zwanger en paardrijden

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Iggylover, 1 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

25 jan 2008
    3.649
    0
    0
    NS
    labjesland
    durf het niet ben zo bang dat ik van paard afval terwijl ik al zo'n 10jaar rij voor de lol en zeker weet dat het paard van mijn vriendin me er niet afgooit voel ik me er niet lekker bij om te doen.
    wil geen risici lopen en ga nu gewoon lekker mee naar stal kijken en knuffelen ;)

zijn der mensen die wel doorrijden?

2. Hoi, ik ben ruim 16 weken nu en ik ga zo maar weer een lekkere buitenrit maken hoor ;)
    Het voelt nog goed en heb nergens last van. Maar ik ben ook niet echt bang dat ik van mijn paardje val. Het kan altijd gebeuren, maar de laatste keer dat ik er af ben gevallen is 2 jaar geleden of zo. De kans dat ik van mijn fiets val is groter. :)
    Ik reed ook wel af en toe zonder zadel, maar dat doe ik nu niet meer.

Gr. Adriana

3. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Hoi, mijn bedoeling is ook zo lang mogelijk doorijden, maar het moet wel fysiek gaan en je moet je paard voor 100% kunnen vertrouwen.

Ik ga alleen geen buitenritten meer maken. Hier kan je namelijk veel onverwachte situaties tegen komen waar je paard van kan schrikken. Ik blijf dus gewoon in de bak rijden.
    Mijn vriend is het daar eigenlijk niet mee eens, maar ik kan moeilijk mijn paard 9 maanden stil zetten.
    Maar als je twijfelt moet je gewoon niet rijden!

Ik ken mensen die gelijk gestopt zijn en een aantal die tot 3/4 maanden hebben doorgereden. Maar er was er één die tot 7 maanden op haar paard klom. Daar zou ik zef toch niet aan moeten denken, want dan kan je toch amper rijden.

4. Butterfly26

Butterfly26 Fanatiek lid

4 apr 2008
    2.746
    0
    0
    Verzorgende VIG
    Utrecht
    Tot 12 weken kun je rustig doorrijden, dan zit je beebje nog achter je schaambeen ! ;)

Liefs

5. Knuf

Knuf Actief lid

28 aug 2006
    304
    0
    0
    Ik heb doorgereden tot week 26. Daarna kon ik niet goed meer met mijn zit inwerken. Toen ik 39 weken zwanger was, ben ik nog wel even op de fjord van een lesklantje van me geklommen. Even stappen en een kort hobbeldrafje...

Als ik weer zwanger wordt, weet ik nog niet of ik doorrijd. Mijn vierjarige paard ga ik verkopen en mijn driejarige ben ik op het moment aan het beleren. Het risico om van die driejarige af te vallen is natuurlijk een stuk groter dan de 13 jarige die ik nog had toen ik zwanger was van mijn dochter.

6. Dinky

Dinky Bekend lid

28 mei 2008
    531
    1
    0
    Musselkanaal
    ik rijd gewoon door zo lang ik er niet te veel last van heb.. Kheb 6 paarden en die kunnen niet maanden lang stilstaan.. en een geschikte bijrijder vinden is echt supermoeilijk, dus ik vermaak me nog wel even :D

7. Vlerkje

Vlerkje Actief lid

14 jun 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Ik heb momenteel alleen nog een 2,5 jarige sportmerrie op stal staan. Deze ga ik nu vanwege mijn zwangerschap wel pas in februari 2009 beleren, inplaats van in oktober 2008. Ik wil het risico niet nemen dat ik van mevrouw hittepetit precies een klap in mijn buik krijg... En ondanks dat ze een geweldig en betrouwbaar karakter heeft, staat ze toch erg hoog in het bloed... En kan dit wel eens omslaan zodra er een zadel op wordt gelegd. Mij niet gezien dus.

Overigens ga ik binnenkort wel gewoon nog een strandrit maken met de (jonge) paarden van een vriendin van mij. Bang voor een val ben ik niet, op dat gebied ben ik iets te zelfverzekerd van mijn rijkunsten haha.

8. sylvie1988

sylvie1988 Actief lid

23 mrt 2008
    150
    0
    0
    haarlem
    ik rij ook nog steeds op mijn 4 jaarige
    alleen geen buiten ritten meer ze is nog erg groen en dit vind ik dan te gevaarlijk.
    Veder stop ik er denk ik over een maand mee ( als ik dat kan haha)

Ik ken iemand die tot 8 maanden door reed
    maar zij heeft ook wel een erg lief paard!

9. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ik heb bij beide zwangerschappen niet gereden. Tijdens mn vorige zwangerschap was ik mn 4-jarige ruin net aan het beleren. Maar dat was nogal een lenige etter dus geen goede combinatie. Hij bleef ook vervelend met rare streken dus heb ik hem verkocht. Inmiddels heb ik een hele leuke fokmerrie gekocht die aan het omscholen was tot rijpaard. Wederom geen gelukkige combinatie dus met een zwangerschap. Ik heb met haar wat grondwerk gedaan. I.v.m. ruimte- en tijdgebrek staan mijn paarden deze zomer lekker aan de Waddenzee in een koppel. In oktober haal ik ze weer op en ga ik lekker met mn merrie aan het werk.

Als ik een ander paard had gehad, was ik zeker nog een tijd tijdens mn zwangerschap blijven rijden.

10. Eimat

Eimat Niet meer actief

Hoi hoi,
    Vond dit wel een leuk topic om te reageren. Ik heb volledig doorgereden totdat ik 22 weken zwanger was. Toen ging het me zeer doen ivm de buik die steeds heen en weer hopst. Ik ben nu zo'n beetje 36 weken zwanger en rijd heel af en toe nog even op het paard van een lesklant van me. Ik moet er wel bij zeggen dat dit een zeer braaf paard is en dat het gewoon in de bak is, niet buiten. En ik heb er nu helemaal geen last van, van de buik. Die zal nu wel strakker staan en dan hopst dat niet zo. Alleen opstijgen is een beetje lastig.
    Mijn advies is dat je gewoon moet doen waar je je goed bij voelt, en natuurlijk nu geen jong paardje meer moet gaan beleren of zo want daar ben ik wel direct mee gestopt toen ik het wist. Succes ermee

11. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

25 jan 2008
    3.649
    0
    0
    NS
    labjesland
    leuk dat der zoveel meiden reageren

12. Buikje81

Buikje81 Lid

24 mei 2008
    27
    0
    0
    Projectleider
    Zuid-Holland
    Hoi,

Ik heb een hele lieve verzorgster voor mn paardje gevonden zodra ik wist dat ik zwanger was.. Rijden ben ik dus meteen mee gestopt. Eigenlijk niet vanwege de kans dat ik eraf val, die is nl erg klein maar meer als je een schop krijgt van een ander paard? Of juist omdat je zo voorzichtig bent en er wel wat gebeurt? Die paarden hebben het dondersgoed in de gaten! Die van mij zal niet trappen (alleen naar een vlieg) maar ben al 2 x getrapt door een paard dat naast die van mij stond.. En ja, op een stalhouderij heb ik rekening te houden met andere paarden..
    Tevens vind ik de hygiene ook erg meespelen. Het schijnt toch wel gevaarlijk te zijn die bacterien.. :(

Verder ga ik natuurlijk zovaak mogelijk langs en heb ik er zelfs een paar even gelongeerd.. Dat vonden we natuurlijk samen erg leuk!

Ik vind dat je er even wat voor over moet hebben (voor zover dat natuurlijk kan) maar je krijgt er dubbel en dwars wat voor terug! :D

Iedereen moet ook goed naar zijn eigen situatie kijken.. mijn man zei meteen 'nu stop je met rijden!' en dat wilde ik zelf ook.. ik mis het verschrikkelijk maar juist nu is het contact wat ik heb, met mn geweldige fries, super sterk!

Na de bevalling gewoon weer lekker rijden!

liefs M

13. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Hoi, ik weet nog niet of ik zwanger ben, maar had wel afgelopen vrijdag een bloedinkje.
    Daarom durfde ik maandag al bijna niet meer goed te rijden. Ik heb dan ook niet zo'n makkelijk paard.

Ik denk dat als ik straks zwanger ben, dat ik alleen maar in de bak durf te blijven.

Erg eigenlijk!

Maar als jij onzeker bent is je paard dat al helemaal dus denk ik maar beter.

14. Zuster Suus

Zuster Suus Actief lid

25 aug 2007
    359
    0
    0
    verpleegkundige
    Noord Brabant
    Ik rijd niet meer hoor. Ben toch bang dat er iets gebeurd. Mijn paard is ook niet helemaal verkeersmak, dus mijn vriend vindt het ook niet zo'n goed idee als ik paard ga rijden.
    Nu ik eindelijk na twee jaar zwanger ben durf ik het dus niet meer. Het scheelt ook wel dat ik geen rijbak heb. Ik rijd altijd alleen maar het bos in.

15. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    mijn zwangere paardrijvriendin heeft tot 24 weken gereden, toen voelde het niet fijn meer aan haar buik en bekkenbanden. haar paard is braaf, maar werd ook wel lastiger toen hij merkte dat ze niet meer zo heeel vlot was in reacties, de etter. ;)
    ze heeft er laatst nog even opgezeten voor de grap (met 30 weken), maar kwam er amper nog af. bijrijders nu, en ze longeert nog wat.

zelf ben ik nog niet zwanger, maar ik zou zo lang mogelijk door willen rijden. heb een heeel lief, door-en-door betrouwbaar dier waar geen kwaad in zit. bijrijders doe ik niet meer aan; teveel nare ervaringen mee. ik zet 'm tzt wel stil, of longeer nog. ze lopen bij ons iedere dag buiten, dat scheelt wel natuurlijk.

ik vind dat een ieder moet doen wat haar zelf het beste lijkt. stoppen als je je er niet fijn meer bij voelt, en anders lekker doorrijden als het risico niet te hoog is (jonge beesten, stevige bosritten, crossen).

kan me alleen gruwelijk ergeren aan allerhande bemoeials die dan wel even voor jou zullen bepalen dat je nu toch wel moet stoppen, want anders geef je niks om je kindje. zo grof! :( vrees nu al het ergste voor mijn schoonmoeder; die gaat daar tzt vást allemaal nare opmerkingen over maken. hoop dat ik me dan in kan houden, haha!

16. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

@lien, herkenbaar die schoonmoeder. Ik moet onze engelse bulldog ook maar wegdoen omdat hij anders (mocht ik ooit een kindje krijgen), gevaarlijk Kan zijn. Hij is de grootste schat van de wereld.

Raar mens.

Niks aantrekken van die schoonmoeder!
    Lekker doen wat je zelf prettig vindt.

17. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    Ik heb de vorige zwangerchap doorgereden tot 24weken ofzo.
    is wel mn eigen paardje.

Deel Deze Pagina