vroeg bijvoeden is beter

Discussie in 'Voeding' gestart door colaatje, 3 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Het moet niet gekker worden!

2. colaatje

colaatje Actief lid

4 aug 2012
    458
    0
    0
    NULL
    NULL
    o ja sorry dit onderzoek is gedaan met fles gevoede kindjes en kindjes die minder dan 4 maand bv kregen

3. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Gelukkig dan veranderd er voor mij niets.

4. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Hier ook niet ;)

5. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Gelukkig maar.. heb ik het toch goed gedaan :cool:

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het kan nog gekker, je hebt hier ook opvolgmelk voor zwangere vrouwen, en voor vrouwen die bv geven (moeten zij drinken, niet de baby), en voor mannen die aan fitness doen en voor vrouwen in de overgang en voor 50+-sers...

7. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Lol ik moet zelf niet denken aan een glas poedermelk.

8. steenbokje83

steenbokje83 Bekend lid

20 jun 2011
    589
    0
    0
    West-Vlaanderen
    Ach ja. Ons zoontje had darmproblemen dus het was logisch voor ons om te wachten tot 6 maanden. Tot 7 maanden heeft hij ook bv gekregen dus eh.. Tja. Dan heb ik niet veel aan zo'n onderzoek eigenlijk :p

9. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    :$:$:$
    Dat is inderdaad nog gekker!
    Bleehhhhh, lekker glaasje poedermelk...

10. colaatje

colaatje Actief lid

4 aug 2012
    458
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is beter zuigelingen al na enkele maanden gewone koemelk en vast voedsel te geven. Dat zou de kans op huidallergie in de eerste twee jaar verminderen, stellen Nederlanse onderzoekers. Dat is dan weer niet wat je verwacht. Hoeveel ouders gaan er niet eindeloos door met borstvoeden of speciale babymelk? Hebben die het dan allemaal bij het verkeerde eind?groter.

Juist de combinatie van moedermelk en koemelk maakt de zuigelingen weerbaar tegen allergieën, concluderen de onderzoekers. "Moeders moeten wat ons betreft gewoon zo lang mogelijk doorgaan met borstvoeding", licht onderzoeker Carel Thijs woensdag toe. "Juist omdat die melk een beschermende werking heeft, kunnen de baby's weerstand opbouwen tegen gewone melk en vast voedsel."

De onderzoekers hielden het eetpatroon van bijna drieduizend zuigelingen in de gaten en controleerden hen op huidallergie en eczeem. Thijs benadrukt dat een uitgebreid babydieet van koemelk en vast voedsel prima kan worden gecombineerd met borstvoeding. "Als bijvoeding zou koemelk en vast voedsel na enkele maanden heel goed kunnen. Het risico op allergieën en eczeem zonder deze bijvoeding neemt na zes maanden toe."

11. colaatje

colaatje Actief lid

4 aug 2012
    458
    0
    0
    NULL
    NULL
    erste zes maanden alleen borstvoeding verhoogt kans op voedselallergie
    Weten jullie het nog? Borstvoeding, flesvoeding? Ik niet meer… De berichten zijn zo vaak tegenstrijdig! Nu dan weer: Vrouwen die hun baby enkel borstvoeding geven gedurende hun eerste zes levensmaanden riskeren ijzertekort en voedselallergie bij hun kind, waarschuwen experts. Dan ben je dus weer niet goed bezig… Ik ben blij dat ik die tijd achter de rug heb en de keuze niet meer hoef te maken! Britse experts raden nu aan om andere voeding, maar niet flesvoeding, tussen de vier en zes maanden te introduceren bij baby’s. Minder dan één procent van de Britse moeders beperken zich de eerste zes levensmaanden tot enkel borstvoeding, blijkt uit een enquête van 2005. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) geeft sinds 2003 moeders het advies om zes maanden enkel borstvoeding te geven. Wetenschappers zeggen nu dat dit advies inderdaad klopt voor ontwikkelingslanden waar het risico op infectie door gebrek aan proper water groot is, maar in westerse landen waar het voedsel veilig is, is dit niet waar.
    Het advies van het WHO kwam er nadat een onderzoek aantoonde dat baby’s die borstvoeding kregen minder infecties hadden en geen groeiproblemen vertoonden, maar veel experts stellen vragen bij de manier waarop het onderzoek gebeurde.
    Latere studies brachten namelijk exclusief borstvoeding geven gedurende de eerste zes maanden in verband met ijzertekort. Dit kan leiden tot mentale, sociale en coördinatieproblemen. Baby’s die geen kennis maken met andere smaken, zeker de bittere, groene bladgroenten op een jonge leeftijd, kunnen deze op latere leeftijd weigeren, wat kan leiden tot tekorten aan belangrijke voedzame stoffen. Ook wanneer kinderen pas kennismaken met vaste voeding na zes maanden, vergroot dit de kans op het ontwikkelen van een allergie. Een Zweedse studie toonde een verband aan tussen een langdurige borstvoeding en een verhoogd risico op coeliakie, een chronische ontsteking van de darmen veroorzaakt door glutenintelorantie. Op basis daarvan suggereerden de experts dat de beste periode om glutenhoudende voeding, als bloem, te introduceren tussen de drie en zes maanden is. Toch is ook risicovol om al te vroeg vaste voeding te introduceren, als je dit voor drie à vier maanden doet, loop je meer risico op overgewicht en ademhalingsproblemen op latere leeftijd, zo toonde een onderzoek aan.

Bron: HLN

12. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Jaaa, wutever.. Ik kijk wel naar mijn kinderen en probeer daaraan te zien of ze er aan toe zijn. En dan hoop ik dat ik het goed doe.
    Er is namelijk ook vast een recent onderzoek gedaan waaruit blijkt dat het wel goed is om zes maanden te wachten en ik weet niet meer wat ik moet geloven, dus hoop ik genoeg te hebben aan mijn eigen gezonde verstand, of dierlijk instinct, zo je wil.

13. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Mijn kind kreeg bv en dat smaakt iedere keer anders, afhankelijk van wat ik at. Dus dat lijkt me een vreemde 'oorzaak.'
    Zucht fijn deze discussies, ben benieuwd wat het advies is als dit kindje in de eet-leeftijd komt ;)

14. tulip

tulip Niet meer actief

ik vind dat soort onderzoeken wel interessant en kijk wat ik denk dat logisch is...ik vind het gek om maar vast te houden aan iets dat al jaren zo is. Het kan best zijn dat over een aantal jaren blijkt dat het idd beter is om eerder te beginnen...wie ben ik dan om te zeggen dat het onzin is.

15. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ja ik volg het ook, volg liever onderzoek dan mijn gevoel met dit soort dingen. Nou goed, het moet niet tegen mijn gevoel in gaan natuurlijk ;)

16. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb op basis van de toen beschikbare informatie gekozen om 6 mnd lang uitsluitend BV te geven aan mijn kinderen. De ene heeft een heftige voedselallergie, de andere niet (allergie is voor nou juist die enige notensoort die ik tijdens mijn zwangerschap en borstvoedingsperiode wél gegeten heb, en zijn reactie was gelijk bij de allereerste, minieme blootstelling heel erg heftig).
    Misschien zou ik het nu anders doen, maar ik hoef mij daar niet meer in te verdiepen, aangezien ik geen baby meer heb.

Kennis is nooit absoluut en volledig, en het is verstandig om je steeds op de hoogte te blijven stellen van nieuwere inzichten, zodat je je gedrag daar op kunt aanpassen. Dat is vooruitgang.

17. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ja het blijkt met pinda's in ieder geval zo te zijn dat als je die eet tijdens de bv periode het risico op pindaallergie bij het kindje toeneemt, itt andere allergieen die juist afnemen als je dat eet tijdens de bv. Dus straks maar voorzichtiger zijn denk ik (al eet ik nooit pinda's). Misschien geldt het ook voor andere noten>

18. Bri

Bri Niet meer actief

En volgens de allergoloog van m'n zoontje (in het AMC) is er ook een (Brits) onderzoek dat aantoont dat de kinderen van moeders die tijdens de zwangerschap en BV-periode pinda's volledig hebben geëlimineerd uit hun dieet, een grotere kans hebben op een pinda-allergie.
    Zij vond het juist frappant dat het bij mijn zoon andersom lijkt te gaan. Ik ben allergisch voor zo'n beetje alle nootachtigen behalve cashew, en hij is alleen allergisch voor cashew en pistache (nauw verwant aan elkaar). Het blijft nog altijd een beetje een raadsel, hoe het nou echt zit met voedselallergie.

Deel Deze Pagina