Wie kan mij uitleggen wat dit betekend?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door XxMiichelle, 7 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. XxMiichelle

XxMiichelle Actief lid

7 jul 2009
    263
    0
    0
    NULL
    Eindhoven.
    #1 XxMiichelle, 7 jul 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jul 2009
    Vruchtbare periode en coïtustiming. De vruchtbare periode van de vrouw duurt circa 6 dagen en is afgelopen 12-24 h na de feitelijke eisprong. 4-6 Die duur wordt bepaald door de overlevingsduur van zaadcellen en eicel. Zaadcellen overleven in gunstige omstandigheden 6-10 dagen of zelfs langer. Daarentegen overleeft de eicel na de eisprong niet langer dan 12-24 h. De vruchtbare periode wordt verder bepaald door de kwaliteit van het cervixslijm. Stijgende oestrogeenspiegels tijdens de folliculaire periode maken het slijm doorgankelijk voor zaadcellen.

Naarmate de coïtusfrequentie lager is, wordt timing dus belangrijker. De vruchtbaarheid is maximaal 2 dagen vóór de eisprong, neemt dan af en is 1 dag na de ovulatie al bijna tot nul gereduceerd. 7 Bij kinderwens is de temperatuurverhoging na de eisprong dus ongeschikt als indicator van de ovulatie, omdat op het moment van temperatuuromslag de ovulatie reeds heeft plaatsgevonden. Ook commerciële methoden voor detectie van luteïniserend hormoon in de urine zijn niet aanbevelenswaard. Als die test 1 maal per 24 h wordt uitgevoerd, valt een positieve uitslag vaak kort vóór of zelfs na de eisprong. Die test kan wel enig houvast geven bij de combinatie van onregelmatige cyclus en lage coïtusfrequentie.

De beste praktische indicator lijkt de kwaliteit van het cervicale/vaginale slijm. De kans op zwangerschap bij een coïtus op de dagen van de vruchtbare periode met goed slijm (overvloedig, dun en ‘dradentrekkend’) is ≥ 0,17, tegenover slechts ≤ 0,13 bij coïtus op de dagen met normaal slijm.

Ik weet niet hoe ik mijn eige ''topic'' moet openen dus ik denk ik plaats het even hier, ik ben hoogst waarschijnlijk zwanger, al weet ik dit dus nog niet zeker, en van de informatie hier boven mij snap ik maar de helft, dus ik vroeg me af of iemand dit een beetje simpel kon ''vertalen''

Deel Deze Pagina