Ben ik weer eens met een topic over het eetgedrag van mijn zoontje. Het ging een tijdje redelijk, hij at niet veel, maar wel met smaak. Maar de laatste paar weken weigert hij álles. Het begon met aardappel/groente weigeren en nu ook z'n fruit, kwark etc. We zijn nu op het punt dat hij bepaalde dingen kan verwerken, die eerst niet lukten. Een nijntje koekje kan hij eten, een cracotte, een goodies wortelchipje ed. Zolang het maar smelt in zijn mond. Hij slikt dan nog steeds vrijwel niks door, maar hij kokhalst er ook niet door. Alleen wil hij dat ook niet graag. De eerste keer vind hij het allemaal leuk en gaat het goed, de tweede keer is het al minder en de derde keer is het leuk als drumstok. Hij kan best van een lepel eten, zolang dat wat hij eet maar glad is. Maar hij wil het niet meer. Ik weet het niet meer wat ik moet doen. We lopen bij een dietist en een logopedist, de dietiste ga ik weer mailen, omdat het echt heel erg weinig is wat hij eet. De logo zijn we vorige week geweest, maar zij had geen tips behalve niet forceren en alleen dat geven wat hij lust/kan eten. Hij krijgt al wel calorierijkere voeding (infatrini). Hij is nu net 1 jaar, weegt 7,3 kilo en is 73 cm. Ook veel te licht dus. Wat we hem aanbieden: 08:00 fles 200cc met 3 scheppen pap; gaat vaak 150cc op 10:00 fruit, eet hij hooguit 5 happen van 12:00 fles 150cc; ene keer helemaal op, andere keer laat hij (flink) wat staan 14:00 een tussendoortje, cracotte oid; speelt hij vooral mee, krijgt niet echt iets binnen 16:00 fles 150cc; ene keer wel op, andere keer niet 18:00 avondeten aardappel/groente en kwark; eet hooguit 2 happen avondeten en 5 happen kwark 20:00 fles 200cc, laat hij vaak heel veel van staan (120-180cc) Het weigeren houdt in dat hij z'n lippen stijf op elkaar zet, z'n hoofd wegdraait, het terug spettert in je gezicht etc. Alles doen om het niet door te slikken dus. Ik heb inmiddels al heel veel geprobeerd, maar niks helpt. Ik heb zelfs vanavond een potje geprobeerd, dat resulteerde in spugen (reactie op kokhalzen). Van die knijpzakjes van goodies heb ik ook geprobeerd (zuigen en van de lepel), dat was ook 1 keer leuk/lekker en nu niet meer bijzonder. Mocht iemand nog iets weten, ik ben bereid om álles te proberen, hoewel ik volgens mij alles al heb geprobeerd.. Het woord sonde is inmiddels gevallen en dat wil ik koste wat het kost voorkomen. Hij drinkt trouwens ook niets anders dan melk. Geen water, thee, sap.. Helemaal niks. En als hij eens een keer wel meer dan 1 slok drinkt, drinkt hij z'n melk weer slechter. Hij krijgt nu gemiddeld zo'n 400/500cc op een dag binnen aan vocht, structureel te weinig dus.
Wat vervelend voor je. Eet je zoontje geen brood? Ik mis namelijk brood bij het ontbijt en de lunch. De fles van 16.00uur zou ik probereb weg te laten,.als mijn dochter dan melk krijgt heeft ze ook geen zin in avondeten. Hoe geef je zijn avondeten? Gepureerd, grote stukken? Eet hij hetzelfde als jullie, samen aan tafel? Eet hij zelf of voer je hem? En komen er toevallig kiezen of hoektanden door? In die periodes eet mijn dochter ook heel slecht. Sterkte, hopenlijk kun je een sonde voorkomen.
Bedankt voor je reactie. Mijn zoontje eet inderdaad geen brood. Hij krijgt dat niet weg. Motorisch is hij achter in zijn ontwikkeling en ook met het eten heeft hij veel moeite. Stukjes kan hij niet verwerken, dus brood valt al. We geven alles dus ook glad gepureerd, omdat hij anders moet kokhalzen. Z'n eten geven wij hem van de lepel, hij eet samen met ons maar dus niet hetzelfde omdat zijn eten glad is (ik heb alles ingevroren in ijsblokjes klaar staan). Een week geleden zijn z'n eerste twee tandjes door gekomen (beide midden onder), maar daar lijkt hij geen last van gehad te hebben.
Hey azu, Moeilijke situatie zeg.... Drinkt je mannetje wel uit een tuitbeker of rietjesbeker? Hier wil Micah al een hele tijd geen fruit eten, maar hij drinkt het wel als ik er een fruitshake van maak. ( fruit en soja melk door de blender) Kan misschien ook door een papspeen als ie nergens anders uit drinkt. Zal eens nadenken of ik nog meer kan bedenken. Sterkte!
Lastig... Vind het ook moeilijk om je advies te geven omdat het toch ook om een prematuur kind te gaat met al vaker 'voedingsproblemen'. Hopelijk kan een diëtist je verder helpen!
Hanneke, nee hij drinkt alleen uit de fles. We hebben van alles in huis staan (tuitbeker, open beker, rietjesbeker), maar hij drinkt nergens echt uit. Alleen z'n fles. Fruit door z'n fles heen zou ik inderdaad nog kunnen proberen, maar ben bang dat hij dan weer sneller vol zit. Maar het proberen waard . Nova, wat voor tips zou je geven als het om een op tijd geboren 'gezond' kind zou gaan? Misschien dat we daar toch wel iets mee kunnen . Gisteravond weer een potje geprobeerd, ik dacht even dat het goed ging, maar ook dat was na 5 happen weer uitspugen. Vanochtend fruit uit een potje geprobeerd, ook dat was een paar happen leuk, nieuw en lekker maar daarna wederom uitspugen. Net bij de etos ene hele voorraad potjes ingeslagen, misschien dat er net iets tussen zit wat hij wél eet . Hij heeft tot 1 jaar geen een potje gehad, maar ik ben klaar met het vers maken. Hij eet het toch niet en vers maken is dan duurder dan een potje kopen, 3x van laten eten en weggooien .
Tja, bij een op tijd geboren 'gezond' kind zou ik gewoon stukken eten aanbieden en zelf laten eten... Minderen met melk (want daar zit ie ook vol van en hoeft dan voor de honger geen ander eten te eten). Ook met aanbieden ervan! Hier at ze het avondeten ook een stuk minder goed als ze 's middags iets had gegeten. Al was het maar een soepstengel of rijstwafel. Laat staan na een fles melk. Drie hoofdmaaltijden aanhouden (ontbijt, lunch, avondeten) en twee tussendoortjes (fruit) met evt nog melk voor het slapengaan. Ook al zijn sommige dingen maar 5 hapjes... (hoe moeilijk dat ook is) Maar goed, dat is bij jullie misschien weer een ander verhaal bij jullie ook in combinatie met z'n gewicht/lengte oftewel groei! En is het wat lastiger om het 'los te laten'.
Jullie situatie is totaal anders omdat er sprake is van een prematuur geboren kindje en jullie al bij logo en dietist lopen. Maar S ging pas echt goed eten vanaf dat hij 11m was. Daarvoor eigenlijk alleen maar melk (borst en fles) en brood met wat boter. Hij kokte ook veel en kotste stukjes uit (muv brood). We halen zn avondeten nog steeds even door de blendr.
Je kan ook proberenom brood te mengen met fruit. Dus door elkaar blenderen. Verder zou ik het niet weten. Erg lastig iig. Ik hoop dat hij snel lekker gaat eten.
Hoi azu, Lastig hoor! Ik zou het ook niet zo goed weten. De tip van de fruitsmoothie zou ik proberen op het fruitmoment. Geef het in zijn fles. Hij krijgt dan weer wat vocht binnen. Als hij dan iets van zijn melk laat staan is dat misschien minder erg omdat hij dan wat meer fruit heeft. Heb je soep al geprobeerd? Lekker dun, veel vocht en je kan er veel groente in verstoppen. Fruitijsje? Zelf van vers fruit een ijsje maken en hem er aan laten likken. Lekker en ook weer wat vocht. Ben wel benieuwd wat de diëtiste zegt. Succes!
Oef moeilijk ja! Zoals hiervoor al gezegd, als het een kindje was, wat gewoon op tijd geboren was dan had ik het volgende gezegd, (maar ik denk dat de diëtiste je toch beter kan helpen): Ons zoontje is wel een stuk jonger maar ging ook steeds slechter eten, nu zijn we over gegaan op de Rapley methode, en het gaat een stukje beter! Gewoon zoveel mogelijk aanbieden wat hij zelf kan eten. Soms neemt hij iets in zijn mond, voelt een stukje en spuugt het weer uit. Ik zit er gewoon naast te eten en kijk vanuit mijn ooghoeken mee. Vaak pakt hij wat later weer een stukje en slikt het dan wel door, ik moet me niet teveel bemoeien of meekijken met hem, dan wordt hij kwaad en wil niks meer! (hoezo eigenwijs...) We zijn nu ongeveer 1,5 week zo bezig en ik zie bijna elke dag wel wat verbetering! Misschien kan je proberen met een appeltje? In partjes en heel even stomen, zodat hij het gewoon kan oppakken zonder fijn te pletten maar wel makkelijk een stukje kan afbijten/zuigen en door kan slikken. Gewoon elke dag even proberen als extraatje om te oefenen?