Wij hebben zelf nog geen ervaring, maar hebben onze zoon wel ingeschreven bij de antroposofische peuterspeelzaal een aansluitende Vrije School. Hebben er echt een goed gevoel bij. Moet wel zeggen dat veel mensen niet goed weten wat de Vrije School nu precies is. Het lijkt in ieder geval niet op de democratische school die ik hier ook voorbij zie komen. Maar die uitleg is al goed gegeven door Jo79 zie ik
Dat is echt onzin, tenzij het niet in Nederland is. Maar in NL heb je geen scholen die niet gecontroleerd worden. Een vrije school moet evengoed aan bepaalde eisen voldoen. Er zijn ook reguliere scholen waar kinderen geen goed onderwijs krijgen. Ik lees echter in de beschrijvingen van de 'vrije ' peuterspeelzalen niks onderscheidends van een reguliere. Mijn dochter zit op een reguliere psz, ook daar is een vast en duidelijk dagritme, ze werken met thema's , etc. Dus in dat opzicht snap ik niet echt waarom je je kind dan perse naar een vrije psz wil hebben ipv naar een reguliere?
Vanwege de antroposofische kant Althans, dat gaat voor ons op. Voor hen die alleen de Vrije School kiezen kan het natuurlijk ook fijn zijn dat er een makkelijke doorstroom is.
Mijn zoontje vandaag ingeschreven. Kreeg meteen een bericht terug. Hij mag er met 2,5 heen. Van tevoren krijgen we nog een kennismakingsgesprek. Ben heel erg blij. Alles aan de Vrije PSZ / Vrije school spreekt mij aan. Als blijkt dat mijn zoontje goed functioneert bij de visie van de PSZ dan wil ik hem ook inschrijven op de Vrije school. De kindjes van de PSZ krijgen voorrang bij inschrijving. De duidelijke structuur en de visie spreekt me echt aan. In alles wordt het kind voorop gesteld en ze krijgen alle ruimte om zich op hun eigen manier te kunnen ontwikkelen. Bedankt voor al jullie reacties jullie hebben me echt geholpen.
Wat echt antroposofie inhoud weet ik niet precies. Maar alles is van hout er is geen plastic speelgoed te vinden, stof wordt heel veel mee gespeeld. Bij onze gewone peuterspeelzaal kunnen kinderen verven met het zand met de auto,s, kleuren alles was vrij en hier zit het schilderen bij het knutselen erin wat alle kinderen tegelijk doen. Er zijn niet echt leergerichte dingen bij zoals puzzels heb ik ook nog niet gezien. Maar ook het helpen met het eten, zoals ontbijtkoek smeren. Zoals iemand hier al zei het sint jansfeest de kinderen van de vrije school springen in het park over vuur, de peuters gaan picknicken bij de kinderboerderij met zelfgemaakte bloemenkroontjes en zelf geplukte bloemetjes. en elke ouder die wat gezonde lekkers hebben gemaakt. Met de kerst doen ze ook weer speciale dingetjes. Met sinterklaas geen gekochte kadootjes maar een zelfgemaakt speelhuisje van een kokosnoot met zelfgemaakte poppetjes van stof. Het wennen gaat al anders, kinderen huilen niet want je blijft er een hele ochtend bij en bouwt het af zodat het kind er langzaam aan went. Het ziet er allemaal knus en huiselijk uit.