Hoi, Ik heb een vraagje wat jullie zouden doen.. Ik werk sinds 2004 bij een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. In mei 2006 heb ik een vaste aanstelling gekregen. Toen ik begon was er nog jeugdloon binnen de CAO gehandicaptenzorg. Na ongeveer een half jaar is dat toen afgeschaft en ben ik naar schaal 30 gegaan (prima, want ik zat toen ik begon nog maar in het 1e jaar van het HBO, dus niets geen diploma's nog op mijn middelbare school na - ben er na mijn 1e snuffelstage van 60 uur blijven plakken).. Na ongeveer 2 jaar ben ik toen voor de helft van mijn contract in schaal 40 (begeleider) gekomen, andere helft nog in 30 (assistent-begeleider).. Wel elk jaar een trede omhoog maar verder niet. Inmiddels heb ik zowel mijn HBO als mijn WO Master afgerond.. Nu vind ik eigenlijk dat sowieso die schaal 30 niet in verhouding staat met hetgeen ik ze te bieden heb. Ik doe ook zeker dagelijks werk voor begeleiders (dus schaal 40) en heb niet de andere dag ineens minder werk doordat ik ook deels assistent ben.. Mijn vraag is, zouden jullie vragen om salarisverhoging? En wat dan, vragen of ik geheel in schaal 40 mag of nog op meer inzetten dan dat? Ik twijfel, omdat wanneer er een interessante baan komt als gedragswetenschapper ik niet zal blijven. Wanneer er niets voorbij komt vind ik het nog prima zo en wil ik wel graag nog blijven werken of deels als begeleidster en deels als gedragswetenschapper. Ik weet ook nog niet of ik nog verder wil studeren o.i.d. Het is dus meer de vraag, zouden jullie (ook voor een korte periode) om salarisverhoging vragen?
Zou je dan volledig naar 40 gaan.. Ik heb nu 35% in 30 en 35% in 40.. of nog meer dan 70% in 40 vragen..?
In principe is opleiding niet altijd belangrijk. Waar het om gaat is welke functie heb je en welk salaris staat daarvoor. Als je een functie hebt die geen WO niveau heeft, dan kun je (ook al heb je wel een WO opleiding) niet verwachten dat je wel op WO niveau betaald wordt. Als je door je opleiding je functie nu op een meer volwaardige manier kunt uitvoeren (je hebt de opleiding dus nodig voor je functie) dan vind ik wel dat je een salarisverhoging moet krijgen. Overigens kun je het natuurlijk altijd proberen, dan zou ik niet kijken naar of je er nog lang of kort bent.
Een passend WO salaris zou schaal 60 of 65 zijn, daar zet ik zeker niet op in.. Ik zit nu in 30 en deels 40.. zitten dus nog heleboel schalen tussen voor het WO niveau.
ik heb een beetje hetzelfde mee gemaakt, ik werkte als medewerker begeleider schaal 35 en had wel mijn volledige hbo afgerond. omdat ik niet zeker wist of de vg wat was heb ik op en lager functie gesolliciteerd zodat ik er makkelijker uit kon stappen (voo rmijn gevoel ten opzichte van de clienten) er was geen functie vrij op schaal 40 of 45 wat ik graag wou toen ik eenmaal wist dat de vg mij wel trok. ik heb met pijn en moeite dus ook geen taken op mij genomen die tot die functie behoorde omdat ik er niet voor betaald kreeg. tot er een pb functie vrij kwam en gesolliciteerd op die functie. tegen woordig werk ik al ergotherapeut in de vg en krijg ik daarook naar betaald. mijn advies de helft van de dagen doe je taken die behoren tot je functie als begeleider en de andere helft van je dagen doe je de taken die behoren tot assistent begeleider. dit is bijna onmogelijk en dat zou ik ook neer leggen bij je manager ik zou zeggen ik werk of 100% in 40 en doe de taken die er bij horen of dit blijft zo en ik kijk of ik ergens anders door kan groeien. tot die tijd zou ik als je bv 4 dagen werkt echt 2 dagen inplannen voor je taken als begeleider en 2 dagen als assistent hoe lastig ook. want vooral de client lijdt er onder en niet de manager met schaal 55. succes lastige situatie hoor lfs Hellen
Ik zou inzetten op volledig schaal 40. Dat is in principe passend bij begeleider toch? ff offtopic: hellen, jij zit nu toch ook wel in 55 mag ik hopen?
Bedankt voor jullie adviezen.. Ik ben de 4 dagen dat ik werk ook echt bezig met de werkzaamheden van een begeleider en ook meer dan dat, want doe ook taken die behoren tot de gedragswetenschapper.. Ik ga mijn moed verzamelen en een gesprek aanvragen om over te gaan naar schaal 40..
Schaal veertig lijkt me heel reeel. Ik heb ook niet het idee dat je nu verwacht dat je naar je opleiding betaald krijgt want die functie vervul je momenteel gewoon niet. Maar schaal 30 vind ik gewoon niet reeel.
@ mmeke ik zit inderdaad al even in 55, werk inmiddels ook voor een andere instelling hoor. @ lynn ik zou al helemaal taken als gedragswetenschapper uit voeren mits je weet dat er binnen nu en zeer korte termijn een functie vrij komt. ik vind zelfs dat je de organisatie tegemoet komt als je 45 vraagt en dan taken als begeleider en gedragswetenschapper doet. schaal 30 is echt misbruik maken van jouw en dat weet je manager ook wel. heel veel succes ben benieuwd hoe het gaat! lfs Hellen
Ha Lynn, Niet geschoten is altijd mis. Ik zou het gesprek aangaan en hierbij aangeven dat je veel taken van begeleider en gedragswetenschapper doet en dat je het zou waarderen als dit ook in je salaris terug te zien zou zijn. Laat hun maar met een bod komen; dan kun jij daar over heen gaan. Het is namelijk altijd een spelletje. Hun bieden je een salaris in bepaalde schaal; maar zetten hierbij meestal op het laagst in. Dan kun jij daar weer overheen bieden met bijvoorbeeld 2 of 3 tredes daarboven. Probeer dit echt zakelijk te bekijken. Mijn ervaring in gezondheidszorg is dat ze je snel te laag inschalen en dat de brutalen dan de helft van de wereld hebben. Bij ons werd er gewoon gezegd 'je krijgt dit en dit salaris. Punt'. Nou niet dus; even onderhandelen . Maar er zijn heel veel mensen die hier in trappen en zodoende in verhouding goedkoop zijn voor de organisaties! Succes ermee in ieder geval!!