Vrije tijd...not

Discussie in 'De lounge' gestart door Roosje35, 23 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.861
    5.121
    113
    Home
    ik heb na 19.30 tijd voor mezelf
    en dinsdagmorgen dan zit de jongste op de psz en de oudste op school en heb ik vrij
    dat vul ik met shoppen, puzzelen, lezen, netflix en sporten

2. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.228
    28.201
    113
    @Roosje35 , je hebt 2 kleine kinderen waarvan één van 6 maanden. Logisch dat je geen tijd en geen energie hebt!
    De meeste mensen met een leven naast dat van werk/gezin hebben geen of ouderen kinderen. Er is meer ritme, meer rust, goede nachten.

Komt vanzelf weer! :)

Vulpen, Hopsatee, Roosje35 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Krijgen...

Persoonlijk dingetje is dat...

Maar heb je geen partner? Mijn man is thuis met de kinderen als ik sport ;)

4. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Het was zeker niet verkeerd bedoelt hoor, het is een citaat van Deepak Chopra, dus ik heb het niet zelfs bedacht. Maar ik vind de betekenis er achter heel mooi.

5. Posh

Posh Niet meer actief

Ik lees dat je man niet veel doen in de huishouding, toen wij voor een tweede gingen heb ik tegen hem gezegd dat we het écht samen moeten doen, ik werk drie dagen, hij 34 uur, ik ga niet alles alleen doen omdat ik toevallig net iets minder werk.

Misschien is iets minder gaan werken een idee?

6. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Is het een optie om uren in te leveren op je werk met bijv het opnemen van ouderschapsverlof?
    dat kan je misschien net die lucht geven die je nodig hebt.

ik ben van 36 naar 24 uur gegaan sinds ik moeder ben en dat is voor mij een mooie balans. ik had toen maar halfuurtje reistijd enkele reis, nu door verhuizing wel wat meer helaas, maar goed. woongenot vond ik belangrijker en ik kan altijd kijken of ik dichterbij iets kan vinden ;)
    als ze nog zo jong zijn word je erg geleefd idd, maar op de momenten dat ze slapen/bij psz bijv zijn heb je net ff een uurtje bijv voor jezelf. besteed dat uurtje dan om even te zitten met een kop thee en een boek/tijdschrift of wat je ook maar wilt doen in dat uurtje.
    ze noemen t niet voor niks de tropenjaren toch ;)
    maar probeer vooral naar jezelf te kijken en niet teveel naar wat anderen allemaal wel niet doen. je hoort toch vaak ook alleen maar de "goede" dingen he, en niet dat ze ondertussen bijv thuis zitten te stressen omdat hun agenda te vol staat met sociale afspraken ;)

een schoonmaakhulp zou ik zeker ook even naar kijken of je een betrouwbare kunt vinden ;) scheelt je ook een hoop in de weinige vrije uurtjes die je hebt. zeker als je man niet veel meehelpt in huis.

Roosje35 vindt dit leuk.
  7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Lijkt wel hoe ons huishouden georganiseerd is :D

Ik zorg ook vaak dat het eten voor de volgende al gekookt is, hoeft dan alleen nog maar warm gemaakt te worden, en mijn man ruimt dan op, maakt iets schoon of smeert het brood en zet de drinkbekers alvast klaar voor de volgende dag.

Man heeft een vaste sportavond, die heb ik op vrijdag ochtend wanneer de kinderen naar school zijn. En verder gewoon tijd maken om leuke dingen te doen. Ik heb inderdaad een schoonmaakster en die strijkt ook, en als ik niet meer door de ramen kan kijken komt ze een urrtje extra.

Hopsatee vindt dit leuk.
  8. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik sta een uur voor mijn kinderen naar beneden mogen op. Ze zijn wel iets ouder, dat scheelt. Beiden hebben een digitale wekker en weten dat ze om 7.00 beneden mogen, dus ik sta zes uur op en heb dan me-time, dat is heilig.

Verder doe ik aan theater, dat is een heel intensieve hobby. Elke september bijvoorbeeld begint het seizoen met een werkweekend weg, en in april leef ik een week in het theater en kom zo ongeveer alleen thuis om te slapen. Die planning is in augustus al bekend dus mijn man past daar zijn werk op aan.

9. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Eerst had ik dit ook. Maar toen vergat ik tijd voor mezelf te maken. Nu plan ik dingen in. Bijv. Vanavond ga ik hardlopen, 30 min. Rond 19.30. En dan legt mijn man de kinderen op bed. Morgen heb ik een sportles van 19-20.30 dus wederom doet mijn man de kinderen naar bed. Als ik thuis kom kunnen we samen nog een film of serie kijken of kletsen. Woensdag ben ik smiddags thuis. Dus kan ik dan we extra huishoudelijke taken doen.
    Verder luister ik in de auto regelmatig podcasts, heerlijk even luisteren naar wetenschappelijke dingen of verhalen van mensen.
    Avondjes met vriendinnen plan ik ook in. Al is het maar even van 20-22 uur. Prima toch. En in het weekend proberen we dat 1 van de 2 iets langer mag blijven liggen en de ander gaat met de kinderen naar beneden, maakt boterhammen klaar, speelt met ze.

De was en strijk enzo, die stapelt zich weleens op. Ben ik makkelijk in. Gister had ik zo’n opvouw en opruim dag. Toen lag er droge was van de hele week om opgevouwen, eventueel gestreken, te worden en in de kasten te stoppen. Tja.
    Verder hebben we een schoonmaakster die de belangrijke grotere dingen doet, zoals badkamer en keuken grondig.

Een hobby met doel vinden die je echt leuk vindt kan ook helpen.

10. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Dit klopt helemaal. Met zulke kleine kinderen wordt je geleeft! En de energie en de hobby’s dat komt inderdaad als ze ouder worden vanzelf weer!

11. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Om 06:00u Me time? Respect, op dat tijdstip zou ik aan een koffie infuus moeten liggen denk ik hahaha/

Ik denk dat het belangrijkste toch wel planning is. Ja met met kleine kinderen is het nu eenmaal druk en ik moet eerlijk bekennen dat het veel makkelijker is als je al wat oudere, zelfstandige kinderen hebt. Misschien moet je het ook gewoon wat meer laten rusten en juist genieten van de dingen die je nu wel kan doen. Die extra Me Time komt straks echt wel en anders gewoon alles goed met je partner inplannen.

Roosje35 vindt dit leuk.
  12. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Je stiefdochters zijn al een stukje ouder en zelfstandiger, ze zitten op school, kunnen zichzelf aankleden en een eigen boterham opeten.Het is wel echt anders als je midden in de nacht nog voedingen moet geven, korte nachten maakt, en op al je vrije momenten altijd omringt bent door kleintjes die je aandacht, hulp en verzorging nodig hebben. het is 24/7 bezig zijn. Dan ebt je energie weg. Ik zie je onderschrift en ik hoop dat jij ooit een kleintje krijgt, dan kun je het zelf meemaken. Het is een van de mooiste dingen wat er is maar kost ook zoveel energie.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Ja dat maakt zoveel verschil! Nu mijn jongste 6 is ervaar ik veel meer rust en ruimte dan toen ze allemaal nog zo klein waren en verder is er niks veranderd.

14. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113
    Inderdaad en er stond dat ze vrijdagmiddag komen dus ik ga er vanuit dat ze er alleen in het weekend zijn, nogal een verschil.

15. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Sorry hoor, maar mijn stiefdochters komen al bij ons sinds ze heel klein zijn. De oudste was 3 jaar en de jongste 8 maanden, dus ik weet echt wel hoe het is om 's nachts uit bed te moeten en kinderen naar bed te brengen enzovoort. Verder heb ik niet het idee dat we nu minder tijd met ze kwijt zijn. Ja ze kunnen zelfstandig tanden poetsen, maar zelfstandig huiswerk maken lukt niet. De oudste heeft waarschijnlijk add en heeft nog steeds veel ondersteuning nodig bij dagelijkse taken die voor een andere 13 jarige vanzelfsprekend zijn. Ik weet heel goed dat je energie weg kan ebben van die dingen. Maar juist door te sporten of yoga te doen krijg ik meer energie. Er wordt gevraagd of het herkenbaar is dat er geen tijd is voor hobby's enzo en ik zeg alleen maar dat ik dat niet herkenbaar vind. Mijn moeder had ook hobby's toen ik zelf nog heel klein was en mijn broertjes ook, mijn vader had ook hobby's. Sporten kost mij op een avond 1,5 uur inclusief omkleden en dat doe ik op een tijdstip dat kleine kinderen op bed liggen. Verder zou mijn vriend op die tijdstippen ook naar de kinderen toe kunnen gaan als het nodig was. En ik doe de dingen die ik doe samen met moeders van kleine kindjes die er ook tijd voor hebben blijkbaar. Mijn post was geen aanval, ik deelde mijn ervaring waar om gevraagd werd.

Hopsatee vindt dit leuk.
  16. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ja nu wel, maar dat is ook niet altijd zo geweest. Toen ze nog geen school hadden waren ze er veel vaker. En dan nog, ze zijn er nu ook wel eens 3 weken achter elkaar en dan lukt het me prima om s'avonds een uurtje te gaan sporten. Dat is een kwestie van taakverdeling. Vriend kan best een uurtje alleen zijn met de kinderen. Ik vind het heel raar dat er in dit topic om ervaringen gevraagd wordt, dan geef ik die van mij met goede bedoelingen en dan wordt er gedaan alsof ik er allemaal niks vanaf weet. Jullie kennen heel mijn situatie niet dus alsjeblieft oordeel er dan ook niet over.

17. Nescio

Nescio Niet meer actief

Het is niet alleen een kwestie van taakverdeling en plannen. Met 2 of 3 nachtvoedingen elke nacht heb ik echt de puf niet meer om s avonds te gaan sporten. Dus het maakt wel degelijk verschil hoe oud je kinderen zijn. Kleine kinderen zijn letterlijk energieslurpers.

18. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.228
    28.201
    113
    Wel eens 3 weken achter elkaar is toch wel heel anders dan 24/7. Heel fijn dat jullie al zo snel een ritme, tijd en energie hadden gevonden hoor :) toch denk ik niet dat dit voor TS een goed voorbeeld is. Gewoon omdat de gezinssituatie anders was en is.

19. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ja dat weet ik ook wel. Maar ts vraagt toch om ervaringen? Als zij de energie niet heeft dan hoeft ze geen hobby's te hebben of uit te voeren, maar kwam op mij over of ze om ervaringen vroeg om te kijken hoe ze zoiets wel zou kunnen doen. Als ze daar volledig geen puf voor heeft denk je daar ook niet over na volgens mij. Ik vind het alleen jammer dat er nu gedaan wordt alsof ik het allemaal niet kan snappen omdat ik niet exact dezelfde ervaring heb. Ik weet dan het vermoeiend is om voor kleine kinderen te zorgen. De jongste heeft bij ons toen ze 4 of 5 was tijden gehad dat ze elke nacht heel hard ging gillen en huilen en daar niet uit te krijgen was omdat ze niet wakker werd. Dat soort dingen kost ook veel energie en dan wordt je ook s'nachts wakker, iedereen in huis trouwens. We hoeven toch niet te vergelijken wie er in een situatie zit die vermoeiender is?

Niveah vindt dit leuk.
  20. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Iedereen heeft hier een andere gezinssituatie. En wij hebben niet snel een ritme en tijd en energie gevonden. De kinderen hebben tot voor kort elk weekend moeten acclimatiseren als ze hier komen (en ook als ze weer bij hun moeder komen) en de hele situatie met de ex van mijn vriend heeft jarenlang voor veel drama en stress gezorgd. Dan simpelweg zeggen dat de kinderen er alleen in het weekend zijn en dat ze ouder zijn vind ik echt absoluut geen recht doen aan onze situatie. Niemand hier weet hoe dat is geweest en het lijkt me ook niet nodig om alles hier te delen. Als ts geen energie heeft lijkt het me beter voor haar om alle extra tijd die ze heeft te besteden aan uitrusten en niet aan een hobby, maar volgens mij was dat haar vraag niet. Haar vraag was hoe mensen werk, gezin en hobby's en dagjes uit met vriendinnen combineren. Dat heb ik beantwoord, maar blijkbaar vinden mensen het dan nodig om uitgebreid te gaan verkondigen waarom ik ts niet kan begrijpen en waarom mijn situatie anders is en minder energie kost enzovoort. Als ts er niets aan heeft kan ze toch gewoon verder scrollen?

Deel Deze Pagina