Vrije school niveau

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lynx, 9 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Hier kwamen juist weinig kinderen van een Vrije basisschool en ook niet veel kinderen met een rugzakje.
    Maar 'ambitie' en 'prestatie' waren daar wel haast vieze woorden. Daarnaast leken cijfers hoger, omdat het niveau eigenlijk lager lag dan hetzelfde niveau op regulier. Ze stuurden je vooral richting een C&M-profiel.
    Mijn dochter vond die periodeschriften na een tijdje eerder een last. Het kost heel veel tijd, want alles moet handgeschreven en met tekeningen en vaak begreep of wist ze alles wat ze op moest schrijven toch al. Ze stak haar tijd liever in vakken waar ze wat meer moeite mee had.
    De ene school zal vast beter zijn dan de andere, net als regulier.

2. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Dat betwijfel ik dus. Op basis van het schema in de schoolgids. Een jaar is opgedeeld in 4 perioden. Een periode is opgedeeld in drie blokken. Als vb neem ik biologie, maar dit geld dus ook voor geschiedenis. Ak, nat, sk en sterrenkunde zijn 1 blok in een heel jaar. In twee blokken over een heel jaar staat biologie op het programma. Ze krijgen in 1 blok per week 10 uur biologie.Terwijl wis, ned, eng, fr en du het hele jaar op het programma staat. Dus enkel bij periode onderwijs en niet op een andere manier.
    Dit moet ik overigens navragen voor de zekerheid.

Dat is voor ieder kind anders inderdaad. Mijn dochter is straks 19 na 6 jaar havo. Dan zal ze toch wel toe zijn aan wat anders, maar dan moet ze nog 2 jaar vwo als ze nog dierenarts wil worden tegen die tijd.

3. Foalan

Foalan Actief lid

29 dec 2021
    260
    196
    43
    Vrouw
    Ze kan geen vwo op de vrije school doen?

Geen idee hoe het op die school zit. Ik had VWO N&G wiskunde 1 &2 en later havo.
    Ik had 1 a 2x pw wiskunde, biologie, natuurkunde, scheikunde. Geschiedenis, aardrijkskunde en economie had ik inderdaad alleen in periode les, dat viel buiten mijn profiel.
    Vakken als maatschappijleer enzo zaten in periodes en in de stages.
    Een dag bij ons zag er zo uit ongeveer;
    1+2 periode, pauze
    3 natuurkunde, 4 wiskunde of koor, pauze
    5 nederlands, 6 en 7 gym/ckv.
    We hadden 2x pw ckv 2 of 3, 1x gym in een dubbel uur. 1x pw koor, 1xpw muziek en 1x pw stijldansen. Dat is 9x 50 minuten iets creatiefs/beweging. De creatieve lessen waren ook in blokken. Dus ene kwartaal smeden, dan weer houtwerk, of tuinles. En ik had dan extra ckv omdat ik ckv3 ook koos. Wiskunde B2 nam ik in mn eigen wiskundelessen, dat kostte geen extra les.
    Geen idee hoeveel uur dat op een reguliere school is, maar ckv, gym en muziek zijn ook daar onderdeel van het lesrooster

4. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ze zou er wel vwo kunnen doen, maar dat haalt ze qua niveau nu nog niet.

Als ik jouw rooster zie zijn dat veel meer uren les dan hier op de vrije school.
    Natuurlijk krijgen ze op regulier ook ckv, gym en muziek, alleen maar goed, maar ik vind 50 % van de tijd nogal overdreven.

@Jo79, ik heb geen idee welke richting ze mensen hier op sturen. Voor de bovenbouw zal ze nu nog naar een andere vrije school moeyen, in de stad verder weg (30 km) óf overstappen naar regulier. Ik verwacht dat dit laatste lastig zal zijn.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ja, vooral met die periodevakken heeft mijn dochter veel gemist.

En bijna de hele klas die Havo/VWO of VWO-advies had in de brugklas is een niveau afgezakt.

6. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.880
    113
    Noord-Holland
    Ik heb het idee dat je je mening eigenlijk al gevormd hebt. Je vindt de verdeling van de vakken over uren niet goed, je wilt minder creatieve vakken, je ziet het niet zitten. Ik denk niet dat iemand hier iets gaat veranderen aan die mening dus waarom praat je niet met de school hierover? Ik denk dat je vooral opziet tegen het nee verkopen aan je kind.. maar als je daar een goede reden voor hebt, is dat toch gewoon ok? Als ze dierenarts wil worden, is juist een prestatiegerichte school fijn.

NiekeKris, Lynx en hummeltje5 vinden dit leuk.
  7. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    Ik zou als ze juist zo'n academisch beroep wil, niet kiezen voor een vrije school maar kiezen voor voorbereiding op die academische opleiding.

8. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Precies dit.

9. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik denk dat je gelijk hebt. Veel creatief is niet erg, maar niet ten koste van vakkennis.
    Ik zal zeker met de school in gesprek moeten gaan al denk ik dat ze kunnen praten als Brugman maar me nog niet kunnen overtuigen.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    En dat is dan toch prima? Ieder zijn ding, lijkt me. Ik denk dat het belangrijkste is dat je aan je dochter kunt onderbouwen waarom je het geen geschikte school vindt. Ik heb mijn oudste dochter ook een school afgeraden (mijn eigen oude middelbare school trouwens, waar ik het super naar mijn zin heb gehad ;)). We zijn wel bij de open dag wezen kijken, omdat ze dat graag wilde. De school viel tijdens de open dag voor haar direct af. Grotendeels door haar eigen gevoel, maar ook omdat op de open dag een heleboel van mijn argumenten bevestigd werden en ze dat toen zelf kon ervaren en zien, alleen uit mijn mond had het toch anders geweest, denk ik. Ik weet overigens niet of ik het had tegen gehouden als ze er per sé heen had gewild...ik denk het niet, omdat ze uiteindelijk zelf vijf dagen per week, jarenlang op een school moeten rondlopen en ze had al een k*t basisschooltijd achter de rug, ik vind sociaal welbevinden dus belangrijker momenteel (vond ik al, maar nu nog maar, zeg maar) en juist om die reden viel die school voor mij af (de eisen die daar gesteld worden en de manier waarop er aan wordt vast gehouden, passen niet bij haar), maar als ze het toch had gewild, dan had ze de keuze in ieder geval weloverwogen gemaakt.

hummeltje5 en Lynx vinden dit leuk.
  11. Foalan

Foalan Actief lid

29 dec 2021
    260
    196
    43
    Vrouw
    Dat is wel extreem zeg!
    Bij ons was de kwaliteit een stuk hoger als ik het zo lees. Ik ben 1 van de weinige die zelf gekozen heeft een niveau lager te doen. Enkelen zijn gestopt, maar dit alles kwam met name door een sterfgeval in onze klas/vriendenkring.
    En er is misschien 1 iemand gezakt voor het examen.
    Maar er word inderdaad eerder gekozen voor een stap terug dan blijven zitten. Velen zitten ook in totaal 13 jaar bij elkaar in de klas.

12. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    noord Holland
    Of echt het noorden Friesland?
    onze dochter en zoon zaten op de vrije school

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.889
    113
    Noorden Groningen haha

14. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    whaha ook goed ;)

suus1983 vindt dit leuk.
  15. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Mijn dochter is dit jaar op een vrije school gestart. Het loont de moeite je te verdiepen in dit soort onderwijs, om beter te begrijpen waarom bepaalde dingen gebeuren. Nu moet ik wel zeggen dat deze school als één van de beste staat aangeschreven in Nederland.

VS onderwijs is gericht op hoofd, hart en handen, wasrbij themaonderwijs passend is bij de leeftijd. Bij dochter op school starten ze met de ochtendperiode; 3 weken lang de eerste twee uur een vak. Ze heeft nu biologie, daaarvoor wiskunde, nederlands, aardrijkskunde. Ehm. Wacht..ik kopieer even uit de schoolgids:
    Op de vrijeschool staat de totale ontwikkeling van het kind: hoofd, hart en handen centraal. Daarom geven we verschillende vormen van onderwijs.In de ochtend starten we met de ochtendperiode: projectmatig onderwijs waarbij drie weken lang iedere dag hetzelfde vak centraal staat, vanuit een thema dat past bij de leeftijdsfase. Deze vorm van onderwijs geeft leerlingen de mogelijkheid om zich te verdiepen in en te verbinden aan een specifiek vak. Het ochtendperiodeonderwijs duurt 105 minuten per dag.

Daarnaast zijn er vaklessen: lessen die iedere week terugkomen, het hele jaar door en waar leerlingen werken aan oefening en automatisering van de leerstof. Als derde is er het kunstzinnig onderwijs in de middagperiode. Iedere week krijgen leerlingen minimaal vier lesuren voor vakken als drama, schilderen, boetseren, muziek, circus, videokunst of andere kunstzinnige vakken.

Deel Deze Pagina