Vrijmetselarij

Discussie in 'De lounge' gestart door ThunderAngel, 24 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ThunderAngel

ThunderAngel Fanatiek lid

26 aug 2007
    1.684
    0
    0
    Apeldoorn
    Zijn hier op het forum meer mensen geïnteresseerd in Vrijmetselarij, of gaan naar een loge?

Ik ga al sinds mijn 17e naar open bijeenkomsten maar pas met mijn 21ste mocht ik ook daadwerkelijk intreden en naar een loge.

Meer geïnteresseerden hier?

2. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Wat is dat?

3. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Ik ben atheist,dus ik mag niet.... ;)

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ter info:

De vrijmetselarij of (franc-)maçonnerie is enerzijds een levensfilosofie, die de mens aan zichzelf laat werken, zodat deze hoe langer hoe meer kan gaan betekenen voor het geheel; anderzijds de internationaal verbreide broederschap van vrijmetselaars of (franc-)maçons.

De besloten bijeenkomsten van de vrijmetselarij vinden plaats in een werkplaats, ook loge genoemd. Hoewel dit cijfer uiterst speculatief is, zouden wereldwijd zo'n 5 miljoen mensen lid zijn van loges. Vrijmetselaars proberen antwoorden te vinden op de vragen wat mensen en volken verenigt en zij trachten weg te nemen wat de geesten en gemoederen verdeelt.

De vrijmetselarij was oorspronkelijk uitsluitend toegankelijk voor mannen, maar tegenwoordig bestaan er ook gemengde en exclusief vrouwelijke loges.

Bron:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijmetselarij

5. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Nog nooit van gehoord.

6. Ik dacht inderdaad dat dit alleen voor mannen was maar ik lees nu dat vrouwen ook toegelaten worden. Heb er een docu over gezien. Leuk dat je daar naartoe gaat.

7. Elisa

Elisa Actief lid

6 nov 2006
    258
    0
    0
    Amersfoort
    Kan je me vertellen hoe jij het ervaart? Hoe ben je er bijgekomen en wat trekt je?
    Eerlijk gezegd ken ik het alleen van de DA VINCI CODE, haha.

8. Dat was Opus Dei...das wat anders ;)

9. Elisa

Elisa Actief lid

6 nov 2006
    258
    0
    0
    Amersfoort
    ohh sorry ik dacht dat het in het boek ook over de vrijmetselaars ging...

10. Patricia01

Patricia01 VIP lid

31 okt 2007
    6.577
    0
    0
    Office Manager/Freelance model
    Zuid Holland
    Dacht eerste instantie dat het over een klusprogramma ging ofso :)
    Nee nog nooit van gehoord..! Enige waar ik in geloof is in mezelf, meer als genoeg ;)

11. ThunderAngel

26 aug 2007
    1.684
    0
    0
    Apeldoorn
    Vrijmetselarij is niet echt een religie hoor, meer een levenswijze/levensovertuiging. Bij ons in de gemengde loge zit bijvoorbeeld óók een moslim. Die is niet alleen moslim, maar ook vrijmetselaar :)

Iemand vroeg hoe ik er zo terecht kwam. Nou, rond mijn zestiende begon ik erover te lezen, en het sprak me heel erg aan! Het werken aan jezelf was één van die punten die me aansprak. Ik heb er heel veel over gelezen en het interesseerde me steeds meer! Uiteindelijk zag ik in de krant een oproep voor een open info-avond van de loge in Apeldoorn. Ik was toen 17 en ging daarheen. De rondleiding in de tempel heeft vreselijk veel indruk op mij gemaakt toen en ik was gelijk verkocht, maar helaas moet je 21 zijn om toegelaten te worden.

Uiteindelijk werd het een gemengde loge buiten mijn woonplaats, want in mijn eigen woonplaats heb je alleen een groepje "vrijmetselaarsvrouwen" (de Weefsters). Ik vond dat masculaire wat ze hier hebben te ouderwets, en er bleek niet zover van mijn woonplaats af, ook een gemengde loge te zijn, dus dat is hem geworden.

Ik ga er niet meer zo vaak heen als eerst; zo eens in de 2 á 3 weken. Maar die dagen zijn wel absolute ontspanning. In de tempel kun je helemaal tot bezinning en rust komen, heerlijk! Ook de verbondenheid met de overige kameraden is fantastisch!

12. nog nooit van gehoord...

13. Patricia01

Patricia01 VIP lid

31 okt 2007
    6.577
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik kan mij er echt geen beeld van voorstellen :(

In een tempel met zun allen en dan ontspannen? Moet ik dat zien als een sekte die mediteren? Of doe je daar aan groepsyoga ofso..?
    En tempel, is dat een ruimte wat voor jullie als tempel dien?

14. ThunderAngel

26 aug 2007
    1.684
    0
    0
    Apeldoorn
    Haha, nee joh, geen sekte :)
    En ook al geen yoga! De tempel is een hele mooie ruimte waar we met zijn allen in gaan, zie het als een kerk waar Christenen gaan bidden, maar dan voor Vrijmetselaars. Daar komt iedereen echt tot bezinning. Er moet wel absolute stilte heersen en je maakt je hoofd leeg van gedachten.

15. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.028
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik ben er ook al een tijdje in geinteresseerd!
    Erg jammer dat mensen de vrijmetselaars soms zien als sekte, dit is het absoluut niet.

Helaas is er in mijn eigen woonplaats geen lodge.
    En de dichtbijzijnde lodge is een met voornamelijk oudere vrouwen.

Een gemengde lodge met wat meer jongeren lijkt mij ideaal.

Maar misschien ga ik toch eens naar een openavond.

16. Patricia01

Patricia01 VIP lid

31 okt 2007
    6.577
    0
    0
    Zuid Holland
    Het was een vraagje of het sekte was, ik dacht het niet :rolleyes:

Oowww Thunderangel, dus net als wat de boedistische monniken doen, gewoon in totale rust op de grond zitten...? Je maak mij wel nieuwsgierig hahaha

17. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Je hebt gelijk hoor, de vrijmetselaars komen wel degelijk aan bod in De Da Vinci Code. Maar nog meer in Het Bernini Mysterie (wat ik eigenlijk een veel spannender boek vind dan De Da Vinci Code)

18. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    er was laatst een heel programma gewijd aan de vrijmetselarij op National Geographic. Het was bijna reclame om er bij te komen :) maar wel interessant

19. shalini

shalini Actief lid

21 jul 2007
    289
    0
    0
    ik ken vrijmetselarij ook alleen van da vinci code

20. Rosa74

Rosa74 Lid

8 aug 2007
    91
    0
    0
    Mijn vader en schoonvader zitten bij de vrijmetselarij, mijn moeder bij de Rebecca's van de Odd Fellows, net zoiets. Mij trekt het niet maar zij hebben er allemaal goede contacten, vriendschappen en idd persoonelijke ontwikkeling uitgehaald.

Deel Deze Pagina