ik vraag me af hoeveel mensen een ruggeprik nemen en hoeveel mensen er voor kiezen om het niet te doen zelf zou ik het niet willen maar weet natuurlijk niet hoeveel pijn het gaat doen ik zelf denk dat als je een ruggeprik neemt je de bavalling niet echt mee maakt je bent natuurlijk wel bij enzo maar je voelt de weeen niet aan komen en je voelt natuurlijk niks van de bavalling van je kleintje en die zou ik denk ik wel willen voelen maar zoals ik al zij ik weet natuurlijk niet hoeveel pijn het gaat doen daarom vraag ik me af hoeveel mensen er voor hebben gekozen om een ruggeprik te nemen en hoezo? en hoeveel mensen er voor hebben gekozen om het niet te doen en waarom niet? liefs diane
Ik wil er wel voor kiezen. In het buitenland is het ook heel gebruikelijk alleen in Nederland vinden ze het normaal om het zonder pijnstillers te doen. Helaas is bij bijna alle ziekenfondsen het geval, als je er zelf voor kiest en het niet medisch nodig is, je het zelf moet betalen. Wat je dan minimaal 1200 euro kost. (ik heb het er voor over )
Ik heb het bij mijn eerste bevalling gehad omdat het te lang duurde,maar volgens mij heb je hier in nederland de keus nog niet,maar als ik mag kiezen ECHT WEL die ruggeprik. Jeslin
Ik weet nog niet of ik een ruggeprik wil. Ik kan daar nu nog niet over beslissen, want ik weet niet hoeveel pijn het doet, dus ik beslis wel op het moment zelf.Als ik het echt niet meer hou, laat maar komen dan! Ik beval in België en daar is het vanzelfsprekend dat je een ruggeprik krijgt. Mijn (nederlandse) vriendin beviel in België een paar weken geleden(helse bevalling) en ze wilde geen ruggeprik...nou die Belgen vonden haar cht een oermens! Volgens mij hebben ze het nu nog over haar haha
wist ook niet dat dat zoveel geld kostte hoor...... dan bijt ik wel ff door, dus geen prik. kan ik veel te veel leuke dingen van doen met mijn ukkie
nee laat die ruggenprik voor mij maar zitten... ik ben nog niet zo lang geleden aan mijn kniegeopereed toen heb ik ook een ruggenprik gehad en ik vond het zeer onprettig. dus voor mij persoonlijk niet ik heb er echt geen goede ervaringen mee. maar ja wat moet dat moet liefs kikkert
Ik heb wel ene ruggeprik gehad omdat ik niet meer kon en ik een weeënstorm had bij net aan 3cm Was helemaal moe omdat ik 13 uur over 3 cm had gedaan. Ik was zoooo blij toen ik m had haha! Maar hoop in de toekomst het zonder te kunnen bij een volgend kindje!
nou dat valt wel mee volgens mij hoor. Een ruggeprik wordt vergoed als je een medische indactie hebt en in NL is het niet gebruikelijk om een ruggeprik te zetten zonder indicatie. Deze indicatie kun je wel 'makkelijk' krijgen, bijvoorbeeld door 'onhoudbare pijn' of zo. Dus over die 1200 euro zou ik me niet snel druk maken. @diane: ik heb een ruggeprik gehad. Bij 10 cm ontsluiting zetten ze die af en dan is het wachten op de persweeen. Achteraf had ik liever een spuitje gehad, zodat je niet hoeft te wachten. Ik kreeg ook steeds meer smurrie ingespoten voor de persweeen en zo. Dus een volgende doen we geen ruggeprik meer. Als de pijn te erg is eerst een pethidineprik proberen.
het probleem is dat als het niet medisch is je het van te voren aan moet geven omdat er een anastasist bij moet zijn en iemand die je in de gaten houd en aan het infuus legt. Het is dus niet elk tijdstip in elk ziekenhuis te krijgen.... ik vind het belachelijk dat het in nederland zo een taboe is! In Canada leiden ze ALLE bevallingen in omdat de dokters niet s'nachts willen werken
nou bij mijn bevallig was er ook geen anastasist aanwezig ik zei op een bepaald moment dat ik ook een ruggenprik wilde want ik kon niet meer en toen moesten die anastasisten gebeld worden thuis om het te doen... Nou ik ben blij dat ze gebeld zijn... en trouwens daar zijn ze dokter voor hoor dat weet je van te voren dus als ze het niet leuk vinden moeten ze maar een ander beroep uitzoeken Trouwens mijn ruggenprik deed echt geen pijn ik voelde er niets van ik denk ook dat dat komt omdat je op een gegeven moment zo bezig bent met je weeen weg drukken dat je het niet eens in de gaten had... althans dat had ik hoor.. volgende keer weer
Ik wil 'm absoluut niet. Ik wil ook thuis bevallen, dus als dat lukt is er van de ruggeprik helemaal geen sprake. Ok, het zal best pijn doen, maar dat is niet omdat Eva van de appel gesnoept heeft (no offence, maar er is verder ook nog over nagedacht) Dat is ten eerste om de band tussen jouw en je kindje te schapen (in de oertijd zorgde die band ervoor dat moeders ook daadwerkelijk voor hun kindje gingen zorgen, samen iets meemaken schept een band). En de pijn zendt een signaal naar je hersenen die dan denken, o, ik moet gaan bevallen. Zonder die pijn kan je je bevalling dus vertragen, en dat leidt dan weer tot meer medische ingrepen en keizersnedes. Heb ik mij laten vertellen. Nou heb ik toch liever korter pijn en hevig, dan lang en misschien wel te lang. Linda
ik heb mijn eerste bevalling gewoon zonder pijnstilling gedaan.bij mijn tweede heb ik weeenopwekkers gehad en een ruggeprik. krijg deze keer gelukkig weer een ruggeprik.
ik wil ook thuis bevallen, als dat kan. Daarnaast ben ik geen voorstander van verdovingen en toestanden, lijkt me niet leuk om half stoned je kind te krijgen die dan ook nog eens suf is van de pijnstilling. Maar ja, het wordt mijn eerste bevalling, dus wie weet hoe graag ik straks toch aan de pijnstilling wil of toch het ziekenhuis oid.
Geen ruggeprik hier, als het niet hoeft. Zéker niet preventief. Ik heb twee bevallingen gehad, en vind het gewoon niet nodig. Natuurlijk doet het pijn. Maar liever die pijn en lekker thuis bevallen dan daarvoor naar het ziekenhuis te moeten.
Heb bij mijn bevalling geen pijnstilling gehad, maar dat hoefde ook niet. Ik vond het wonderbaarlijk om mee te maken wat je lijf aankan. Steeds als ik dacht dat het te heftig werd, pakte mijn lichaam het weer op en kon ik door. Maar ik kan me wel voorstellen dat als het echt allemaal te heftig of te vermoeiend is, een ruggeprik fijn is. Ik zou er alleen zelf niet vantevoren voor kiezen, het is toch een medische handeling en niet helemaal zonder risico. Sterkte allemaal!
hier een artikel over de ruggeprik, voor- en nadelen, gevolgen voor bevalling, kosten, enzovoort. Voor de liefhebbers
Ik wil zeker pijnbestrijding tijdens mijn bevalling! In Nederland wordt daar zo moeilijk over gedaan. Alle artikelen die je hier leest over bv de ruggeprik staan vol met nadelen, terwijl het in bijna alle landen (zelfs de oostblok landen) de normaalste zaak van de wereld is.