Hoi Iedereen, Onze zoon is nu 2,5 jaar en er is een extra ontwikkelgesprek aangevraagd door het KDV waarop mijn zoon zit. Zij adviseren ons om hem al met 3 jaar naar de peuterplus groep te doen omdat hij verder in zijn ontwikkeling en ze het idee hebben dat hij dan meer dingen kan doen die hij leuk vind (hij wil nu een beetje gaan lezen). Ik maak met hier een beetje zorgen over, want hoe zit dat met zijn emotionele ontwikkeling. Wij (zijn vader en ik ) zijn allebei hoogbegaafd en hebben ook allebei allerlei klassen over geslagen. Achteraf gezien was ik er emotioneel nog niet klaar voor. Dus liever niet, maar ik wil ook niet dat hij zich daar gaat vervelen. Wie heeft er ervaring met dit soort dingen.
Ik heb er geen ervaring mee, maar jullie lijken mij ervaringsdeskundige. De peuterplus groep is toch eigenlijk ook voor peuters van 3 jaar en ouder, want bij 4 gaan ze naar school??? Je zoontje zou naar de 3+ groep kunnen gaan voor meer uitdaging en daar misschien wat langer in blijven. Zo krijgt hij meer uitdaging en heeft hij wat langer de tijd om zich emotioneel te ontwikkelen. Hij is in principe pas leerplichtig vanaf de 5 jaar, dus tot die tijd hebben jullie zelf grip op de indeling in de groep.
Bij ons is de peuterplus groep ook vanaf 3 jaar. Ik zou 'm gewoon laten gaan, hij gaat toch niet eerder naar de basisschool hierdoor.
Ik ze me er op het KDV nog niet zo druk om maken. Hij gaat toch niet eerder dan met 4 naar de basisschool, dus hij versnelt niet. Hij krijgt alleen wat meer uitdaging, en waarschijnlijk wat meer handvaten om zich niet te vervelen. Dat lijkt mij geen kwaad kunnen..
Ik vind wel dat ze er dan nu vast over na moeten gaan denken wat ze hem dan aan gaan bieden als hij 3/3,5 is, want dan heeft hij de dingen van de peuterplusgroep waarschijnlijk ook wel weer gezien...en wat dan? Hoe ziet het KDV zijn emotionele ontwikkeling? Lijkt me dat ze daar ook wel zicht op (moeten) hebben? Misschien loopt hij wat dat betreft ook wel voor op zijn leeftijdsgenootjes en is hij dus beter op zijn plek bij kinderen van 3+?
ik zou ook eerst navragen wat ze misschien aan extra's hebben voor hem wanneer hij 3,5 is. Zit de psz toevallig in een brede school??? Ons kdv wel, wij hebben ook wel eens kindjes die met 3,5 een beetje uitgekeken raken op ons materiaal en dan mogen we wat in de kleuterklas lenen. Bij de kleuters hebben ze zoveel spul, dat wanneer ze echt in de kleuterklas komen ze weer andere interessante dingen zien.
Bij ons gaan ze naar de peuterplus klas met 3,5 jaar, maar goed, hij zal inderdaad niet eerder naar school gaan dan 4. Qua emotinonele ontwikkeling is het lastig. Hij kan goed aangeven wat er is, boos, verdrietig ed!, maar hij is ook nog heel erg knuffelig en wil eigenlijk niet zonder zijn moeder! Ik weet van mezelf dat het niet leuk is om altijd de jongste en de kleinste te zijn! Met 10 zat ik op de middelbare school en begreep niets van die pubers! Misschien kan ik eens met hem gaan kijken! Hij hoeft pas over 0,5 jaar, dus misschien is het dan duidelijker! Bedankt voor Julien adviezen!
Ik zou misschien ook eens kijken naar een school met een leonardo afdeling? Het blijft altijd een afweging, maar volgens mij slaan ze daar geen klassen over, ze maken enkel de stof uit groep 8 al in groep 4 zeg maar. Maar hier in de familie was dat achteraf gezien een betere oplossing geweest dan klassen overslaan.