Verbouwing, hoe uitwerken?

Discussie in 'De lounge' gestart door Masa, 15 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Wij willen graag de hele benedenverdieping verbouwen. Van de vloer tot de zijkanten van het huis en van de keuken tot aan de opbergruimtes in de woning. Echt compleet anders dus. Wij hebben nu een (naar onze smaak) kleine keuken en een veel te groot leef gedeelte en willen dit graag omdraaien en de schuur staat los van ons huis en deze willen we aan het huis vast maken en daarnaast willen we de hele achterkant eruit slopen en een schuifpui erin zetten.

Omdat ik er geen verstand van heb hebben we onze overburen benaderd, hij is een vakman en aannemer dus we willen hem graag onder de arm nemen. Hij heeft gouden handjes voor wat ik weet dus vertrouw hem hier blind in maar hij kan dit niet uittekenen en dit maakt ons onzeker. Is het echt zoals we het willen? In onze hoofden ziet het er vast anders uit dan in de realiteit...

Dus toen kwamen we op een binnenhuisarchitect. Is dit echt iets wat alleen de grote bedrijven hebben of heb je ook iemand die dit voor de normale burger doet... Ik heb er geen kaas van gegeten maar wil niet zomaar akkoord geven aan iets waar we enorm veel aan kwijt geven zonder dat ik zeker weet dat dit onze wens is.

Is er iemand die me tips kan geven hierin?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik weet niet precies hoe dat zit in Nederland. In België heb je voor dat soort structurele werken iig een architect nodig om een bouwaanvraag te doen. Lijkt me ook logisch, want je wilt toch niet dat je huis instort omdat je een draagmuur sloopt ?

3. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Voor dat soort dingen kan ik op de aannemer rekenen. Die woont tegenover ons in dezelfde soort woning en kent de woningen van binnen en buiten. Een vergunning haal ik hier bij de gemeente, de aanpassingen die ik wil doen worden overal in de wijk goed gekeurd dus ga er vanuit dat mijn aanvraag niet anders zou zijn. Dit gaat me puur om het plaatje. Of het wel zo word als we in gedachte hebben... Ik wil het eerst zien voor ik weet of het is wat ik wil en mijn man heeft hetzelfde...

4. wishtobe

wishtobe Niet meer actief

Vraag even iemand die verstand heeft van het programma Revit. Daarmee kun je tot de mm precies dingen uittekenen. Je kunt dan ook zien of dat is wat jullie willen.
    Elke aannemer en architect kent dit plaatje. Wordt tijdens de opleiding 100x laten zien. Het is dus belangrijk dat jullie die verbouwing hoe dan ook laten uitwerken, want miscommunicatie maakt veel stuk.

Succes in ieder geval!

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dan kan je het beter zelf uittekenen in Sketchup.

6. wishtobe

wishtobe Niet meer actief

Ieder zijn ding. Revit werkt gemakkelijker, en je kunt precies die ene schuifpui er in zetten die je graag wilt. En precies de juiste kleur steen gebruiken. Hierdoor is de inleving net wat beter.
    Zeg ook niet dat ts naar een bedrijf moet hiervoor, dat is onnodig geld uit het raam gooien. Maar veel jongeren weten er tegenwoordig ook de weg mee.

7. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Doorgaans moet je bij de aanvraag van de bouwvergunning de berekeningen laten zien voor de constructie (incl constructietekeningen) en een aantal tekeningen van hoe het wordt. Zeker wanneer de verbouwing het aanzicht van je gevel veranderd zoals bij een pui of een aanbouw naar de schuur. Dit omdat je niet onbeperkt je tuin mag bebouwen. En je aan moet tonen dat de constructie van je huis niet aangetast wordt door de verbouwing. Een simpele verwijzing naar vergelijkbare verbouwingen bij buren is daarin niet voldoende omdat mm in breedte of hoogte al verschil kunnen maken.

Voor puur alleen een impressie kun je evt sketch-up gebruiken (op internet kun je evt het soort stenen etc zoeken en downloaden voor sketch-up. Als het echt een bouwvergunnings tekening is dan zou ik persoonlijk revit gebruiken.

8. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    Als je buurman aannemer is, kent hij toch ook wel een mannetje die het kan tekenen? Bouwtekening ben je waarschijnlijk bij gemeente ook nodig. Je kunt vaak niet heen gaan en hun vertelllen wat je gaat doen .. zonder dingen op papier. Als meer buren zoiets deden zou je die kunnen vragen wie wat waar. ... zo heb ik ook veel info over een nieuw dak gevonden

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als je het professioneel wilt doen, zou ik eerder vectorworks aanraden :)

Maar met sketchup kan ts het ook zelf.

Deel Deze Pagina