Vrije school?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Ise, 20 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    wij zijn helemaal weg van ego-onderwijs (ervaringsgericht, google maar eens op ego onderwijs)
    dat gaat er vanuit dat een kind betrokken moet zijn om optimaal te kunnen leren (zonder dwang dus), zichzelf mag zijn, vrij initiatief mag tonen, etc etc
    het is vrij en kind-gericht (ieder kind zn eigen leerlijn) terwijl het toch gestructureerd is met een kader, dus ook niet té vrij.
    er zijn helaas nog niet zoveel ego-scholen, het is nog relatief nieuw (geloof in 1990 gestart in NL)
    het bevalt ons tot nu toe erg goed

2. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    dit is denk ik erg afhankelijk van de school zelf, wij hebben ook de vrije school in onze stad overwogen, maar daar gebruikten ze bijv. geen cito-toetsen! ook waren de verschillende vakken maar moeilijk terug te herleiden
    uiteindelijk vonden wij deze specifieke vrije school te vrij en te vaag.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik denk dat de term "vrije school" soms verwarrend werkt.
    Je hebt de Vrije School, Montessori, Jenaplan en Iederwijs, allemaal net even anders.

Wat ik hier nog niet voorbij heb zien komen is dat de Vrije School gebaseerd is op de ideologie van Rudolf Steiner, sommigen noemen het ook wel de antroposofische school. Als je helemaal niet weet wat dat is, antroposofie, dan moet je je daar eerst maar eens in verdiepen.
    En sowieso eerst langsgaan bij een school voordat je inschrijft. Want al klinkt het op papier nog zo leuk, dat zegt niet alles.

4. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Wij hebben ook nagedacht over de Vrije School voor onze zoon, omdat juist dat antroposofische karakter mij aanspreekt. Maar je kind moet er wel geschikt voor zijn.
    Zo kregen wij te horen dat de Vrije School er van uitgaat dat je een kind tot 6 jaar nog niets mag leren. Hij mag spelen zoveel hij wil, vooral met alle materialen die de natuur biedt. Die ontwikkeling staat voorop.
    Nou, ik denk dat mijn zoon er niet erg gelukkig van zou worden. Wij hebben een erg leergierig en pienter jochie, dat staat te popelen om naar school te gaan omdat hij "engels wil leren" zoals hij zelf zegt.
    Wachten met leren tot 6 jaar zou voor hem bijna een straf zijn!

5. zogelukkig

Klopt. Ze kleuteren heel lang. Spelen met materialen uit de natuur en stoffen poppen met emotieloze gezichten. Plastic speelgoed en een kleurplaat zal je daar niet vinden.

6. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik zie voor- en nadelen aan de vrije school. Zoals Marijn al aangeeft is het een misvatting dat kinderen van de vrije school compleet vrijgelaten worden. Ik weet niet of het op iedere vrije school zo is, maar hier gaat de leerkracht ieder jaar met de klas mee. Ik zie dat als een voordeel. Verder moet iedere school aan de kerndoelen voldoen, en verslag daarvan vind je vooral in de inspectierapporten. We kennen allemaal wel een pietje die op een bepaalde school zat en een achterstand heeft. Het is natuurlijk goed mogelijk dat er gewoon niet zoveel klik was tussen de manier van de leerkracht en de leerstijl van Pietje, Eén zwaluw maakt nog geen zomer en er is geen onderzoek die aantoont dat Pietje garant staat voor vele anderen.

Jalea: De school waar onze kinderen ingeschreven staan is een school die ego onderwijs geeft tot en met groep vier en vanaf daar methodisch doorgaat. Ik vind dat een prettig idee, omdat je vanaf groep vier ook wat meer concentratie op methodieken kunt verwachten, en zo ook beter de leerlijn kunt volgen. De school scoort ook erg goed. Nu gaan we binnenkort naar een dorpje 15 km verderop verhuizen en moet ik het met een gewone reguliere school doen. Ook prima, maar dit had me ideaal geleken.

7. Bri

Bri Niet meer actief

De Vrije School, antroposofie en de leer van Steiner spreken mij totaal niet aan. Nu hebben we hier in de buurt ook niet zo'n school, maar als die er wel was geweest zouden we daar zeker niet voor inschrijven. (ik weet wel dat een van de vrije scholen in A'dam als zeer zwak is gelabeld door de inspectie en om die reden met sluiting wordt bedreigd; dit bevestigt om heel eerlijk te zijn mijn vooroordelen over deze vorm van onderwijs.)

Wat ik een lastige vind: je wilt natuurlijk een school kiezen die zo goed mogelijk bij je kind past. Maar als je meer kinderen hebt, laat je dan de mogelijkheid open dat de tweede naar een andere basisschool gaat dan de eerste? Als ik heel eerlijk ben weegt het praktische voor mij dan toch wel zwaar. Zolang het een school is waar ik in z'n algemeen vertrouwen in heb, dan geldt dat vertrouwen (in principe) voor allebei mijn kinderen. Behalve als zou blijken dat een van beide écht specifieke behoeftes heeft natuurlijk.

Hoe doen anderen dat?

8. Bri

Bri Niet meer actief

off-topic: goh nikita, gaan jullie verhuizen?

9. zogelukkig

Dat zegt toch helemaal niks!;)

10. Bri

Bri Niet meer actief

Dat klopt, ik geef ook ruiterlijk toe dat ik vooroordelen heb t.a.v. vrije scholen die door deze ene zeer zwakke school worden bevestigd.

11. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Off-off-topic: Ja ja, we gaan als alles meezit 1 april dan echt verhuizen ;)

12. zogelukkig

Ik heb het even nagekeken en in A'dam bestaat geen Vrije School met zeer zwakke kwaliteit.

13. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb het ook nagezocht. Je hebt gelijk; op onderwijsinspectie.nl vond ik dit:

"Basisschool Geert Groote 2 is geen zeer zwakke school meer. De kwaliteit van het onderwijs is verbeterd, maar vertoont nog belangrijke tekortkomingen. De school blijft daarom nog onder geïntensiveerd toezicht."

Dus mijn vooroordelen zijn ook nog gebaseerd op verouderde informatie. Ben ik even ontmaskerd.... Excuus aan iedereen van deze school, ze werken vast hard aan verbetering.

Deel Deze Pagina