ons ook met het verloop van de bouw en in welke volgorde alles moest. Dus zo iemand moet je zoeken, of anders een aannemer. De architect heeft vast wel goede tips voor aannemers en bouwmaterialenleveranciers. En anders verschillende offertes opvragen. Wat het kost is erg afhankelijk van wat je wilt. Je grond en de bijkomende kosten (Nutsvoorzieningen aanleggen enzo) staan min of meer vast. Daarna kun je kijken wat je overhoudt voor het huis. Even uit mijn hoofd hadden wij de grond en alle kosten er omheen voor 88000 en hadden we nog 180000 over voor het huis. Was aan het eind van de bouw hartstikke op plus al ons eigen geld. Maar omdat we in eigen beheer hebben gebouwd en veel zelf hebben gedaan is ons huis veel meer waard dan dat het ons heeft gekost. Het is nog steeds een erg goede keuze geweest. Succes!