Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Discussie in 'De lounge' gestart door Nahla2013, 8 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik heb een half jaar in noord-Ierland gewoond.. Dan leer je wel dat vrijheid niet vanzelfsprekend is.. Krijg nog steeds een naar gevoel als er een helikopter over vliegt.. Dat gevoel vergeet je nooit meer.

Juist in deze tijd, met een aantal gekken in de regering vind ik het erg belangrijk dat er over de tweede wereld oorlog wordt gesproken. Er is zoveel haat in Nederland, ik merk op scholen dat de discriminatie met het jaar erger wordt. Juist om goede beslissingen in het heden te maken is er een goede kennis van het verleden nodig.. Om van te leren.

Mijn dochter van bijna 5 weet wie Adolf Hitler is, dat zag ze verleden jaar op tv langskomen. Ik heb haar in kindertaal uitgelegd wie dat was en hoe fout het is om iemand pijn te doen om zijn/ haar kleur of geloof. dat je voor jezelf moet denken... Hoe eerder je hier mee begint, hoe beter..

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik ben het hier eigenlijk ook mee eens. Juist doordat we een aantal gekken in onze eigen regering hebben, die democratisch gekozen zijn vind ik dit een zeer zorgelijke ontwikkeling. En oa doordat er door ontzettend veel mensen gezegd en/of gedacht wordt: Ach, die 2e WO, die is al ZO lang geleden, daar hoeven we niet meer bij stil te staan verslapt het gevoel van hoe gevaarlijk de gedachtengang en invloed van 1 enkele persoon kan zijn.

Juist door terug te kijken op de geschiedenis en inzien dat het noodzakelijk blijft om alert te blijven dat dingen zich kunnen herhalen, kan dit voorkomen worden. En dus nog niet volledig, dat blijkt maar weer als je naar onze huidige regering kijkt. En eigenlijk is dat te erg voor woorden!

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    ik vind de tweede wereldoorlog inderdaad een beetje te lang geleden om mijn peuters en kleuter mee te belasten. Ze weten (of mijn dochter dan) wel van andere oorlogen van nu, en denkbeelden van bepaalde mensen en leg dat dan ook uit.

4. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    546
    113
    is belangrijk maar ga mn kinderen daar nu nog niet mee "lastigvallen"dat komt wel tegen de tijd dat ze op school les erover krijgen

5. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik wacht trouwens ook tot ze zelf vragen gaan stellen.. Dan is het ook eigen interesse en dat blijft beter hangen :)

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja bij vragen leg ik het uit. Maar vind het niet nodig om op eigen initiatief te vertellen wie Adolf Hitler is bijv.

7. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Wij nemen onze kinderen mee naar musea en dergelijke. Twee jaar geleden gingen we naar een heel oud kerkje dat erg beschadigd is geweest door de oorlog. Een schilderij hiervan raakte hem zeer. Daar stelde hij vragen over die wij op zijn niveau uitlegden. Die zomer gingen we naar de grote synagoge in Budapest waar hij ook een aantal vragen stelden, ook daar geven we eerlijk antwoord op.

Ik vind het belangrijk om kinderen op hun niveau de wereld uit te leggen. Daar hoort democratie en vrijheid ook bij. Ik heb hem onderweg naar opa en oma ook weleens de trias politica uitgelegd omdat oma meedeed aan de gemeenteraadsverkiezingen. Ik houd het licht en dichtbij zijn wereld, maar probeer wel daarin ook mijn visie mee te geven. Wel bescherm ik hem bewust van bepaalde beelden. Laatst waren we bij een tentoonstelling over bevrijding, de beelden van de holocaust houd ik hem echt bij weg. Daar wil ik hem absoluut nog niet mee belasten. Ik zal hem ook altijd vertellen dat wij in veiligheid leven. Dat is een grote rijkdom en dat benadruk ik juist.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb ze hier nog niets over verteld, ik vind het te vroeg. Laat ze nog lekker kind zijn zonder 'grote mensen zorgen'. Ik vind het al erg genoeg dat ik Eva moet vertellen dat niet iedereen even aardig is en ze dus moet uitkijken met buiten spelen.

Maar uiteindelijk vind ik het heel belangrijk dat ze weten wat er destijds gebeurd is en wat er nog meer allemaal nu in de wereld gebeurt. Zeker met de haat tegen anderen die veel mensen voelen en vooral ook tegen bepaalde bevolkingsgroepen.

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Kan me ook niet voorstellen dat ze vragen gaat stellen over de denkbeelden van bepaalde politici :(
    Of waarom bepaalde oorlogen gevoerd worden.. (weet t eerlijk gezegd zelf vaak niet eens precies :))

Ik vind t nu veel belangrijker om haar te leren dat ze niet moet pesten. Hoe ze dingen moet oplossen zonder een ander pijn te doen, rekening leren houden met anderen. Dat dát de normaalste zaak van de wereld is.
    Pas als ze die ontwikkeling doorlopen hebben, denk ik dat ze er aan toe zijn om te leren en begrijpen (of eigenlijk niet begrijpen) dat er oorlog gevoerd wordt.

10. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ik ving/vang mijn neefje op.

Vanmiddag zong hij in de lift. Joden aan het gas. Hij zegt zingen ze bij Ajax ook. Daarom alleen al zou het goed zijn dat de kinderen van NU weten wat het was de tweede wereld oorlog en wat mijn neefje van 17 zei. DAT de jeugd van nu niet beseft wat het inhoud.

Ja sta er met 4/5 mei bij stil mijn vader is van na de oorlog maar mijn grootouders van moeders kant en vaders kant, heb veel verhalen daar van gehoord. Een opa gedwongen als arbeider naar Duisterland. De ander bij het verzet.

Oma die vertelde dat ze niet ongesteld werd omdat ze ondervoed was tijdens de oorlog en zeker het westerse deel van Nederland dat later bevrijd is! Dat ze knollenbollen moesten eten omdat er niks meer te eten was er geen bomen meer waren om dat die als kachel verstookt waren. En dat soort dingen nog meer.

Herdenk niet alleen die oorlog maar ook alle oorlogen daarna omdat elke oorlog er een te veel is en mijn neefje heb ik heel duidelijk verteld dat hij dit soort dingen niet mag zeggen of zingen en zeker niet in mijn buurt want ik was woest.

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    De meeste kinderen van 17 weten dat toch echt wel..
    Dat ze niet nadenken bij wat ze zeggen (of uit stoerdoenerij), tja.

12. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Maar dan hoef ik het nog niet goed te keuren.

Deel Deze Pagina