Vrijwilligerswerk kindertelefoon

Discussie in 'De lounge' gestart door Luciaatje, 22 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    iemand ervaring mee?

Ik studeer klinisch psychologie, heb op 2 vakken na m'n bachelor, moet dus mn 3e jaar overdoen maar wel alleen die vakken dus veel vrije tijd. Ik heb een bijbaan in de thuiszorg, maar dacht eraan om dit vrijwilligerswerk er eventueel bij te gaan doen, staat ook leuk op cv en is weer een beetje ervaring natuurlijk.
    Ik zag dat je eerst een cursus ofzo moet doen, etc, wie kan me wat meer erover vertellen?

Groetjes!

2. Triskele

Triskele Niet meer actief

3. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Ja had ik ook al gevonden is wel handig! Maar was benieuwd of er iemand persoonlijke ervaringen had! Ik word al enthousiast iig! Denk dati k het ga doen!

4. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Een van mijn beste vriendinnen is vrijwiligger. Het is zwaar, soms kun je iemand niet helpen, soms heeft ze suicidale kinderen aan de lijn die ze dan moet doorverbinden met ik geloof jeugdzorg, en dan hangen ze op. Dat vindt ze wel zwaar. Maar ook erg leuke ervairngen, positieve reacties etc :)

5. Triskele

Triskele Niet meer actief

ja ze zeggen namelijk dat het verschilt per regio dus zal overal wel iets anders gaan...

6. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Toevallig.. Heeft mijn smoeder nog niet zo lang geleden zich aangemeld voor vrijwilligerswerk. Het schijnt dat er heel veel animo voor is en dat zij de vrijwilligers voor het uitkiezen hebben.

Je moet inderdaad een cursus doen waarbij ze (logisch) ontzettend hameren op de gespreksvoeringstechnieken (schrijf je dat aan elkaar?:D)
    Hoe blijf je objectief, laat je niet je eigen normen en waarden de boventoon voeren, ben je niet afkeurend? Kortom hoe oud je het kind zo dichtbij mogelijk in het gesprek en laat jij je ze zo veilig mogelijk voelen, zonder claimerig, betweterig te zijn en een gezonde afstand bewaren.

Je krijgt een hele map mee (of 2 geloof ik) met huiswerk, casussen en opdrachten. Je moet rollenspelen spelen, samen met een ervaren vrijwilliger telefoongesprekken doen en chatgesprekken, dit wordt natuurlijk ook weer nabesproken en teruggekoppeld.
    Het kwam op mij niet zomaar over als ff een curusje en gaan met die hap. (gelukkig maar)

Mijn smoeder heeft zich toendertijd aangemeld bij regio zuid holland.

Meer kan ik je er ook niet over vertellen maar hopelijk heb je er wat aan!
    Succes!

7. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    @chocotof wow thanks voor de info! Leuk, klinkt als de practica bij mn studie XP zelfde 'vak' natuurlijk, dat is dan weer meegenomen voor mij alvast een beetje ervaring :p

8. JongeMama22

JongeMama22 Niet meer actief

Ik ben vrijwilligster bij de kindertelefoon. Hartstikke leuk om te doen. Ik kreeg een map thuis gestuurd, maar ik had geen huiswerk. Wel moest je 2 dagen van 9 tot 5 training volgen. Dan worden er gesprekstechnieken geoefend, je gaat rollenspellen spelen en casussen bespreken. Heel intensief,maar heel gezellig. Bovendien de kindertelefoon staat hoog aangeschreven bij bedrijven, instellingen en organisaties. Kortom het staat hartstikke goed op je cv.

9. Ann87

Ann87 Bekend lid

12 aug 2012
    712
    0
    16
    Dit lijkt mij ook onwijs mooi om te doen. Kinderen helpen en hun verhaal aanhoren etc. Maar denk dat ik het niet aandurf omdat ik stotter...

10. Glimlachje

Glimlachje Niet meer actief

HIer een zusje met ervaring als vrijwilliger Kindertel.
    Zij kon haar voldoening er niet uithalen...grote deel van de telefoontjes zijn treitertel. en verzinsels. Ze is er nu mee gestopt omdat ze niet het gevoel had de echte "probleem" gevallen te kunnen bereiken....Heeft zelf studie als orthopedagoog afgerond maar dit lag voor haar niet in haar verwachtingen en kennis.

Deel Deze Pagina