vrijwilligers vbn?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door shenoby, 15 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. shenoby

shenoby Niet meer actief

ik wil graag vrijwilliger worden bij het vbn.
    wie is dat nog meer? en hoe vullen jullie het in?
    ben er wel nieuwsgierig naar eigenlijk.

2. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Ik lees mee. Ik heb geen ervaring, maar ik heb er ook regelmatig aan zitten denken. Het lijkt me wel wat.
    Je kan bij la leche league ook vrijwilliger worden.

3. shenoby

shenoby Niet meer actief

ja klopt alleen dan moet je een jaar voeden.
    en ik voedt pas 9 maanden.
    als alles volgens mijn planning verloopt ga ik me snel aanmelden en hoop ik in febr de eerste scholingsdag bij wonen.
    het duurt namelijk minstens een jaar voordat je de interne opleiding hebt afgerond.

4. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik heb ooit informatie aangevraagd, maar herinner me dat je zelf voor de kosten moest opdraaien en idd lang moest voeden. (wat ik toen nog niet deed)
    Heb er daarom vanaf gezien. Voor de folders moest je toen ook al betalen.
    Vond ik erg jammer eigenlijk.
    Ben daarbij ook niet heel erg sociaal aangelegd en bang dat het misschien toch niet iets is voor mij...

5. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Interne Opleiding
    Moeders die zelf contactpersoon willen worden, zijn van harte welkom! Je volgt dan de interne opleiding van de VBN.

Aan de toelating zijn enkele voorwaarden verbonden, waaronder dat je minstens zes maanden aan minstens één kind borstvoeding hebt gegeven, dat je lid van de VBN bent en dat je de doelstellingen en standpunten van de vereniging onderschrijft.

De opleiding bestaat uit een theoretisch en een praktisch deel: je beantwoordt vragen, werkt probleemstellingen uit en behandelt een casus aan de hand van de VBN-literatuurlijst, je doorloopt twee stageperiodes bij ervaren contactpersonen en je woont minimaal drie scholingsdagen bij.

Heb je belangstelling voor de interne opleiding?

Lees hier de aanvullende informatie
    Meld je hier dan aan!

6. shenoby

shenoby Niet meer actief

@ maartje
    bedankt voor de info.
    maar die had ik zelf ook gevonden.
    misschien iets voor de dames die er ook over nadenken.
    ik heb inmiddels wel al contact gehad met vrijwilligers uit de regio en moet nog een bijeenkomst bijwonen om me te kunnen aanmelden.
    echter.. zijn er bij mij in de buurt niet zo veel en moet dus waarschijnlijk een uur gaan rijden voor die bijeenkomst.
    maar goed dat maakt me niet zo veel uit.

ik was gewoon nieuwsgierig naar dames die al vrijwilliger zijn en hoe ze dat invullen.
    te denken aan bijeenkomsten enzo.
    ik heb het geluk dat mocht het lukken om vrijwilliger te worden dat ik een zaaltje tot mijn beschikking heb,dus dat is wel fijn.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het is een erg leuke, maar best pittige opleiding!
    Beste is om ongeveer anderhalf a twee jaar er voor uit te trekken, je moet namelijk 3 scholingsdagen bijwonen en stages lopen bij andere contactpersonen.
    Daarna vraagt het ook om een regelmatige tijdsinvestering, je zult toch zeker zo'n drie keer per jaar een cursus moeten geven en je draait regelmatig telefoondiensten om vragen van moeders te beantwoorden (daar krijg je ook speciale training voor).

En ja, het kost je ook geld. Dat is niet meer dan logisch, VBN is een vereniging die volledig draait op wat de donateurs opbrengen en de inkomsten die door de folders gegenereerd worden. Het op zo verantwoordelijk mogelijk draaiende houden van zo'n Vereniging, die verder de diensten (telefonisch advies) gratis ter beschikking stelt, kost nou eenmaal geld.
    En VBN en LLL krijgen totaal geen overheidssubsidie of sponsoring!

Opleiding bij LLL verloopt iets anders, daar werken ze met een soort mentor, bij wie je de opleiding volgt.

Het is absoluut de moeite waard en dit soort organisaties staan te springen om goed gemotiveerde vrijwilligers. Ze stellen ook best hoge eisen. Dat is niet om moeders af te schrikken of te demotiveren, maar om de kwaliteit te waarborgen. Want ook al draait het helemaal op vrijwilligers, in ons land hebben ze wel een enorme verantwoordelijkheid, ze zorgen voor laagdrempelige, goedkope onafhankelijke informatie over borstvoeding.

Op zich denk ik dat het het handigste is als je voor een organisatie kiest die bij jou in de omgeving al opereert (of dat nou LLL of VBN is). Dat is een stuk handiger met het oog op regiovergaderingen, stages lopen, samenwerken etc.

8. shenoby

shenoby Niet meer actief

van de lll zit helemaal niets in mijn buurt.
    van het vbn wel iets.
    maar dan moet ik ook nog wel een stukje rijden al vind ik dat niet erg.
    heb inderdaad al gehoord dat de opleiding pittig was maar leuk.
    dat je elke keer casussen krijgt die je moet oplossen.
    en dat je die ook goedgekeurd moet hebben voor je aan de scholingsdag mag mee doen.
    ik hoop in febr mijn eerste scholingsdag te doen.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.194
    113
    Ik ben eraan begonnen, maar ik heb het niet afgemaakt. Het was best een pittige opleiding, dat lukte op zich wel, maar niet naast mijn gezin en naast mijn werk. Bovendien deed is destijds ook nog een hbo-studie, nou, dat was echt een beetje teveel van het goede. Ik denk wel dat ik het weer oppak als de kinderen wat ouder zijn, maar er gaat echt veel tijd in zitten. Je moet het vooral niet te licht opvatten, het is wel erg leuk!

10. shenoby

shenoby Niet meer actief

scheelt dat ik niet werk maar gewoon huismama ben.
    en ik vat het ook niet licht op hoor.
    maar wil het gewoon heel graag doen.
    en als ik niet begin dan weet ik nooit of ik het zal redden of niet.
    daarnaast vind ik het ook wel lekker om iets voor mezelf te hebben

11. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Wat leuk! Ik denk er ook overna om cpio te worden maar zit een beetje met mijn werk.
    De opleiding is idd vrij pittig (heb hierover contact gehad met cp's en cpio's) maar toch is het uiteindelijk wel de moeite waard!
    Ik heb al wel een bijeenkomst bijgewoont en ben al lid van VBN dus zou me zo kunnen aanmelden maar doe het nog niet omdat ik me er volledig voor in wil kunnen zetten.

12. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Dirksmama, ik begrijp dat je er soms voor moet betalen, dat bedoel ik ook niet te zeggen. Maar mij was dat van te voren niet bekend en dat gaf mij een vervelend gevoel. Het was niet de enige reden dat ik het uiteindelijk niet gedaan heb zoals ik al zei, maar wel de druppel. Ik heb de folders betaald en that's it. Ik doe graag donaties aan dat soort organisaties, tuurlijk, ik zou graag BV willen promoten. Maar wij hebben het zelf ook niet breed dus als ik het van te voren wist, had ik het ook allemaal niet aangevraagd. Snapje? Maar begreep van een kennisje dat het nu wel van te voren bekend is dat je er wat voor moet betalen.

Deel Deze Pagina