Ik ben op dit moment zwanger en verhuis over een paar weken naar Duitsland. Door psychische klachten heb ik een ziektewetuitkering en door deze ziekmelding werd mijn contract niet meer verlengd. Als ik na de Wazo nog even niet kan werken, moet ik dan vanuit Duitsland een ZW aanvragen? En moet ik hiervoor niet vrijwillig verzekert zijn voor de ziektewet? Op de site van Uwv zie ik alleen formulieren voor mensen die in het buitenland werken, maar ik heb helemaal geen werkgever.
Beste Sweety88, Je hebt een aantal vragen omdat je naar het buitenland verhuist. Ik heb niet voldoende gegevens om je een goed antwoord te kunnen geven. Van belang is bijvoorbeeld wanneer je in de Ziektewet zit/zat en wanneer je WAZO in gaat. Daarom raad ik je aan om telefonisch contact op te nemen met UWV afdeling internationaal, telefoonnummer 0900 9294. Hier kan je alle informatie krijgen die voor jouw situatie van toepassing is. Ik wens je een goede tijd in Duitsland. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare