Vrijwillige ouderbijdrage

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Forumnaam, 6 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Is de ouderbijdrage van de basisschool bij jullie veranderd dit jaar?

  1. Ja hij is lager geworden

    22 stem(men)
    17,1%
  2. Ja hij is hoger geworden

    11 stem(men)
    8,5%
  3. Nee hij is gelijk gebleven

    96 stem(men)
    74,4%
  1. Knuffelmonster

    Knuffelmonster Bekend lid

    15 nov 2014
    755
    254
    63
    Hier een beetje omhoog, maar nog steeds rond de 700€. Dochter zit op een school voor hoogbegaafde kinderen en helaas is daar de bijdrage erg hoog van. Heb helaas geen andere keuze, op regulier onderwijs was het voor haar verschrikkelijk. Blijft vreemd, als je onder t gemiddelde zit staan er redelijk wat deuren open en zijn er potjes hier en daar, als je dr (flink) boven zit, moet je helaas alles zelf betalen.
     
  2. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Hier is het gelijk gebleven (€45). En schoolgeld van vorig schooljaar is ook voor dit schooljaar. Ik had vorig schooljaar al betaald, dus hoef dit jaar niks te betalen.
     
  3. Elizah

    Elizah Niet meer actief

    Hier is t gehalveerd. Schoolreisje, schoolkamp en excursies worden er van betaald.
    Normaal 50 euro per kind, meerdere kinderen: 100 euro per gezin.
     
  4. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ja! Natuurlijk weet ik dat wel. Alleen is vorig jaar bij ons op school niets van dit alles doorgegaan... geen schoolreisje, geen sportdag... terwijl vooral schoolreisje een grote kostenpost is.

    nu zouden ze schoolreisje in september dus doen. Ook door corona niet doorgegaan... dus ze hebben over van vorig jaar en ze hebben nu ook alles geind terwijl schoolreisje ook dit jaar van de baan is!

    dus waar betaal ik dan voor? Wat gaan ze dit jaar met ons geld doen? Waar steken ze op in? Ze hebben nml ook al aangegeven dat de decembervieringen minimaal zijn.

    Normaal allemaal prima maar communiceer nu wat ermee gaat gebeuren. Wat heeft school nodig in deze tijd en waarvoor wordt de ouderbijdrage ingezet. Hier werd dezelfde brief gestuurd als voorgaande jaren en was totaal misplaatst omdat niets ervan doorging.
     
  5. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.292
    2.218
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
     
  6. Noa88

    Noa88 Lid

    2 nov 2020
    59
    50
    18
    Vrouw
    Nee dat hebben ze niet gezegd. Je kunt dat allemaal opvragen maar ik vind dat niet nodig. Ze doen veel meer voor de kinderen dan dat het oude bedrag kon dekken
     
  7. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.457
    3.708
    113
    Hier 27,50 in plaats van 42,50 dit jaar ivm corona.
     
  8. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.440
    1.611
    113
    Bij ons hetzelfde. Als je vorig jaar betaald hebt, dan wordt er dit jaar niks van je gevraagd.
    Eigen bijdrage is normaal 42,50. Dat is inclusief overblijven. Het is de bedoeling dit jaarlijks te verlagen.
    Ik verwacht dat van de oudste het kamp apart betaald moet worden.
     
  9. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.457
    3.708
    113
    Overigens betalen wij overblijven apart (is 40 euro)
     
  10. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief

    Hier is hij omhoog gegaan. Geen idee waarom eigenlijk.

    Hij was 45€ ex schoolreisje nu 55 ex schoolreisje.
    Tso is 176€ per kind pj.
     
  11. prjbt

    prjbt Niet meer actief

    Doe mij zo'n regeling. Ik heb over 2 jaar, 2 jaar lang 5 kids op de basisschool
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Middelbare school denk ik?

    Basisschool is hier 17 euro, gelijk gebleven.
    Middelbare is 140 hier (nieuw voor ons).
     
  13. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.059
    3.529
    113
    Vrouw
    Ik vind het altijd bijzonder dat je voor meer kinderen, minder betaald. De kado's, excursies e.d. worden er niet minder van. Doe dan de hele ouderbijdrage gewoon iets naar beneden.
     
    Luna86 en suus1983 vinden dit leuk.
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Wij hadden voor zoon een leuke montessorischool gezien, maar de ouderbijdrage hield me wel tegen. Als hij perse wilde mocht hij wel, maar vond het belachelijk.
    Wij zouden op een bedrag van 250 euro per maand uitkomen!
     
  15. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.839
    2.705
    113
    't Gezellige Brabant
    Hier is het gelijk gebleven, 17.50 (ex schoolreisje). Vorig jaar al van alles niet doorgegaan, dus ik vind het niet helemaal fair.
     
  16. prjbt

    prjbt Niet meer actief

    Tuurlijk vind ik ook hoor. Ik liep maar te grappen ;)

    Zeker ook omdat ik de penningmeester ben van school en weet waar en hoeveel het geld er uit gaat. Eigenlijk is de ouderbijdrage bij ons te laag. Dus zo'n constructie zou niet eerlijk zijn.

    Overigens is hier ondanks corona de ouderbijdrage zeker wel op gegaan maar hier worden ook de schoolreisjes apart geïnd. Dat is vorig schooljaar niet gebeurd hoewel we wel annuleringskosten hebben gehad. Wij hebben er dus op ingeleverd afgelopen jaar.
     
  17. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Maar is er dan geen jaarlijkse algemene leden vergadering van de OR? Volgens mij is dat toch verplicht?
     
  18. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.959
    1.313
    113
    Ik denk dat er ook meer van het geld gedaan wordt dan mensen denken. Bij iedere feestdag wordt er iets lekkers gkocht of georganiseerd (carnaval, kerst, pasen, koningsdag, laatste schooldag, sinterklaas enz). Penningmeester maakt jaarlijks een verslag en er vindt een kascontrole plaats. Het is altijd erg krap (althans bij ons) dus als je 1 jaar wat meer geld hebt kun je ook meer of leukere dingen doen (bijv spectaculairder schoolreisje).

    Ik vind het eerlijk gezegd wel raar dar je klaagt maar niet eens moeite hebt gedaan om het op te zoeken of na te vragen aan de ouderraad. Daar zitten allemaal mensen in die hun vrije tijd gebruiken om dingen te organiseren voor de kinderen van de school. Zij kunnen misschien wel heel goed aangeven waarom het niet verlaagd is.
     
    julia80 en Luna86 vinden dit leuk.
  19. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.959
    1.313
    113
    Zou er normaal gewoon moeten zijn maar ik denk dat TS die niet heeft opgevrgaad.

    Edit: ik bedoel de notulen/eindverslag. Weet nief of er een alv is.
     
  20. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Nou daarom vraag ik ook inderdaad of er een ALV geweest is. Hier wordt namelijk de ouderbijdrage in gemotiveerd en vast gesteld. Als je het er niet mee eens bent is dat het moment om dat aan te geven. Tevens is hier in ieder geval op dat moment inzage in de begroting en wat er het jaar ervoor is uitgegeven. Je kunt dus zien hoeveel waar naar toe gaat. Tot op de eurocent.
    Iedere ouder is automatisch lid van de oudervereniging dus iedereen is welkom (en wordt dus ook uitgenodigd) voor deze vergadering. Nou is in praktijk alleen de OR er met een aantal verplichte personen en dan hooguit 2/3 ouders van de 200 leerlingen. Ik ga ervan uit dus dat iedereen die er niet is het allemaal wel prima vind (en dat is ook prima, begrijp me niet verkeerd).
    Maar hier op school hoeft er geen ouder te komen met van: ja, ik hoor nooit waar het allemaal aan uitgegeven wordt.
    Maar ik weet niet hoe het op andere scholen gaat.
     

Deel Deze Pagina