Vrijwilligerswerk

Discussie in 'De lounge' gestart door Lief of Stoer, 28 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.045
    2.913
    113
    't Gezellige Brabant
    Wie doet er vrijwilligerswerk? Ik ben voornemens dit te gaan doen en heb binnenkort een gesprek met de betreffende instantie. Nu vroeg ik me vooraf af: Hoe vrijblijvend is het? Welke dingen kan ik tegenaan lopen die wellicht toch een verplicht karakter hebben? Ik wil juist vrijwilligerswerk doen, omdat ik met 2 kleine kindjes niet aan de verplichtingen van een betaalde baan wil/kan voldoen. Het betreft dan met name de indeling van de uren. Ik wil het zo plannen dat ik dit kan doen wanneer mijn partner thuis is. Hij werkt in ploegendienst. In hoeverre lukt dit bij jullie?

2. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.663
    902
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Ik doe vrijwillig vertaalwerk. Gewoon thuis en wanneer ik wil, de stichting is blij en ik hou mijn taalvaardigheid op niveau als ik zonder (betaalde) opdrachten zit.

3. AmberS

AmberS Bekend lid

16 okt 2013
    685
    0
    0
    Eigen baby- en kinderkleding zaak
    Gelderland
    Ik zou 't graag willen, met dieren. Maar heb er met een eigen bedrijf simpelweg gewoon de tijd niet voor. Misschien in de toekomst

4. MamaBenjamin

MamaBenjamin Niet meer actief

Mijn ervaring is dat het vrijwillig en leuk is op het moment dat je je aanmeld en zodra je ingewerkt bent je steeds meer "vrijwillige verplichtingen" krijgt.

Ik zou per baan eens goed informeren naar de ervaringen. Elk bedrijf kan daarin verschillen.

Hier ging het om werk met ouderen btw.

5. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik heb het bijna 9 jaar lang gedaan en lang niet altijd met veel plezier maar meer uit plichtsbesef en verantwoordelijkheidsgevoel (de laatste 2 jaar waren gewoonweg rampzalig), totdat ik na een meningsverschil met een arrogante vrijpostige kwal met een godcomplex door een leidinggevende eruit gebonjourd ben - dus aan mij heb je niks.

Ik heb het uiteindelijk ervaren als een baan waarbij je net nooit goed genoeg bent als je 200% inzet toont en men altijd wel iets te zeuren heeft maar je 'tolereert', en na verloop van tijd waarbij je gewoon je best doet en niet meer je huis/privéleven laat overnemen je als grof vuil aan de kant gezet wordt.

Waarbij ik zelfs om 3 uur 's nachts mijn bed uit kwam, iedereen in mijn huis uitnodigde, meeleefde, handjes vasthield, altijd voor iedereen klaar stond en iedereens beste vriendinnetje was en toppie etc. en ik achteraf dan hoor: ik heb Joycey nooit aardig gevonden.

Dus nee, van mij nooit van mijn levensdagen vrijwilligerswerk meer :D !!!

6. Within

Within Niet meer actief

Ik doe nu 4 jaar vrijwilligerswerk in een poppodium en bij ons geldt de regel "vrijwillig maar niet vrijblijvend"
    Je wordt ingepland en je collega's en de bezoekers rekenen op je. Als vrijwilligers hou je toch de boel draaiende. Je bent dan ook verplicht minimaal 2 diensten per maand te draaien.

Voor de geboorte van Joshua werkten we op de dagen dat we ingepland werden, nu krijgen we het rooster en vullen wat lege plekken op die in onze agenda passen. Erg fijn dat voor ons de uitzondering gemaakt word ^^ (ons = ik en mijn man)

7. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    vrijwillig is zeker niet vrijblijvend.

Ik heb 2 verschillende plekken waar ik vrijwilligerswerk doe.

Elke dinsdag avond van 19:00 tot 20:30 uur bij de speelotheek.

En bij een zorginstelling hebben we een onderdeel dat je leuke uitjes of creatieve dingen doet met de cliënten. Hier krijgen we een mail wat de uitjes zijn. En geef je je zelf gewoon op.

Zo heb ik pas met een groepje je avond4daagse gelopen. En gaan we a.s. een middagje karten.

8. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    Ik doe al een jaar of 3 vrijwilligerswerk op een peuterspeelzaal. Een ochtend in de week. Zo nodig meer. Ik maak samen met nog een andere vrijwilligster echt uit van het team daar, we zijn in totaal met 3 en daar.
    Het is dus ook niet vrijblijvend, er wordt echt op je gerekend.
    Het is echt heel erg leuk. Helaas stopt het einde van dit schooljaar.
    Maar op zich komt dat nu wel goed uit met een kleintje op komst.

9. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.004
    113
    Het ligt er ook wel een beetje aan, vind ik, wat je gaat doen en waar. Maar vrijwillig is niet vrijblijvend. Men rekent op je.

Ik zie hier jammer genoeg ook negatieve ervaringen voorbij komen. Daar heb ik gelukkig nog niet mee te maken gehad. Ik doe mijn werk op een vast dagdeel in de week en zo nodig val ik in voor iemand op een andere dag. De sfeer onderling is prima en de aansturing is ook heel goed. Ik krijg er echt energie van en voel me ook gewaardeerd in mijn werk.

10. Imensa

Imensa Niet meer actief

Ik wilde het gaat doen. Alleen de verplichtingen die eraan vast zitten kon ik niet waarmaken.

11. Silverwings

Silverwings Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Ik doe al jaren vrijwilligerswerk.. Eerst voor de voedselbank, daarna in een verzorgingstehuis en tegenwoordig achter de bar in de voetbalkantine..

Ik heb wel een vast rooster, om de 4 weken draai ik zaterdags bardienst van 13.00 tot 20.00 en als ik niet kan moet ik zelf vervanging regelen.. Ik kan ook niet midden in het seizoen zomaar stoppen, ook dan moet ik zelf voor vervanging zorgen! Wil ik trouwens helemaal niet, veulte gezellig, maar doordat ik in de zorg werk en dus onregelmatig is het soms wel even plannen!

In het verzorgingstehuis was het vrijblijvender, dat ging voornamelijk om uitjes of activiteiten waar ze een extra handje bij nodig hadden.. Dan belden ze me en dit ging in overleg!

Het is denk ik ook maar net wat voor vrijwilligerswerk je wilt doen!

12. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Wat is er nou vrijwillig aan als het niet vrijblijvend is? Dan kan je net zo goed gewoon gaan werken vind ik. Levert het ook nog geld op.

13. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Dat is wel een hele aparte beredenering :-S. De meeste mensen die vrijwilligerswerk doen doen dit omdat zij goed willen doen voor de maatschappij of de dieren of weet ik het. En/of omdat ze er zelf voldoening uithalen om onzelfzuchtig anderen te helpen.
    Trouwens, veel mensen doen dit NAAST hun betaalde baan.

14. Imensa

Imensa Niet meer actief

Opzich wel logisch natuurlijk. Of je zit met overschot of je hebt een te kort. Dus snap best dat hun ook wel beetje willen weten waar ze aan toe zijn.

15. wensdroom

wensdroom Fanatiek lid

18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    Helaas is het maar al te waar dat vrijwilligers werk vrijwillig maar niet vrijblijvend is. Voorheen ook bij meerdere instanties geprobeerd om vrijwilligerswerk te gaan doen. vanwege mijn chronische hart ziekte aangegeven dat ik een wisselende gezondheid heb en ik per dag moet bekijken of het lukt. bij een paar was dit geen probleem tot ik er eenmaal bezig was, en een paar keer uitviel, ik hoefde niet terug te komen want men kon niet op mij rekenen. dat klopt natuurlijk ook maar ik had het uitgelegd en het zou geen punt zijn, nou wel dus! dus nee het is niet vrijblijvend. en ik sinds mijn dochter er is heb ik ook niet meer pogingen ondernomen heb nu alle tijd en energie voor haar nodig.

16. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Vrijwilligerswerk is zeker niet vrijblijvend. Logisch ook, want er wordt op jouw inzet gerekend, je wordt ingepland etc. Bij sommige organisaties wordt er ook nog volop in jou als vrijwilliger geinvesteerd dmv trainingen etc. Vrijblijvendheid is dan zeker geen optie.

Er zijn ook veel mensen die vanuit een ander motief vrijwilligerswerk doen: na hun pensionering, om iets voor een ander te betekenen zonder daarvoor betaald te worden, of bijv. als cv-building als het niet lukt om een betaalde baan te krijgen (in deze tijd niet in elk werkveld even makkelijk). Sommige mensen zijn ook helemaal niet op zoek naar betaald werk maar zoeken wel iets om hun kwaliteiten in te gebruiken etc.

Mijn advies zou zijn om goed te kijken naar wat je wilt TS. Er zijn zo veel verschillende instanties waar je vrijwilligerswerk kunt doen, de ene vereist wat meer flexibiliteit/inzet dan de ander. Succes!

17. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Het ligt er aan wat je gaat doen. Ik heb jarenlang op zaterdagochtend met gehandicapten gewerkt, en die rekenden erop dat ik er was, dus dat was niet vrijblijvend. Als je meer flexibiliteit wilt of het meer zelf in wilt delen kun je misschien denken aan buddyschap voor gehandicapten (ik heb bijvoorbeeld ook nog tijden op een tandem met een blinde man gefietst, ideaal konden we zelf de tijd afspreken), of voorlezen aan kinderen uit gezinnen met een taalachterstand. Of collecteren. Of bloed doneren. Of 1 op 1 taalles geven. Of eenzame mensen bezoeken via de Zonnebloem. Er is ontzettend veel te doen, maar een speel o theek of een bibliotheek moet je dan niet doen, want daar moet je echt ingeroosterd worden.

18. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.045
    2.913
    113
    't Gezellige Brabant
    Veel verschillende reacties, bedankt dames (en heer :)). Ik weet nog niet wat er van mij verwacht gaat worden, dus ik moet in ieder geval geduldig het 1e gesprek afwachten. In mijn ogen is er wel de mogelijkheid om flexibel met de tijden om te kunnen gaan. Je komt nl. bij een aantal gezinnen thuis aan de keukentafel. Die afspraak maak je denk ik zelf. Het zal er vooral om gaan dat je in ieder geval 1x per maand bij die mensen langskomt. Lijkt mij dat een dag eerder of later dan niet uitmaakt. Het betreft overigens een functie als budgetcoach. Iets wat mij ontzettend aanspreekt. (Ik zou echt slecht zijn met bijv. ouderen en dagbesteding.) Maar misschien heb ik het wel helemaal verkeerd hoor. Ik zal het horen op het eerste gesprek. Heb er in ieder geval zin in om mezelf ook buiten de deur nuttig te kunnen maken.

19. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Wat ontzettend leuk! Daar zit ik ook wel eens aan te denken, past helemaal bij me en bij mijn interesses. Laat maar weten hoe het bevalt, misschien maak ik er ook wel werk van.

20. Momisake

Momisake Fanatiek lid

27 jul 2010
    1.641
    173
    63
    Vrouw
    Ik doe vrijwilligerswerk bij de speelotheek. Ik draai bijna elke week een dienst. Kost me maar een uurtje per keer. Verder zit ik ook in de speelgoedcommissie (als enige) van de speelotheek.

Verder zit ik in het bestuur van de mama's club, en in het bestuur van de plaatselijke mama's club. Beide erg leuk om te doen!

Wilde eigenlijk stoppen bij de speelotheek maar omdat ze al een tekort hebben aan vrijwilligers blijf ik toch nog maar. Ik ga nu wel minder diensten draaien (2 keer per maand).

Deel Deze Pagina