Hoi, Ik ben 29 weken zwanger en op dit moment 100% ziekgemeld ivm medische complicaties. Nu heb ik het absoluut niet naar mijn zin bij mijn huidige werkgever, ik heb de baan genomen omdat ik werk wil maar het is onder mijn opleidingsniveau, de uren zijn ongunstig ingedeeld en het is niet in de stad waar ik woon (half uur rijden) maar dat is niet waarom ik ziek ben gemeld en zou voor mij ook nooit een reden zijn om me ziek te melden. Ik heb een jaar proeftijd waar ik nu nog in zit tot na mijn verlof en mijn baas heeft al laten weten dat er vervanging is en ik me niet weer hoef te laten zien tenzij ik weer gelijk 100% aan het werk kan. Ik vond dat een rare opmerking en heb ook zo'n vermoeden dat ik na mijn verlof niet meer terug hoef te komen. Nu krijg ik net een uitnodiging om te komen solliciteren bij een bedrijf dat mijn CV had bewaard voor het geval dat ze een vacature zouden krijgen (ik heb daar een jaar geleden gesolliciteerd), je raad het al, betere uren, in dezelfde stad als waar ik woon en een functie waarvoor ik geleerd heb. Ze weten alleen niet dat ik 29 weken zwanger ben en ziekgemeld. Wat moet ik hiermee? Zal ik op gesprek gaan en kijken wat eruit komt en hopen dat ze akkoord gaan met een dienstverband die na mijn verlof ingaat? Moet ik het helemaal laten varen vanwege de timing? MAG ik nu überhaupt solliciteren? Zal ik ze antwoorden dat ik de baan heel graag wil maar dat ik wel 29 weken zwanger ben en of het gesprek dan nog doorgaat? Help? Ik wil ook niks doen wat niet mag maar komt zo'n kans ooit nog voorbij?
wat vervelend allemaal, ik zou het niet weten of je mag solliciteren in je ziekte maar misschien kan je even nalezen in de Wet verbetering poortwachter (WVP) wat er over gezegd word. de ziekmelding hoef jij niets over te vertellen aan je toekomstige werkgever, dat mag hij/zij niet eens aan je vragen. ik persoonlijk zou het gewoon doen als je er zeker van bent dat je de oude baan niet wilt maar liever de nieuwe. nooit geschoten is altijd mis natuurlijk. gewoon melden dat je nu zwanger bent en daarna zeker geintresseert bent om daar te komen werken. weet niet voor hoeveel uur de vacature is en of je daaraan kan en wil voldoen? dat is natuurlijk wel een voorwaarde denk ik. en natuurlijk binnen welke termijn ze iemand willen hebben. het is vanaf nu namelijk nog 5 maanden en dat is best lang. succes iig met je besluit en eventueele sollicitatie.
Dank voor je antwoord! De uren zijn perfect, precies wat ik zoek. Ik denk dat ik dan toch maar ga vertellen dat ik zwanger ben (want dat zien ze gelijk als ik daar binnen stap) en of het zin heeft om te komen of hun het zien zitten.
Ik zou het niet zó formuleren. Eerst duidelijk aangeven dat je heeeeeel blij bent met de uitnodiging en dat je graag komt bladiebla en dan je vraag stellen of het voor hen bezwaarlijk is dat je inmiddels 29 weken zwanger bent of dat je mogelijk in een later stadium met hen in zee kunt gaan. Of iets dergelijks... positieve insteek!!!!
Ik zou voor het gesprek gaan. Dan zien ze toch vanzelf dat je zwanger bent, maar ze zullen je dan vast niet direct weer weg sturen. Je kan dan in het gesprek toch overleggen wat de mogelijkheden zijn. Zien zij het niet zitten, jammer dan.. Maar wie weet vinden zij het helemaal geen probleem als je eventueel na je verlof zou beginnen.. Gewoon proberen, niet geschoten is altijd mis!
volgens mij is het ook wettelijk bepaald dat je niet afgewezen mag worden omdat je zwanger bent. alleen als er een betere kandidaat is. dan kan je zelfs naar een commissie stappen als je vermoed dat je niet aangenomen bent omdat je zwanger bent. en idd met het gesprek positief zijn over de baan dat je het heel erg graag wilt en dan je er voor 100% voor wilt gaan.
Ik zou zeker ook gaan. Zelfs al nemen ze je niet aan omdat je zwanger bent en daardoor in de ziektewet zit, dan zal dat eerder zijn omdat je daardoor niet op korte termijn beschikbaar bent, dan dat het persé door de zwangerschap zelf komt... In elk geval laat je wel een positieve indruk achter. Die werkgever kent jou van gezicht, jij kent daar iemand van gezicht en daar kun je in de toekomst misschien je voordeel weer mee doen... Succes!!!
Bedankt voor de reacties, hopelijk is het geen probleem voor ze, ik vond het al heel wat in deze tijd dat ze mij benaderen ipv ik hun. Wie weet wordt het wat, ik hoop het echt!
Ik zou naar dat gesprek gaan, zeker als ze je zelf gevraagd hebben. Vantevoren niet zeggen dat je zwanger bent, dat zien ze wel als je binnenkomt. Overleg gewoon wat de mogelijkheden voor je zijn daar en laat ze zelf maar aangeven wat ze doen nu je zwanger bent. Nee heb je en ja kun je krijgen zeg ik altijd! Als je het niet probeert weet je zeker dat je die baan niet krijgt! En indd als ik jou zo hoor zie ik je niet zo gauw terug naar je oude werk gaan na je verlof! Misschien kun je zelfs, als je het echt niet meer ziet zitten en ze hebben bij je gesprek gezegd we nemen je niet aan, alvast verder solliciteren! Heel veel succes! Ik hoop dat ze je toch aannemen! xx
Thnxx, ik hoop het ook! Ik ga sowieso verder solliciteren maar ik wou daarmee beginnen in mijn verlof omdat dat minder gecompliceerd is.
Gesprek ging best goed, uiteraard omdat ik niet meteen kan beginnen willen ze eerst andere kandidaten afwachten maar het is nog geen nee. Ik ga er wel vanuit dat het niet lukt omdat er altijd wel een goede kandidaat tussen zal zitten die wel meteen kan beginnen.
Ik hoop voor je dat ze toch voor jou kiezen! En dus het geduld hebben om te wachten! Ik zal duimen !! xx