Vrijwillige ouderbijdrage

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Anna009, 21 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Oké, dan denk ik dat we daarover van mening verschillen, want ik blijf het raar vinden. Ik vind dat basisonderwijs gratis moet zijn en de vrijwillige ouderbijdrage ook echt ‘vrijwillig’ en alleen maar voor extra activiteiten en uitstapjes e.d.
    Mijn jongste dochter zit op een dalton basisschool en daar gebruiken ze ook tablets en nu in groep 7 hebben ze voor het eerst dit jaar laptops. Ik heb daar geen cent voor hoeven betalen (gelukkig).

    Ik vraag me ook af hoe het kan dat de ene school het wel zelf kan bekostigen en de andere school het op ouders moet gaan verhalen. Ik snap ook niet dat een MR zomaar akkoord gaat met een verhoging van €150.

    En in principe is de ouderbijdrage vrijwillig, dus als je niet betaalt, kan je kind niet mee op schoolreisje (vb), maar mag een kind dan ook niet meer met het lesmateriaal of de tablets werken... Nee dus, als het de activiteit onderdeel is van het onderwijsprogramma en verplicht is, mag een kind daar gewoon aan meedoen. Dus als ik jou was zou ik stoppen met die verhoging van €150 te betalen ;)
     
  2. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.227
    3.672
    113
    Bij ons is het simpel, er is gestemt op een bijeenkomst. Het was of een vakleerkracht inleveren (gymdocent) en dat geld voor ICT gebruiken of de ouderbijdrage verhogen. Dus van zomaar akkoord is geen sprake geweest
     
  3. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.947
    12.420
    113
    Vrouw
    Ik weet nog wel van vroeger als mijn ouders de “vrijwillige” bijdrage niet konden betalen kreeg je iedere keer een herinnering mee. Ook al hadden me ouders uitgelegd waarom het niet kon, dat werd destijds niet geaccepteerd. Dus hoezo vrijwillig... daarbij nam je geld mee voor schooreisjes en andere activiteiten om te kunnen meedoen.. vraag me nog steeds af waar dan heen ging haha...
     
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Helder, dan hebben jullie als ouders er voor gekozen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat unaniem was, dus dan komt toch dat stukje ‘vrijwillig’ om de hoek kijken. Er kunnen dus ouders voor kiezen om die verhoging niet te betalen, waarna hun kind toch gewoon met de tablets mogen werken. Maar waarschijnlijk betalen ze wel netjes.
    Ik ben in ieder geval blij met de school van mijn dochters met vakdocenten voor gym en muziek en ict onderwijs zonder extra ouderbijdrage (of eigenlijk verkapt lesgeld).
     
  5. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.227
    3.672
    113
    Klopt, eigenlijk is het verkapt lesgeld.
    Ik heb bij het stemmen wel gevraagd hoeveel ouders de bijdrage betalen, dat vond ik wel van belang. Het bleek dat op dat moment 96% van de ouders de bijdrage betaalde. Hoe dat nu na de verhoging is weet ik niet
     
    Adje vindt dit leuk.
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier montessori met materiaal, vrijwillige bijdrage voor oudervereniging is €30 per kind per jaar, kennelijk kan het dus ook zonder bizarre bedragen als €800... Ze hebben hier vakleerkrachten voor gym en muziek, en Chromebooks vanaf groep 4. De ouderbijdrage is er voor de feesten en schoolreis, niet voor salaris en laptops.
     
  7. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Zou dan weleens iets minder kunnen zijn nu. Maar ik neem aan dat dat wel weer ingecalculeerd is, zodat het toch haalbaar blijft.
     
  8. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Wij betalen de ouderbijdrage en apart voor het schoolreisje. Ik heb het even opgezocht, 65 euro ouderbijdrage voor 3 kinderen en 115 euro voor de 3 schoolreisjes. De ouderraad beheert de ouderbijdrage en geeft elk jaar een keurige financiële verantwoording.

    Vanuit de OR krijg ik elk jaar te horen hoeveel kinderen (anoniem natuurlijk) uit de klassen van mijn kinderen niet kunnen betalen en daar betalen wij voor (ook anoniem natuurlijk). Ik weet dat stichting Leergeld anders wel kan betalen maar wij kunnen het missen en ik wil graag dat de klasgenootjes van mijn kinderen het fijn hebben. Ze zouden anders wel mee mogen doen aan alle activiteiten hoor, maar ja, die moeten toch ergens van betaald worden.
     
    Glass, YaelStone, Whoopy en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    De montessori middelbare hier in de stad vraagt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage. Zou in ons geval neerkomen op 180 euro per kind per maand! Vind het echt bizar veel geld. Dus helaas, maar die school valt dan echt af.
     
  10. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    Hier een hele normale montessorischool, 40 euro excl schoolreis. Leerlingpopulatie is ook een afspiegeling van de maatschappij, geen 'eliteschool'. Dus het hoeft niet superduur te zijn. Misschien omdat deze school al 25 jaar bestaat? Die Montessorimaterialen zijn tijdloos en bijna onverwoestbaar. Terwijl juist digitaal onderwijs telkens vernieuwd en geupdate moet worden, lijkt mij duurder in gebruik.
    Maar sommmige van die dure Montessorischolen bieden volgens mij een heleboel extra's wat het zo duur maakt, niet de basis van Montessori.
     
  11. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Ik begrijp ouders die het hier over hebben niet zo. De ouderbijdrage is vooraf bekend. Daar kies je dus voor. Scholen met hoge bijdrages of zelfs inkomensafhankelijke bijdrages hebben meer activiteiten en meer mogelijkheden voor de kinderen. Of een zeer specifieke onderwijsbehoefte zoals een vrije school of montessori.

    En er zijn scholen met zeer actieve ouders (die bijvoorbeeld schoonmaken, oud papier ophalen etc) waardoor de bijdrage laag is.

    Als jij al die extra's niet wilt en genoegen neemt met een standaard school is dat prima en hoef je weinig te betalen.

    Wil je een bijzondere school, bepaald onderwijs of veel extra's dan betaal je daarvoor (zoals voor alles in het leven).
     
    Youtan vindt dit leuk.
  12. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.264
    19.021
    113
    Wow dat is veel zeg! Ik schrik wel van sommige bedragen wat ik zo lees... Waar wij wonen is alles qua onderwijs gratis tot en met de universiteit aan toe. Alleen boeken/uniform moet je wel betalen maar is gratis voor de armere mensen. Een privéschool kost zo'n 35 euro per maand inclusief vervoer.
     
  13. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.299
    477
    83
    near rotterdam
    Op de basisschool heb ik altijd betaald. Nu de middelbare vrees ik dat ik het niet redt om alles te betalen. Ik ging uit van max 200 (was toen ook gezegd dat het rond dat bedrag is) maar het is nu al 277 en dan nog 99 voor kamp.

    Ik heb altijd betaald, maar nu komt het moment dat het niet gaat. Ik vind het heel erg, maar het is niet anders.
     
  14. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Wat een bedragen komen hier voorbij:eek:

    De ouderbijdrage is voor onze dochter €60(vorig jaar €65), dit betalen wij ieder jaar.
    Bij feestgelegenheden(pasen, kerst enz.)wordt er gevraagd om iets mee te nemen naar school aan eten of drinken. Bij uitjes wordt een beroep gedaan op ouders voor vervoer en begeleiding.
    Verder wordt alles van de ouderbijdragen betaald. Van Sinterklaas incl. cadeautje tot schoolreisje en alles daartussenin.
    Elk jaar krijgen we een heel boekwerk met prestaties(zoals cito scores, percentages uitstroomniveau's groep 8), verbeterpunten, financiële verantwoording enz.
    Dochter zit op een enorm grote school met bijna 700 leerlingen.
     
  15. twee

    twee Fanatiek lid

    7 jul 2014
    1.635
    535
    113
    Ik betaal ook altijd
    Vrijwillig ouderbijdrage 18euro
    Tablet bijdrage 20
    Schoolreisje 30 euro
    Jaarlijkse schoolfoto's 20 euro

    Totaal dus 88 euro perjaar
     
  16. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Hier is het 25 euro per kind. Ze zijn heel transparant en dat is ook het enige wat we hoeven te betalen. Zit schoolreisje etc allemaal in.
    Oh ja 1 keer per jaar vrijwillig het oud papier ophalen. Dat geld wordt onder de scholen hier verdeeld.
     
  17. sillies

    sillies Fanatiek lid

    15 aug 2013
    3.131
    1.370
    113
    Ik vind dat je dit als ouders gewoon moet betalen, mits het financieel niet kan, maar neem dan contact op met school.
    Je wil toch ook dat je kind mee kan doen met de activiteiten en een cadeautje krijgt met sinterklaas.
    Wij betalen 40 euro inclusief schoolreis, maar tegen die tijd moeten wel altijd nog wat bijbetalen voor schoolreis. Staat ook in de brief.
     
  18. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Wat een lage bedragen! Hier is het 130 voor het eerste kind en 100 voor de volgende kinderen...
    Er zijn bij ons 3 bedragen en je kan kiezen, een iets hoger en een iets lager (wij hebben de middelste gekozen dus)

    Wel inclusief alle schoolreisjes en kamp ed...
     
  19. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Overblijven is hier 44 euro per kind per maand....
     
  20. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.352
    299
    83
    Altijd. Volgens mij gaat het hier om 15 euro per jaar. Dat is exclusief het schoolreisje.
     

Deel Deze Pagina