vrije school, wie heeft ervaring?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Jalea, 10 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    Wie heeft er ervaring met de vrije school (basisonderwijs), positief of negatief??

2. Liz01

Liz01 Actief lid

26 sep 2008
    167
    0
    0
    Drenthe
    Ik heb zelf kleuterklas, basisschool en voortgezet onderwijs gevolgd op de Vrije School en ben zeer positief over deze vorm van onderwijs. Er wordt grote aandacht besteed aan het individu en persoonlijke ontwikkeling van het kind, in alle levensfases. Zeker op de basisschool wordt de nadruk gelegd op ontwikkeling en niet zozeer op feitelijke kennis en wat kinderen allemaal wel niet 'moeten kunnen'. Natuurlijk moeten kinderen aan het einde van het schooljaar aan bepaalde eisen voldoen om door te stromen, maar over het algemeen gaat iedereen altijd over. Dat maakt het juist zo bijzonder. Van kleuterklas tot aan de 12e klas heb ik met ruim 20 klasgenoten altijd in dezelfde klas gezeten. Ze zijn nog steeds mijn vrienden (en het is al zeker 17 jaar geleden!).
    Verder wordt er op de Vrije School altijd grote aandacht en zorg besteed aan de viering van jaarfeesten zoals Sint Maarten en Sint Jan (midzomerfeest).

Het woordje 'vrije' School heeft niets te maken met dat kinderen 'vrij' worden gelaten of mogen doen en laten wat ze willen. Je krijgt als kind juist veel vakken, niet alleen de gewone landelijk verplichte vakken, maar ook kunstzinnige vakken als muziek, handenarbeid en toneel. Het is heel breed onderwijs en soms ook best wel zwaar, maar ontzettend de moeite waard.

Mijn dochter zit nu op een antroposofische dagopvang (overigens genomineerd voor beste opvang van het jaar) en zij gaat als ze straks de leeftijd heeft ook naar de Vrije School, in ieder geval de lagere school. Ik hoop dat zij het daar net zo naar haar zin krijgt als dat ik het had.

Cat

3. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Zelf hebben mijn zus, broertje en ik het basisonderwijs op de vrije school gedaan. Het leuke vond ik de 'bijzondere' vakken die we daar kregen. Sterrenkunde, Scheikunde (wel in de hogere kassen pas) maar in de lagere klassen al vakken als frans, duits en engels en veel nadruk op de creatieve vakken en toneel. Wij hebben alle drie uiteindelijk ook voor creatieve vervolgopleidingen gekozen (creatieve therapie, kunstacademie, leraren opleiding handvaardigheid).
    We hebben alle drie het voortgezet onderwijs op een openbare school gevolgd en alle drie hebben we flinke moeite met de aansluiting op Nederlands en Wiskunde gehad. Ik heb echt het idee gehad dat ik een flinke achterstand op die vakken had en heb hier altijd last van gehouden, ook op mijn vervolgopleidingen.

Maar dit is natuurlijk wel al zo'n 16 jaar geleden!

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Mijn zoontje zit op een openbare basisschool. Ook hier is er heel veel ruimte voor eigen ontwikkeling. Er wordt veel klassikaal gedaan maar er is ook een hoop ruimte voor eigen ontwikkeling. Hij kan best goed leren en beheerst de stof die hij het eind van het jaar moet kunnen. Zij gaven hem vanaf het begin van het jaar al extra/andere klusjes ook ook nu is er de ruimte andere taken en dingen te doen. Ikd enk dat er tegenwoordig op een hoop scholen deze ruimte is dus daar zou ik op een gewone basisschool ook naar informeren.

5. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Onze dochters van 9 en 11 jaar zitten op de Vrije School en het bevalt erg goed. Wat Liz al zegt veel aandacht voor kunstzinnige vakken en niet alleen dingen met je hoofd doen, vonden wij erg belangrijk. Mij sprak ook de het motto dat 'opvoeden geen vat vullen is, maar een vuur ontsteken' erg aan. We hadden onszelf eigenlijk nog niet zo erg in de antroposofie verdiept, voor de kinderen naar de Vrije School gingen. We zijn toen eens gaan kijken en vielen meteen voor de sfeer en de rust die er heerste. Geen schreeuwerige raamschilderingen en felgekleurde posters. Ouders die de school inlopen elkaar kennen en samen het schoolplein opknappen en de muren schilderen. De juf van de klas van mijn jongste dochter, waar 30 kinderen inzitten krijgt steenvast een compliment als ze ergens naartoe gaan, want ze hebben nog nooit zo'n fijne klas gezien ( is ook voor Vrije School-begrippen wel een hele leuke groep!)
    Vrij staat inderdaad niet voor 'doe maar wat je wilt', het onderwijs is juist vrij klassikaal en georganiseerd in vergelijking met andere vormen van onderwijs. In tegenstelling tot de Christelijke school waar ik zelf op zat wordt op de Vrije School nooit met dogma's gegooid. Er wordt gewerkt vanuit de antroposofie, maar dit wordt nooit opgelegd aan de kinderen. Opvallend voor de Vrije School en erg leuk is ook het jaarritme. Vaste jaarlijkse feesten, die aansluiten bij de seizoenen, altijd erg leuk en gezellig.
    Als je meer wilt weten zou ik zeker eens gaan kijken bij een Vrije School in de buurt en de sfeer eens proeven.

6. Jodelahiti

Jodelahiti Fanatiek lid

10 jun 2009
    1.779
    0
    0
    Brabant!
    Ik geef wel een tip voor ouders die hun kind naar een vrije school willen doen: check de website van de onderwijsinspectie of de school voldoet aan de normen!
    Ook moet je even gaan kijken of het idee 'samen met de ouders' niet ontstaat uit armoede en of er naast poetsen en opknappen ook leuke samenwerkingsdingen voor ouders bestaan.
    Ik heb zojuist mijn dochter van een vrije school gehaald omdat er teveel loos was daar. Ik vind de theorie van Rudolph Steiner prachtig, dáár sta ik wel achter maar er moet wel ruimte voor vernieuwing zijn onderhand. Zowel voor de kwaliteit van het onderwijs als voor de manier waarop deze theorie tot uiting wordt gebracht op bepaalde scholen...!
    Voor ons dus geen school meer die een pedagogische stroming pretendeerd te volgen maar gewoon een openbare basisschool met een flinke subsidiepot die vernieuwend bezig is.

7. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Grappig Jodelahiti, dat jouw dochter ook nog op de Vrije School zit...nou ja zat! Bij ons niet alleen klussen hoor voor ouders, maar ook cursussen (schilderen, poppen maken enz. ) lezingen enz., maar het verschilt idd erg per plaats, dus ga inderdaad vooral eens kijken. Wat de onderwijsinspectie ervan zegt, zegt overigens niet persé iets over hoe 'antroposofisch' een school is. Juist de scholen die niet op een openbare school met met wat vernieuwing willen lijken kwamen er slechter vanaf (want wilde geen toetsen, leerlingvolgsystemen e.d.) Vrije Scholen krijgen ook helemaal geen flinke subsidiepot omdat ze vernieuwend bezig zijn, maar moeten het gewoon met precies hetzelfde geld doen als elke andere school. Voor de extra dingen (kleinere klassen, of in elk geval geen combinatieklassen, brood bakken bij de kleuters, creatieve materialen, zoals bv. bijenwas) wordt een bijdrage van de ouders gevraagd, bij ons naar inkomen.

OT Jodelahiti: hoe is het met Olivier? Kids al gewend aan het grote broer/grote zus-schap

8. Jodelahiti

Jodelahiti Fanatiek lid

10 jun 2009
    1.779
    0
    0
    Brabant!
    Wat je zegt klopt helemaal maar er zijn dus scholen waarvoor dat niet opgaat. Hier zijn wel combi klassen: 1 lokaal met klas 1, 2 en 3 en 1 lokaal met klas 3,4 en 5. Het gebouw is erg slecht onderhouden (geen geld) en de schoonmaak doen de ouders (geen geld). Verder zijn er nooit excursies of wandeltochten door de natuur. Wel de vakken heemkunde en euritmie trouwens. Erg leuk!
    En de ouderbijdrage is beduidend hoger, wij betaalden eerst 75 euro per maand voor 2 kids.
    De oudste zit er nog, ik weet het nog niet zeker maar ook hij zal eind van het jaar misschien naar een andere school gaan.

Anyway, even een reactie op je off topic vraag :D
    Het gaat goed met Olivier! Het is zo'n lief mannetje... de oudsten zijn ook helemaal blij. Dat ventje heeft echt 2 papa's en 2 mama's :D
    En bij jullie? Of zullen we effe PBen?

Deel Deze Pagina