Beste webcare team. Een vriendin van mij zit in gevecht met het uwv mbt haar ww uitkering nu ze is ziek gemeld ivm klachten van haar zwangerschap. UWV zegt dat ze wel direct 100% dagloon krijgt ((normaal 13 weken 'wachtttijd' indien niet zwangerschapsgerelateerd), immers ziek vanwege zwangerschap, maar dat haar ww duur wel gewoon door loopt met 13 weken. Wat is nu het juiste antwoord? Medewerkers van het UWV geven ook tegenstrijdige antwoorden, net als op het internet. Wordt de ww helemaal opgeschort of worden die 13 weken wel gewoon afgetrokken van haar ww duur en blijft de einddatum gelijk aan de oorspronkelijke beslissing? Bedankt!
Beste Kriskras86, Wanneer je vanuit de WW ziek wordt, je normaal gesproken de eerste 13 weken WW. Ben je langer dan 13 weken ziek, dan stopt de WW en krijg je een ziektewetuitkering. Aangezien je bij ziekte door zwangerschap recht hebt op een hogere uitkering, namelijk 100% van het dagloon, worden de betalingen direct door de ziektewet overgenomen. Wel heeft dit invloed op de duur van de WW: de eerste 13 weken van ziekte gebruik je je WW-rechten. Ik vind het vervelend dat je vriendin hierover verkeerd is geïnformeerd, en dat hierover ook op internet een verkeerd beeld is ontstaan. Mijn excuses daarvoor. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare