Regelmatig 1 dag ziek melden

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Wijffie75, 17 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    #1 Wijffie75, 17 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2015
    Hallo

Ik ben nu 21 weken zwanger. Op zich gaat het super, maar ik heb al een tijdje last van een te lage bloeddruk. Zo nu en dan heb ik een 'dip' en zit m'n bloeddruk nóg lager. Op advies van mn verloskundige moet ik dan een dag rust nemen en dus me ziek melden of vrij nemen.

Omdat dit een zwangerschapsgerelateerde klacht is, word ik dus ziek gemeld bij onze arbodienst en het UWV, voor een ZW uitkering. Als ik de volgende dag weer ga werken, dan wordt ik weer beter gemeld.

Het is nu 2 keer gebeurd, vorige maand en vandaag.

Ik vroeg me af of dit inderdaad de juiste procedure is? En wat is de consequentie als er 2 ziekmeldingen binnen 28 dagen zijn? Zoals vandaag en vorige maand dus? Het zijn steeds maar ziekmeldingen van 1 dag natuurlijk, maakt dat nog verschil?

Je zou zeggen, dat weet je werkgever toch wel, maar die weet het niet. Wij zijn een klein bedrijfje en hebben geen HR afdeling ofzo. Sterker nog, ik doe de ziekmeldingen, dus ik moet in deze gevallen mezelf ziekmelden. Beetje apart, maar zo zit ons bedrijf nou eenmaal in elkaar.

Bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Wijffie75,

Je bent in dienst bij een werkgever en een paar keer een dag ziek geweest in verband met je zwangerschap. Je wilt weten wat de gevolgen zijn van meerdere ziekmeldingen met minder dan 28 dagen daartussen.

Zo te lezen is alles gegaan zoals het hoort. Je werkgever kan je bij UWV ziek melden omdat je ziekte door je zwangerschap komt.

De Ziektewet kan maximaal 104 weken duren. Wanneer je jezelf binnen vier weken na beter melden opnieuw ziek meldt, worden de periodes van ziekte bij elkaar opgeteld voor berekening van de maximale duur van 104 weken. Dat je elke keer maar een dag ziek was, maakt hierbij geen verschil.

Ik wens je een goede verdere zwangerschap!

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

3. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Bedankt voor je reactie.

Qua dat optellen van periodes van ziekte, dat is neem ik aan dan gewoon 1dag plus 1 dag is 2 dagen? En staat verder los van de periode die daar tussen gezeten heeft?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan! En klopt hoor, de periode ertussen wordt niet meegeteld.

Ellen

Deel Deze Pagina