Hallo, mocht het hier lukken om een kindje te krijgen. moet ik dan mijn uitkering aanpassen? ik heb een wia-uitkering, mijn vriend een volledige baan. omdat ik een uitkering heb, maar mijn vriend een baan, dan heb ik toch geen recht op aanvullende dingen? of kan ik het wel het 1 en ander aanvragen of waar moet ik rekening meehouden. ik ben mezelf bewust dat mocht het lukken ik het tijdig moet meldem bij het uwv. zit daar ook nog een maximum op?
Beste Smood, Je wilt graag weten of je jouw uitkering moet aanpassen als je zwanger wordt. Je hoeft je WIA-uitkering niet aan te passen. Wel geef je aan UWV door dat je zwanger bent. Dit doe je zodra de zwangerschap een belemmering vormt voor de afspraken die je met UWV hebt over je re-integratie. Je zwangerschap op zich geeft geen recht op aanvullende dingen. Ontvang je een loongerelateerde WGA-uitkering? Dan kun je vanaf 6-4 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum een zwangerschaps- en bevallingsuitkering aanvragen(WAZO). De WIA stopt dan op de ingangsdatum van de WAZO. Je hebt dan recht op minimaal 16 weken WAZO. Na afloop kun je heropening van je WIA-uitkering aanvragen. Tijdens je WAZO heb je dan geen re-integratieverplichtingen. Actuele informatie over het recht op WAZO vanuit een WIA-uitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Poeh heb n beetje gelezen en vind het zelf nogal een gepuzzel dat mocht het lukken ik zelfs bang ben om zoiets aan te vragen. ben zelf altijd erg onzeker in zulke dingen regelen en aanvragen...voorheen had ik hulp nu is dat weg gevallen.