Vrijwilligerswerk Vluchtelingenwerk

Discussie in 'De lounge' gestart door Ahava, 4 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    202
    63
    Wie doet er hier vrijwilligerswerk voor Vluchtelingenwerk en zou hier haar ervaringen willen delen? Ik heb interesse om iets te gaan doen voor deze organisatie, vandaar.

2. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.203
    1.866
    113
    Het is heel heftig.
    ik doe vrijwilligers werk bij een organisatie die vergunningen houders help bij de nederlandse taal.
    en uiteindelijk gaan ze verder.
    de verhalen die ik mag horen zijn heftig.

Loop er eens naar binnen zal ik zeggen

3. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik kom via mijn werk vaak vrijwilligers van vluchtenlingenwerk tegen.
    Top wat die mensen doen!
    Ik heb maar 1 uur om een intakegesprek voor de kraamzorg te doen en dat is ivm de taalbarriere vaak te weinig.
    Als de vrijwilliger erbij is, zorgt zij altijd dat alles nog eens rustig wordt uitgelegd en ze zorgt dat alles op tijd in orde komt.

Ik heb het zelf ook overwogen om te gaan doen.
    Ik deed vrijwilligerswerk op een azc, maar dat ging sluiten.
    Wat mij tegenhoudt is dat het voor mij eigenlijk teveel tijd kost op momenten dat ik thuis of op mijn werk nodig ben.
    Op het azc kwam ik 1 keer per maand op wo middag en elke week 1 avond.

4. Manque

Manque Niet meer actief

Ja ik ben vrijwilliger vanaf november 2011. Eerst als taalcoach en nu als leraar. Je raakt echt betrokken bij de politieke situaties en gaat meeleven met de mensen. Ik heb momenteel bijna uitsluitend met Syriërs en Eritreërs te maken. Ik heb er ook een aantal bijzondere vriendschappen aan overgehouden met andere vrijwilligers en met nieuwe Nederlanders. Ik vind het mooi werk, al ben ik in de loop van de jaren meer tijd en energie in lokale initiatieven gaan steken dan in het werk dat door Vluchtelingenwerk wordt georganiseerd. Ik heb het idee dat je op lokaal niveau meer kunt betekenen: buurtbarbecues organiseren om de nieuwe buurtbewoners en de oude met elkaar in contact te brengen, oude fietsen inzamelen en opknappen voor het AZC, dat soort dingen vind ik een stuk dankbaarder en leuker om te doen dan alleen maar taalcoach zijn. Meestal oefen je de taal door die andere activiteiten veel meer dan wanneer je aan een schoolbank zit.

5. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Ik ben taalcoach geweest. Was erg leuk, en minder heftig dan het werk in de opvangcentra denk ik. Maar vond het ook lastig, taalmaatje sprak erg goed Engels en de druk om goed Nederlands te leren was dus niet uitermate hoog. Dan is het lastig om stappen te zetten als er wel een basis is.

Als er bij ons in de buurt opvangcentra waren, dan zou ik daar denk ik liever aan de slag gaan.

6. ACP0309

ACP0309 Actief lid

28 jul 2016
    176
    0
    16
    Ik werk als advocaat voor asielzoekers en heb in het verleden voor VluchtelingenWerk gewerkt. Heel erg goede ervaringen met verschillende vrijwilligers voor VluchtelingenWerk!

Ik zou er eerst over nadenken bij welke 'tak' je als vrijwilliger zou willen werken: integratie (voor mensen die al een vergunning hebben) of asielprocedure / op de AZC's (voor mensen die nog in procedure zitten). De aard van het werk is namelijk behoorlijk anders. Bij integratie gaat het vaak om begeleiding bij het integreren in de samenleving, waarbij taalonderwijs en gezinshereniging grote onderwerpen zijn. Bij werk op het AZC gaat het meer om stappen in de procedure te ondersteunen en soms samen te werken met advocaten in het verzamelen van informatie en informeren van de asielzoekers...

Als je een idee hebt van welke 'tak' je het meest ligt, zou ik gewoon proberen een dagje mee te lopen om te kijken of je het wat vindt! Je mag me een PB sturen met je locatie, wie weet kan ik met je meedenken over welke leuke mensen er in de buurt werken :).

Deel Deze Pagina