Baby met 40 weken geschat op 3800 gram, groot?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Chica82, 18 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Morgen ben ik uitgerekend, nu zit ik me vanavond opeens een beetje druk te maken. Gister had ik controle in het ziekenhuis met echo, maar toen konden ze me niet vertellen hoeveel hij nu ongeveer weegt.
    Maar met 37 weken zeiden ze dat hij ongeveer 7 pond was en dus met 40 weken rond de 3800 gram zou zijn.

Nu heb ik pas volgende week woensdag weer een afspraak mocht ik dan nog niet zijn bevallen om inleiden etc te bespreken. Maar ik maak me vanavond opeens een beetje ongerust omdat ik dus hoor dat die schattingen zo vaak ernaast zitten, en dan denk ik; wat nou als hij 2 weken te laat komt en dus een halve kilo zwaarder is dan verwacht?

Moet ik niet eerder zo'n afspraak hebben om het inleiden te bespreken? Want als dat pas met 41 weken gebeurt en stel dat mijn baarmoedermond niet rijp is dan begrijp ik uit mijn folder dat ze dus eerst een aantal dagen pilletjes moeten geven voor het rijpen van de baarmoedermond, maar dan kan ik toch beter eerder al daarmee beginnen als ik een paar dagen overtijd ben?

En is het nou zo dat die schattingen altijd ver ernaast zitten kwa gewicht?

2. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Overigens zei mijn verloskundige gister dat de kans op bijvoorbeeld uitscheuren natuurlijk groter is naarmate het kind groter wordt, en eigenlijk stelt dit me niet zo gerust als ik erg overtijd ga lopen en hij dus al 38 gram ongeveer kan zijn, kijk 40 weken + 1, 2 of 3 dagen ok, maar om nou door te gaan tussen de 41 en 42 weken..is dat nou nodig?

3. Denise K

Denise K Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Misschien een geruststelling, mijn moeder is 2x bevallen. Ik was 8,5 pond en mijn zusje 9 pond. Ze is bij mij een pietsie ingeknipt en bij m'n zusje was er helemaal niets aan de hand. Een grote baby hoeft dus niet voor een rits daar beneden te zorgen..

4. schaapje84

schaapje84 Fanatiek lid

22 nov 2008
    1.309
    0
    0
    meid... relax probeer te ontspannen, begrijp je wel hoor, maar het hoeft echt niet zo te zijn grote baby..... zie ook reactie hierboven, onze docher is geboren met 39.2w met een gewocht van 3400 gram, waarbij ik bijna een totaal ruptuur heb gehad, uitwendig en inwendige hechtingen, nu gaan we ook weer richting het einde van de tweede zwangerschap, en probeer gewoon zo positief mogelijk te denken, hoop natuurlijk zonder scheur of weet ik wat dan ook er van af te komen, maar er uit komt ie toch wel, daar ben ik van overtuigd en dan maakt het niet veel meer uit (net na de geboorte) hoe ik er van af ben gekomen, dit ben je meteen vergeten..... je wordt zo overdonderd door deze mooie gebeurtenis.
    Zou er niet te veel aan proberen te denken (hoe moelijk dat ook is, zeker omdat het zo kan gebeuren)

succes!!

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Onze dochter is geboren met 40+3, was ingeschat op "een kleintje"... uiteindelijk was ze 3696 gram, da's een heel normaal en gemiddeld gewicht hoor.
    Heb wel knip gehad en zes hechtingen, maar dat kwam mede door de hulp met de vacuumpomp omdat het uiteindelijk allemaal te lang ging duren.

Ook die 3800 gram is nog steeds een heel gemiddeld gewicht. Dus probeer je er niet al te druk om te maken en alsnog ontspannen de bevalling in te gaan.

Dit geschatte gewicht en evt zwaarder is geen reden voor de VK of gyn om je eerder te gaan inleiden hoor. Er zijn legio dames die een zwaarder kind vaginaal hebben gebaard hoor.

6. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Ja dat ik zal inscheuren heb ik me al bij neergelegd, ik ga er gewoon vanuit dat ik geknipt moet worden of een beetje zal scheuren of wat dan ook. Ik ben alleen dus meer bang voor dat total rupture omdat ze dus wel zei dat de kans op een scheur natuurlijk groter wordt naarmate het kind groter is en dat er duidelijk verschil is kwa inscheuren of niet bij een kind van 2.5 kilo of van 4 kilo.

Dus ik dacht, mochten ze nou niet moeilijk doen zouden jullie mij niet aanraden die afspraak over het inleiden enzo 2 dagen eerder te hebben dus met 40.5 weken? Ze gaan dan ook toucheren en STEL dat mijn baarmoedermond nog niet verstreken is dan kan ik nog dagen sukkelen met vaginale tabletten toch? En als ze zeggen het is wel verstreken dan vraag ik of ik met 41 weken ingeleid mag worden. Ik begree bij de controle dat ze dit wel doen op verzoek...maar kan het mis hebben..

Daarnaast ben ik ook niet zo gerust dat ik nu de komende 8 dagen niet gecontroleerd word en ik las dus dat vanaf 40 weken de placenta minder goed werkt...dit maakte me ook een beetje bang.

7. cherryl

cherryl Fanatiek lid

27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    bij mijn eerste werd de kleine met 40 weken op 4300gram geschat!
    zo een schatting zegt helemaal niets! (ik heb me er ook weken druk over gemaakt, maar bedacht me toen dat mijn oma is bevallen (van mijn vader) van een kindje van 5580 gram!!!! en bij haar was er ook niets aan de hand, wel iets uitgescheurd, maar geen last ofzo...
    topen dacht ik al zij dat kan, kan ik het ook!
    uiteindelijk ben ik met 39.5 bevallen van onze dochter van 4060 gram, was iets uitgescheurd en dus gehecht, maar heb nergens last van gehad en ook nooit gekregen!
    ik denk dat het allemaal wel los loopt en dat je het kunt! hoe groot de baby ook wordt!

ow en trouwens, ik zou ook met 40.5 gaan bespreken over eventueel inleiden, en vroeg of dit niet eerder kon omdat ik bang was dat het kindje te groot zou worden... maar hier doen ze daar niet aan als het kindje op 40 weken niet groter wordt geschat dan 4500 gram....

8. pijman

pijman Niet meer actief

Het geschatte gewicht waar je het over hebt klinkt mij heel normaal in de oren. Oke het is geen ukkepukkie aan de ondergrens maar ook zeker geen mega grote baby, gewoon lekker gezond gewicht lijkt me. Als je je heel erg zorgen maakt om totaal rupturen of scheuren kun je altijd vragen of ze het goed in de gaten wil houden en dan een knip wil zetten. Dan heb je het 'onder controle' zeg maar. En echt het klinkt idioot maar het is echt waar, je merkt niks van die knip. Ze kunnen de knip ook verdoven dus dat kan je ook bespreken als je dat een gerust gevoel geeft. In ieder geval vind ik het geschatte gewicht niet zorgwekkend, ook niet als er nog wat grammetjes bij zouden komen.

9. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Ja van wat ze me heeft uitgelegd heb ik dan inderdaad liever zo'n knip in plaats van dat ze afwachten of ik uitscheur en dan vooral waar ik uitscheur...doe dan maar meteen een klein knipje zodat als ik scheur het de goede kant op gaat zeg maar...

Ok dus het is wel een gemiddeld gewicht? Ik weet het niet ik krijg zelden geboortekaartjes:p aangezien ik niet veel mensen ken die kinderen hebben

10. steenbokje

steenbokje Niet meer actief

Ze had jou niet zo bang mogen maken met verhalen over compleet uitscheuren. 7-8 pond is een doodnormaal geboortegewicht.

Ik zou nog wel even het idee van "liever een knip" herzien. Een scheur herstelt sneller en beter dan een knip, schijnt het.

Ik wacht trouwens ook nog af. Onze uk werd laatst al op 3300gr geschat (36 weken) dus ik ben benieuwd met wat voor gewicht hij/zij ter wereld gaat komen. Had er nog niet eens over nagedacht tot ik dit topic las, maar inderdaad groeien ze elke dag nog 25 gram ongeveer. Hmzzz... Nouja, het zij zo!

11. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam

Met 37 weken zeiden ze dat hij 7 pond was ongeveer, 3500 gram zei ze. Dus nu 3 weken later..dan zou hij nu al zo'n 4 kilo moeten zijn als je 25 gram per dag rekent, laat staan over 2 weken:(

12. Samantha1980

Samantha1980 Actief lid

19 mei 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey Chica niet zoveel zorgen maken! Heeft geen zin en is niet goed voor je, probeer er niet te veel bij stil te staan, je kunt het, be positive!

Ik zelf had bij mn eerste een meid van 3900 gr, thuisbevallen, geen scheuring of knip. Ik heb een normale bouw (Bmi 19)

Mijn dochter was ook heerlijk rustig en sliep lekker met weinig behoefte aan voedingen in de eerste daagjes, juist omdat ze wat extra had.. Dat is echt heerlijk relaxt dan hoor!

Nog eventjes hè!!

13. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Ja ik heb hem ook liever iets te zwaar ipv te licht:)

Ik ben alleen bang dat hij plots meer dan 4 kilo blijkt, en dan met 42 weken dus tegen de 4500 is...maar ik zal proberen wat meer vertrouwen te hebben in de verloskundige, als hij echt erg groot is kunnen ze dat toch wel zien..?

14. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ach meid, je maakt je druk om niks. Zo zonde, probeer te genieten van je laatste dagen/weken zwangerschap. Je hebt gewoon een gemiddeld kind en de laatste weken groeien de babies echt niet zo hard, dus 4500 gr...zo'n vaart zal het echt niet lopen. En zo ja (wat mij in jouw geval echt niet waarschijnlijk lijkt) dan bevallen die vrouwen nog steeds over het algemeen gewoon natuurlijk zonder complicaties.

Ik ben bevallen van een baby van 4150 gr, ben maar een heel klein beetje ingeschuurd en niet het idee gehad dat ik een olifant moest uitpersen.:)

Komt vast goed;)

15. anja136

anja136 Actief lid

7 jul 2008
    408
    0
    0
    Geen paniek,
    Ik liep van de eerste precies 2 weken overtijd. Hij was maar liefst 4300 gram, maar ik ben niet uitgescheurd of wat.

Goed luisteren naar de verloskundige en stoppen met persen als zij dat aangeeft, dan komt het vast allemaal goed.

Maak je niet te druk. Er zijn vrouwen die bevallen van veel grotere kinderen, ook zonder probleven.

Mijn zoontje werd geschat op 6,5 pond en bleek uiteindelijk 4300 gram!! te zijn, dus je kunt er toch niets aan doen

16. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    mijn eerste was ook 3880 gram wel geknipt maar dat kwam omdat ik heel smal was en eenh eel strakke bekkenbodemspier had (had helaas)

17. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    gewicht zegt niet zo heel veel.. Het gaat vooral om de grootte van het hoofdje, want dát is het grootste van hetgeen erdoor moet. Als je een kindje hebt van 4500 gram maar die ook 57 cm is - dan is dat nog wel in verhouding en hoeft het hoofdje dus ook niet zo groot te zijn.
    En andersom kan een klein kindje een relatief groot hoofd hebben...

En knippen/scheuren: Het is allemaal niet te voorzien. Probeer het los te laten en te vertrouwen op degene die je helpt bij de bevalling.

Ik weet hoe moeilijk het is hoor - wil zelf heel graag weten waar ik aan toe ben etc.

Dat je placenta na de 40 weken minder gaat werken: Je moet gewoon altijd allert blijven op het leven wat je voelt in je buik. Het kan nu wel minder zijn - er is minder ruimte tenslotte. Maar je moet je kindje nog wel regelmatig voelen per dag. Zodra dat niet meer zo is, moet je gelijk contact opnemen met je vlos. En die bewegingen zeggen dus ook weer enigszins, hoe het met je kindje gaat.

Sterkte met de laatste loodjes!

18. carmen78

carmen78 Actief lid

22 aug 2010
    122
    0
    0
    Ik zou me niet te druk maken, je kan toch niets anders dan gewoon doorzetten ;)
    Mjin buik was niet heel groot en dachten aan een 7 ponder het werd er een van 8 pond. Nu was haar hoofd erg groot en dat is denk ik toch het belangrijkste. Die geeft niet echt mee.
    Gelukkig is het hoofdje van ons babietje nu smaller en heeft alleen een iets dikker buikje.

Bij ons werd tijdens yoga gemeld dat ieder vrouw zich daar druk om maakt en er maar 15% is die ongeschonden uit de bevalling komt. Tijdens je bevalling ben je te druk bezig met persen en doen wa verloskundige zegt. probeer het nu gewoon te vergeten en het op je af te laten komen.

Al met al vond ik het nog wel meevallen die hechtingen. Ze hadden mij geknipt ivm vacuumpomp bevalling. Dan knippen ze ( wel met verdoving)

Het komt allemaal goed en voor je het weet ben je het weer vergeten

19. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Thanks voor het geruststellen, overigens had hij bij de 27 weken pretecho een vrij groot hoofd, want overal stond gemiddeld (buik benen etc) en bij zijn hoofd stond op het papiertje echt het streepje heel dichtbij het uiterste...maar goed als het niet past dan zullen ze vast niet de boel forceren denk ik:)

20. naad24

naad24 Bekend lid

22 sep 2008
    771
    0
    0
    Ik ben bevallen met 39 weken en ons meisje woog 3820.
    Ik ben ingescheurd, heb 2 hechtingen van binnen en 2 aan de buiten kant.

Na 3 dagen had ik er geen last meer van.
    Volgens m'n gyn kan je beter inscheuren dan ingeknipt worden want dat heelt sneller zei ze.

Maak je niet al te druk hoor

Deel Deze Pagina