Vrijstaande koelkast

Discussie in 'De lounge' gestart door Devilschase, 12 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Goedemorgen,

Onze keuken is nu 9 jaar oud, zo ook de koelkast. De deuren sluiten al lang niet goed meer. Rubbers vervangen, alles elke keer weer opnieuw afgesteld etc etc. En nu zijn we het zat.

Door het steeds maar opnieuw afstellen is de keukendeur die op de koelkast zit helemaal kapot gedraaid bij de scharnieren en bij het vriesgedeelte is het sleepsysteem gebroken.

Ik ben die koelkast al jaren spuugzat. Vanaf het begin af aan zijn de deuren al niet goed te krijgen. Elke keer water en ijs onderin omdat dat ding niet goed sluit, dat afwateringsgaatje voor de zoveelste keer weer doorprikken.

Dus ik wil een andere, zonder vriesgedeelte want we hebben op zolder een grote vrieskist staan.

Omdat die deuren van de kast waar de koelkast instaat gewoon helenaal stuk zijn wil ik een losse vrijstaande koelkast hebben.

Heeft iemand hier voorbeelden hoe dat staat in een keuken? We willen een zwarte omdat we aan de andere zijde vd keuken ook een zwarte servieskast hebben staan en we hebben een zwart aanrechtblad.

Iemand voorbeelden?

2. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Persoonlijk zou ik altijd gaan voor een inbouw koelkast. Vind dat zoveel mooier dan een losstaande. Ik denk dat je heel erg pech hebt gehad met je huidige koelkast want ik herken deze klachten totaal niet.

Paardenbloem, suus1983 en Eefje00 vinden dit leuk.
  3. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.789
    9.309
    113
    Gelderland
    Ik vind een losstaande alleen mooi als het een grote Amerikaanse is met een vriezer erbij. En dan nog zou ik hem een soort van inbouwen door er een muurtje omheen te maken.

Bekijk bijlage 764649

kun je de keukenzaak waar jullie de keuken hebben gekocht niet om advies vragen? Het is misschien wel op te lossen met een nieuwe inbouw koelkast met eventueel een nieuw scharnier? En als je er een losse koelkast neerzet, wat doe je dan op de plek van de oude koelkast/frontjes?

4. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.002
    14.667
    113
    Vrouw
    Wij zijn ook geswitcht van een inbouw naar een vrijstaande. De inbouw was aan vervanging toe en vrijstaand is groter en goedkoper.
    In onze inbouw koelkast kon bijv geen colafles liggen, daar was hij te ondiep voor. Die we nu hebben kunnen wel de flessen in liggen.
    Van de kast waar eerst de inbouw koelkast zat heeft mijn man een voorraadkast gemaakt. Achterwand en planken erin:thumup:

We hebben nu een mega koelkast van (ik dacht) 400 liter.

5. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Wij hebben nu ook een vrijstaande koelkast staan in de keuken. Maar dat is niet omdat ik het mooier vindt, de inbouwkoelkast stond hier op een vreselijk onlogische plek en hebben we gesloopt. Dus dat is de reden bij ons. Later als we de keuken aanpakken wil ik weer een inbouwkoelkast, maar dat zal pas over een jaar of 5/7 zijn. Je kunt nou eenmaal niet alles tegelijk aanpakken. En tot die tijd is dit prima.

Oja wilde nog zeggen welke ik nu heb: we hebben een Bosch gekozen.

6. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.269
    5.870
    113
    Vrouw
    Wij hebben nu een losse koelkast van Samsung staan en vindt het zo lelijk staan in mijn keuken. Ik hou van eenheid en rust en vindt een losstaande koelkast heel druk staan.En dan staat hij zelfs heel netjes ingebouwd maar dan zonder keukendeur ervoor. Wij hebben afgelopen december een nieuwe keuken gekocht en er komt dan ook weer een inbouw koelkast.

Maar als je het mooi vindt kan het uiteraard prima natuurlijk. Al vermoed ik wat hierboven gezegd wordt ook, wellicht wat pech gehad met je huidige koelkast + deur. Dit hoort gewoon goed te werken. In de keuken van mijn ouders zit al 30 jaar hetzelfde deurtje (koelkast uiteraard inmiddels wel eens vervangen) maar deze werkt nog steeds perfect.

7. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    De hele kast zelf is helemaal verrot gedraaid door de scharnieren. Die zijn al meerdere malen verplaatst maar steeds weer hetzelfde probleem. In hrt begin ook 3 verschillende scharnieren gehad maar helaas. We hebben groot gezeik gehad met deze keuken in t begin, zijn een jaar bezig geweest om alles op te lossen maar dit was gewoon niet op te lossen.

Ik heb een dubbele deur, want koel vries en heb het vriesgedeelte niet meer nodig. De deuren moeten dan dus aan elkaar vastgemaakt worden. Ook t sleepdeursysteem is afgebroken dus als ik nu mn vriezer open wil doen moet eerst de koelkast open omdat het kastdeurtje niet meer vast kan aan de vriezer.

Als we een losse zouden kopen haal ik dus de complete kast weg en komt er op die plaats een losse koelkast.

Luna86 vindt dit leuk.
  8. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Dan zou ik het gewoon doen! Bij ons is het ook een prima oplossing. Iets minder mooi dan inbouw, maar beter dan hoe het nu is. Is bij ons ook zo, ik heb alleen staal gekozen ipv zwart omdat de oven en magnetron ook staal zijn. Met onze actie is de keuken nu veel ruimer en lichter.

9. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.002
    14.667
    113
    Vrouw
    Oh dat is dan idd wel mooi.

Wij hebben gekozen voor een zwarte koelkast. Onze keuken is licht, die kleur heet magnolia. Daar moet je geen witte koelkast bij zetten.;) het aanrechtblad en de vloer zijn donker (grijs/antraciet) dus een zwarte koelkast staat daar wel mooi bij.
    Rvs was weer een stuk duurder.

Catou vindt dit leuk.
  10. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.168
    10.676
    113
    Wij hadden in een eerder huis een set van losse koelkast en vriezer naast elkaar. We wisten al wat we wilden toen we de keuken lieten ontwerpen, dus daar bleef een mooi passende ruimte tussen de oven en een klein muurtje over.
    Voor ons was vooral de reden dat we in een relatief klein huis zonder andere plek voor een vriezer toch genoeg koel- en vriescapaciteit wilden, en dit is veel ruimer dan inbouw.

De set was van Samsung, RVS. Staat inmiddels in de garage, want in de keuken hier zat al een kleine inbouwkoelkast, maar is na 11 jaar en 2 verhuizingen nog steeds prima.

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Wij hebben altijd een losse koelkast gehad. Veel meer ruimte dan een inbouwkoelkast. Wij hebben er een van rvs.

Zxcvb vindt dit leuk.
  12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.942
    14.994
    113
    Ik wil graag mn losse koelvries weer terug, maar de koelkast noch de kast is stuk. Het is 40 jaar oude bruynzeel keuken, eerdaags moet het wel een keer klaar zijn. Koelvrieskast is 6 jr oud.

Deurtjes aan elkaar zetten is vrij simpel hoor, kan gewoon aan de binnenkant een verbindingsplaatje op. Maar zoals ik t lees is dat niet wat je zoekt.

Bedenk wel even wat je doet aan afwerking als je die kast weg wilt slopen. Wandtegelwerk zal daarachter niet doorlopen en ook op de vloer verwacht ik niet en daar wil je wel wat hebben liggen want ernaast en onder kan vrij veel landen...

13. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Wij hebben witte kastjes, een zwart granieten aanrechtblad en een vrijstaande zwarte Amerikaanse koelkast (van Samsung). Past allemaal prima bij elkaar! Hiervoor hadden we een rvs kleurige Amerikaanse koelkast, heb mijzelf daar ook nooit aan gestoord. Maar nu we een zwarte koelkast hebben staat het eerlijk gezegd een stuk beter.
    Als je geen vriesgedeelte nodig hebt, dan kan je bij onze Amerikaanse koelkast en normale losse koelkast op zolder (ook samsung) van het vriesgedeelte een koelgedeelte maken.

14. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    #14 Luppy, 13 feb 2024
    Laatst bewerkt: 13 feb 2024
    Wij hebben een losse koelkast van Samsung, een grijze. Onze keukenkastjes zijn ook grijs. Hij stond al in dit huis toen we het kochten en past er eigenlijk heel goed bij. Wij hebben alleen onderkastjes, dus geen plek voor een grote hoge inbouwkoelkast en een klein onderbouwkoelkastje is echt te klein voor ons gezin.

Hij staat bij ons ook wel echt los, schuin in een hoek, niet tussen de kastjes in als losse koelkast.

15. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.224
    28.191
    113
    Wij hebben een losstaande. Ik vind inbouw saai en onpraktisch (altijd te klein).
    En ik vind koelkasten niet lelijk, dat scheelt ook, haha.

Wij hebben een Amerikaanse van Smeg met 2 vriesladen. Maar je hebt ze ook zonder vriezer.

https://www.smeg.com/be-nl/product/FQ55FXDF

16. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.002
    14.667
    113
    Vrouw
    Dat is idd een erg mooie, maar die ligt hier wel flink boven het budget;)

17. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Poeh ik keek even: daar hebben wij er 3 voor! Maar hij ziet er wel handig uit.

Zxcvb vindt dit leuk.
  18. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.224
    28.191
    113
    Bespaard op kastjes (Ikea) en installatie (zelf gedaan) etc., zodat deze koelkast in het budget paste :D haha

Catou en Zxcvb vinden dit leuk.
  19. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.224
    28.191
    113
    Hij is super handig! Erg overzichtelijk en ruim.
    Vriesvakken zijn no frost, maken dus geen ijs aan! echt heel chill! :D

Catou en Zxcvb vinden dit leuk.
  20. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.028
    2.832
    113
    Neuzeke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina