tot welke leeftijd fopspeen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door belize, 4 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hier gebruiken we fopspeentjes alleen om te slapen.maar hij is binnenkort 18 maanden oud en avent fopspenen die we gebruiken gaan tot 18 maanden. ik kan me echt niet voorstellen dat hij zonder fop kan slapen.ik begin nu al me zorgen te maken hoe het dan verder moet. hoe kom je van fop af?hoe lastig wordt het? en zijn er fopspenen vr oudere babies?wat zijn jullie ervaringen?
    alvast bedankt vr de reacties!

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Toevallig had ik het er gisteren nog met mijn man over. Wij gebruiken die Aventdingen ook tot 18 maanden en hij is nu zo'n 20 maanden. Ik denk dat we tot 2,5 jaar hem zijn speentje geven, het is een echte speenverslaafde. Hij heeft hem alleen in bed en in de auto als hij daar moet slapen. Plus als hij ziek is, dan mag hij hem ook nog wel gewoon buiten de slaapjes om.

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hier dus precies zo, in auto slapen, ziek zijn en slapen. het kan dus geen kwaad?

4. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

Mijn zoon kreeg hem alleen met slapen, hij is er nu net 2 weken vanaf,

3 weken geleden kregen we te horen dat hij op het kdv in de middag zonder slaapt, wantdaar ziet hij zijn speen niet,
    bij ons thuis zag hij de spenen nog op bed liggen en wou die in de middag dus ook hebben.

toen hebben we hem gezegd dat hij in de middag zonder speen moest slapen en dat hij dan iets anders uit mocht zoeken,

na een week zonder de speen in de middag te hebben geslapen wou hij opeens in de avond de speen ook niet meer. hier ging het dus meteen goed. ( hoewel het wel langer duurt voor hij in slaap komt)

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier denk ik dat ie er ook ergens tussen 2 en 3 eruit gaat. Ze krijgt 'm hier alleen op bed of heel soms in de auto.

6. Barocky

Barocky Actief lid

27 apr 2009
    160
    0
    0
    Hier ook alleen 's nachts en bij ziekte. Heb het onlangs geprobeerd 'cold turkey' er af te komen. 's Middags ging het redelijk en viel na een half uurtje mopperen in slaap. 's Avonds ging het goed, werd alleen 's nachts wakker en heeft 3 kwartier liggen gillen. We hebben volgehouden en uiteindelijk viel ze in slaap. En wat denk je... de volgende dag op de creche vonden ze het zo zielig dat ze met de middagslaap haar gewoon weer een speen hebben gegeven. Tja, zonder steun van de creche lukt het natuurlijk niet!!! Dus we zijn weer terug bij af en laat het voorlopig maar zo dat ze 'm alleen 's nachts krijgt. Misschien dat we het in de vakantie nog een keer proberen als ze niet naar de creche hoeft.

7. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Echt gewoon weggooien! Wij hebben net voor haar verjaardag alle spenen verzameld en in een zakje dicht in een la gelegd. Het koste even moeite, maar binnen 3 dagen sliep ze zonder speen. We hebben ze toen alleen heel even nog bewaard voor het geval dat er echt iets zou gebeuren. Voor het zelfde geld valt ze heel hard, of gebeurd er iets ergs waardoor je dit er even niet bij kunt hebben. Maar goed, ging allemaal best en na een paar dagen hebben we ze echt weggegooid.

Afbouwen hebben we wel gedaan. Op een gegeven moment alleen nog maar een speen in bed, en ook een knuffel erbij. Die knuffel heeft ze nu nog steeds, en dat was dan een soort compensatie.

Let er op, het wordt steeds moeilijker naarmate ze ouder worden. Nu dat ze ook gaan praten wordt het steeds belangrijker om goed te praten zonder speen. Ook als ze hem alleen 's nachts in hebben, heeft het invloed op de stand van de kaak en tanden, en dus ook op de spraak. Ik zou ze dus echt zo snel mogelijk wegdoen, dan maar even moeilijk een paar dagen. Ik vind het vreselijk om die 2/3/4 jarigen nog met speen te zien! Nergens voor nodig!

8. Fransa

Fransa Niet meer actief

Hier (ook) een speenverslaafde. Had altijd Bibi maar zijn nu over op de Difrax. Die hebben namelijk spenen vanaf 18 maanden.

Zoonlief krijgt 'em hier in principe alleen om te slapen. In z'n bed of de auto. Bij de oppas kan hij blijkbaar zonder speen naar bed maar heb dat hier al meerdere malen geprobeerd maar het lukt gewoon niet....

Anyway, hier hebben we besloten rond z'n 2e verjaardag het af te gaan bouwen. Eerst niet meer overdag en in de auto en uiteindelijk ook niet meer 's nachts.

(maar we moeten eerst maar eens van z'n fles voor het slapengaan af zien te komen....)

9. adi

adi Niet meer actief

We zijn zelf van plan om ze na de 2de verjaardag af te gaan bouwen.

Alleen is Aldin nu al zelf aan het afbouwen. Hij vraagt er niet meer om, en 's avonds speelt ie er even mee in bed, en legt hem dan weg en gaat slapen. Prima!

Het is echt verschillend per kind. Melisa wil hier echt haar speentje als troost, Diyana heel soms, en Aldin dus amper meer. Hij is er echt vóór zn 2de verjaardag eraf als het zo doorgaat. De meiden ook wel denk ik.

10. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Doe maar wat je het beste lijkt. Mijn oudste had de speen met 1 jaar cold turkey ook niet meer, wat een drama, het kind had het gewoon nodig! De middelste met 2,5 jaar en dat ging prima. Nee bij jongste wacht ik ook gewoon nog even, misschien stopt ie zelf wel. Overdag heeft hij hem alleen als hij erg moe is maar nog niet naar bed kan. Dat heeft verder geen invloed op het praten oid, tis niet dat ze tot hun 6e met een speen lopen de hele dag he.

11. Col82

Col82 Actief lid

22 aug 2008
    198
    0
    0
    Amersfoort
    Ons zoontje krijgt de speen met slapen en ziek zijn. Wij gebruiken ook die van Avent tot 18 maanden, andere wil hij niet. Laatst nog een van Difrax geprobeerd, maar nee, meneer wil deze niet. Wij willen na zijn 2e verjaardag af gaan bouwen. Nu nog niet, hij gaat binnenkort naar een andere kamer, ander bedje, er komt een broertje of zusje in augustus, al veranderingen genoeg voor hem.

12. tulip

tulip Niet meer actief

ik gaf de speen vanaf 1 jaar alleen met slapen (en ziek zijn). Ik had voor mijzelf van te voren bedacht dat ik 3 jaar de max vind voor een speentje in bed. Ze is eind oktober jarig, dus ik had al bedacht dat als het mij niet voor die tijd gelukt zou zijn dat die dan met sinterklaas mee zou gaan naar spanje;) Maar even na dr 2e verjaardag beet ze ook de difrax full filled kapot. Toen heb ik eigenlijk spontaan gezegd, je fiep is kapot en mama kan nu geen nieuwe kopen (had er natuurlijk nog wel 1 liggen), ik was voorbereid op een gillend drama, maar ze heeft er niks over gezegd. s avonds vroeg ze nog naar haar fiep en ik herhaalde hetzelfde. Toen was het over en klaar:) Nooit meer iets over gehoord.

13. misa

misa Niet meer actief

Ik denk dat als je het alleen op de bed en ziekmomenten gebruikt, het echt geen kwaad kan. Misschien kun je de speen uit de mond halen als jullie zelf eenmaal naar bed gaan..?
    En als je wilt gaan stoppen, dan zou ik je kindje erbij betrekken. Samen de speen weggooien in de prullenbak ofzo (een reserve bewaren! ;) ). En misschien een ander dingen als ruil er tegenover? Bijvoorbeeld een knuffel(doekje) voor in bed?

En ja: misschien is 2 jaar wel een mooi moment: "je bent nu zo groot.... blabla..." (wel voorbereiden).

Succes!

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hij heeft het niet de hele nacht in hoor, als hij in slaap gevallen is is het dan ook er uit gespuugd. heel af en toe in de auto als de reis op zijn slaap uur valt, dat komt nauwelijks voor. en ziekte...tenzij hij verkouden is natuurlijk want dan wil hij het zelf niet. maar mijn zoon is een slechte slaper...daarom denk ik dat t weer ellende wordt of zo...

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier krijgt ze 'm vanaf 6 maanden eigenlijk alleen nog maar in bed, toen nog wel soms eens overdag, tot een maand of 9 had ze ook nog veel zuigbehoefte.
    Hier gooit ze 'm er ook al snel uit en soms stopt ze 'm er 's morgens weer in.
    Hier 's nachts nog geen goede slaper, dus ik hou die speen er nog wel even in. Misschien dat ze er over een dag max. een uur aan zuigt.

16. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Bij dochter na 8 maanden weg gelegd en zoonlief is er met ruim 7 maanden al vanaf. Zoonlief heeft er nooit veel mee gehad, maar dochter was wel aardig verslaafd op vakantie, na de vakantie weg gelegd en ze heeft er nooit meer om gevraagd.
    Ik wilde het met zoonlief na 9 mnd weg leggen (maar nu dus al omdat papa hem vergat mee te geven naar bed en overdag had hij hem al bijna niet meer).

Na 9 mnd is de zuigebehoefte bij de meeste kinderen wel over en is het meer een verslaving geworden.

17. mama van chayenna

mama van chayenna Bekend lid

25 jun 2009
    843
    24
    18
    Vrouw
    mijn zoontje heeft vanaf dag 1 geen speen gewild, mijn dochtertje wel die is nu dan 4 jaar(gaat hard als ik er aan denk), ik heb de speen met 8 maanden afgebouwd naar alleen s'nachts en met 11 maanden heb ik de speen zo de prullebak ingegooid, ik had zoiets voor jij 1 jaar word heb je geen speen meer(ikzelf vind niet zo'n leuk gezicht als ze lopen met speen in de mond, maar dat vind ik! maargoed iedereen doet het anders en dat respecteer ik.

Toen ik dat speentje afgepakt had was het 1 weekje huilen, en daarna nergens geen last van gehad, was dat vergeten te zeggen hierboven ;).

fijne avond

18. misa

misa Niet meer actief

Nou dan zou ik het mooi nog ff zo laten! :)

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb besloten om met fop te stoppen als zijn melkgebit klaar is.we hebben nog 6 kiezen te gaan. hij zou beter slapen denk ik wanneer hij geen last meer heeft van kiezen....bedankt voor de reacties.

20. MiSsTiek

MiSsTiek Actief lid

29 aug 2008
    221
    0
    0
    Ik ben gelijk gestopt na zijn eerste verjaardag. Gewoon 'cold turkey' voor hem... :D
    Ik heb toen ook de flessen er uit gegooid.
    Hij was ook echt een speenverslaafde, dus het was even doorzetten.. maar het is gelukt! ;)

Deel Deze Pagina