Er is een nieuwe serie over de vuurwerkramp in Enschede. Wij zijn er net aan begonnen en kunnen vooruitkijken, dus denk dat we er vrij vlot doorheen zijn. Ik heb wat negatieve reacties gehoord over het Twentse accent, ben wel benieuwd wat anderen daarvan vinden! Wie kijkt er ook? En voor degenen uit die omgeving, is het een beetje accuraat weergegeven? Ben wel benieuwd hoe het is voor de mensen die het destijds van dichtbij hebben meegemaakt… ik heb me er nooit zo in verdiept, want ik was toen nog vrij jong. Maar volgens mij is het veel heftiger geweest dan ik besef.
Ik heb de 1e gekeken. Had gelezen dat het niet te verstaan zou zijn, maar ik vind het heel goed te doen hoor. Kom niet uit de regio, dus of het accent een beetje echt is weet ik niet. Denk eigenlijk niet helemaal, maar goed, dat is ook moeilijk aan te leren denk ik als je er niet vandkomt. Ga zeker de volgende ook nog kijken op npo start.
Hier ook begonnen maar weet nog niet zo goed wat ik ervan vind. Vond het begin erg saai, maar dat heb ik al snel. Ben wel benieuwd hoe het verder gaat.
Ik heb de eerste aflevering gezien. Het greep me nog niet heel erg aan, maar dat komt denk ik ook doordat de serie vooral gaat over de (jarenlange) gevolgen van de ramp (dacht ik?). Ben dus wel benieuwd naar de komende afleveringen. De vuurwerkramp is voor mij wel zo'n moment dat ik nog precies weet waar ik was toen het gebeurde. We woonden op een half uur van Enschede af, maar de enorme rookwolken waren niet te missen, evenals het af- en aanrijden van hulpdiensten. En de eerste onzekerheid over de mensen die je uit Enschede kende. Het accent vind ik zelf niet best. Maar dat vind ik altijd als je andere mensen een accent laat nadoen...
Ik heb ze allevier gezien. Ik vond het tegenvallen. Ik vind het erg afgeraffeld. Je ziet maar delen van personages, ze springen snel door de tijd. Ik heb al eens zo'n serie over de bijlmer gezien en die was echt een stuk beter. Edit, voor iemand van buiten Twente prima te verstaan.
Ik heb maar stukjes gezien en vond het accent een beetje vreemd (ik kom zelf uit Enschede), maar ja, dat vind ik eigenlijk altijd wel als ze accenten gebruiken in een serie, het stoort me niet. Ik vind het juist bij bv Flikken Maastricht zo raar dat alles zo Nederlands, want zo klinkt het hier op straat totaal niet Dus dan toch liever een wat geacteerd accent dat misschien niet helemaal correct is, dan brandweermannen in Enschede die veel te ‘ABN’ klinken. Voor echt lekker Twents blijft voor mij De Beentje van Sint-Hildegard favoriet.
Ik vind het accent juist leuk. Ik vind het heel heftig om te zien, ik was pas 8 jaar toen het gebeurde dus heb er eigenlijk toen niks van meegekregen, niet dat ik me echt herinner.
Mijn vader was brandweerman in Enschede en ik kan je vertellen dat er niet veel ABN werd gesproken toen hij er werkte. Wel weet ik dat ik erg opgelucht was dat hij op dat moment al in de vut zat, niet dat dat veel uitmaakte want hij is alsnog op zijn fiets gesprongen richting de kazerne ( na de laatste knal) maar terug gestuurd omdat zijn pak er al niet meer was. De week erna was erg zwaar, de uitvaarten van zijn collega's waren zo gepland dat ze naar alle uitvaarten konden , vervoer ging per bus , brandweermannen uit heel Nederland kwamen naar Enschede om daar de diensten te draaien zodat iedereen mee kon. Ondanks dat ik weet dat fictief en realiteit in de serie door elkaar lopen gierden de zenuwen door mijn keel, kon de personages wel toe schreeuwen dat ze weg moesten, rennen