Uitwendige echo bij 7w: hoe betrouwbaar?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by poema, Jun 19, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. poema

poema Fanatiek lid

Jul 27, 2007
    4,036
    453
    83
    Female
    In heb gisteren een uitwendige echo gehad. Zou 7w zwanger zijn. Helaas zag ze een lege baarmoeder zei ze. Ik vind dit natuurlijk vreselijk. Maar een stemmetje in mijn achterhoofd zegt: hoe betrouwbaar is dit? Had ze niet een inwendige echo moeten maken om het echt zeker te weten?
    (om lang verhaal kort te maken is ook ergens anders te lezen: had 5 weken geleden bloedverlies vandaar echo; zien dus niks met uitwendige echo maar mijn testen blijven positief terwijlnik dus op opsier al vijf weken geleden miskraam gehad zou moeten hebben wat eigenlijk niet eens kan... Snapt iemand het nog?)

2. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    sja ik had met 7,5 week de echo eerst uitwendig, je zag al wel 2x iets zitten, maar het hartje kon ze moeilijk vinden. Vandaar een inwendige echo gedaan. De kindjes liggen vrij veel 'naar achteren' maar toch zag ze dus wel wat op de uitwendige.

3. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Het slaat echt nergens op om met deze termijn een uitwendige echo te maken. Er is zovaak niets zichtbaar dan en jij gaat in de onzekerheid naar huis. Ik begrijp die vk's niet (kan er zelfs boos om worden, begrijpen ze dan niet hoe belangrijk dit voor iemand is?)
    Ik zou opnieuw een echo laten maken en dan inwendig en evt bloedprikken voor je hcg waarde.

Wat stelt de VK zelf voor als vervolgtraject?

En als je nu 7 weken zwanger bent en 5 weken geleden bloedverlies hebt gehad, denk ik eerder aan een innestelingsbloeding dan aan een miskraam.

4. poema

poema Fanatiek lid

Jul 27, 2007
    4,036
    453
    83
    Female
    @romy. Ja hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik mijn vraagtekens erbij heb. Het was overigens bij een echobureau. Ze zei eigenlijk wel dat ze met zekerheid wist dat er niets meer zat. Thuis dus weer getest en geeft nog steeds zwanger aan. Gisteren al bloed wezen prikken in het zh op aanraden echoscopiste en ha en dat moet maandag weer om hcg waarde te vergelijken. Het gekke is dat ik echt iets voel zitten gewoon. Vreemd hè?
    Het klopt ook helemaal niet met alle dat van laatste menstruatie, dag van eisprong en dagen van bloedverlies. Ik breek me er echt het hoofd over. Ben wel heel benieuwd wat mijn waardes doen maandag. En anders misschien maar inwendige echo in ziekenhuis laten maken?

5. Romy1979

Ik las net in een ander topic dat er ook al gedacht werd aan een BBZ.
    Dat zou natuurlijk verschrikkelijk zijn, maar zou wel een verklaring kunnen zijn als de baarmoeder idd leeg is, maar je testen nog wel positief zijn.
    Bij een BBZ moet er wel snel aktie ondernomen worden hoor.

Heel veel sterkte meid, die onzekerheid is killing, weet er alles van. Bij mijn zwangerschap van Sven zeiden ze in het begin dat ik waarschijnlijk een bbz had en werd er al gesproken over operatief weghalen of een lichte chemokuur.
    Gelukkig aantal dagen later nog een echo gekregen, want mijn gevoel zei ook wat anders en zie mijn banner.

6. poema

poema Fanatiek lid

Jul 27, 2007
    4,036
    453
    83
    Female
    Ja klopt. Maar ook een bbz kon ze niet zien. Ook niet met inwendige echo zei ze. Ja ik wil ook snel door met het onderzoek. Kan niet wachten tot maandag drie uur. Want dan hoor ik de uitslag van de tweede bloedprik. Ik vertrouw ook altijd op mijn gevoel en mijn gevoel zegt dat er wat zit: goed of slecht. Mijn buik is ook opgezet maar ik heb geen buikpijn ofzo. Ik vind het al met al allemaal een vreemd verhaal. En je wordt er zo onzeker van.

7. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Ik had ook met 7 weken een echo, maar er was te weinig te zien uitwendig. Dus ik kreeg een inwendige, raar dat ze het bij jou niet hebben gedaan. Ze keek zelfs inwendig naar mijn eierstokken of daar alles rustig was.

Sterkte met de onzekerheid, hopelijk heb je wat afleiding en is het snel maandagmiddag!

8. poema

poema Fanatiek lid

Jul 27, 2007
    4,036
    453
    83
    Female
    @yolanthe: wat zagen ze dan uitwendig bij jou? Ik kon er niets uit op maken maar je zag een witte streep. Ik vind het nu zo suf dat ik niet om een inwendige echo gevraagd heb...

9. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

Nov 16, 2007
    10,986
    116
    63
    ik heb met Nathan de 1e echo gehad met 8 wk. Eerst uitwendig maar niets te zien. volgens de vk was dat toen heel gewoon dat dat niet lukte. Inwendig was toen wel wat te zien.
    anderhalve week later nog bijna niets te zien uitwendig.

Ik kan me niet goed meer herinneren wat er te zien was uitwendig. Volgens mij kon ze de bm vinden maar in de bm kijken lukte neit.

10. zohra

zohra Niet meer actief

hier een bbz met 8 weken+ niks te zien op de echo dus dat zegt weer niks helaas.
    toen ze me met een kijkoperatie gingen zien was het dikke bingo helaas, ook mijn laatste ei en ongi klopten niet wil je niet bang maken maar zoek het idd wel goed uit.

sterkte

11. poema

poema Fanatiek lid

Jul 27, 2007
    4,036
    453
    83
    Female
    @Zohra: precies. Ik wil het gewoon goed uitgezocht hebben want je hoort rare dingen. En er kloppen gewoon een paar dingen niet in mijn verhaal.

12. didi2

didi2 Actief lid

Mar 31, 2010
    185
    0
    16
    Tjonge dames eisen om een echo , boos op verloskundigen,..wie heeft er nu voor gestudeerd. Een streep in de baarmoeder betekend LEEG. Ook via een abdominale echo kun je al zien of er "aan de hand is ". Bij een streepvormig cavum , betekend het dat het endometrium tegen elkaar ligt, en er dus geen zwangerschap is...Serkte voor de to

13. Romy1979

:(
    Hier ga ik maar niet op reageren.

14. poema

poema Fanatiek lid

Jul 27, 2007
    4,036
    453
    83
    Female
    ?
    Ik weet niet of je mijn hele verhaal hebt gelezen. Maar ik heb al een dikke maand positieve testen tot gisteren aan toe. Er is dus wel degelijk iets geks aan de hand omdat ze uitwendig niets zien en ik wel zwanger test. Ik zeg niet dat er toch iets moet zitten maar vraag me af waar die positieve testen dan vandaan komen. En dus hoe betrouwbaar een uitwendige echo is... met 7 weken.
    En een echo eisen; ik vind dat je daar wel degelijk recht op heb. Het is wel MIJN LIJF waar dit mee gebeurt.

15. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

Feb 25, 2008
    1,485
    2
    0
    en nu in het Nederlands ..... :(

16. abeltje

abeltje Niet meer actief

Om op je vraag te reageren, ik vind het onbetrouwbaar, ook als je iets verder bent. Met 8w4d heb ik een uitwendige echo gehad en ze konden wel een blaasje zien, met heel vaag er wat in. Op grond daarvan beweerden ze dat ik maar 7 weken zwanger was.
    M'n man en ik hadden echt iets van huh? je ziet nauwelijks wat... en we vertrouwden het ook niet.
    Geheel terecht, want bij de combinatietest bleek de termijn dus helemaal verkeerd gemeten te zijn. Ik was dus wel echt 8w4d bij de echo maar doordat hij uitwendig was, en er vrijwel niets te zien was, was het dus helemaal verkeerd geschat (met als gevolg eerst een ontzettend slechte bloeduitkomst van de combinatietest!).
    En als ik dan even doorredeneer, als ze bij mij met 8w4d zo slecht beeld hadden, dan zou het met 7weken helemaal superslecht moeten zijn.

17. helia

helia Actief lid

Dec 4, 2009
    445
    1
    0
    Amstelveen
    Bij mij werd er geeneens een uitwendige echo gemaakt tot 12 weken, mijn VK zei dat je beter in een vroeg stadium van het zekere uit kan gaan en een inwendige echo kan maken.
    Dit omdat ik natuurlijk ook al meerdere miskramen heb gehad en ze me niet wilde teleurstellen met nieuws wat later niet goed bleek te zijn.
    Op de inwendige echo's is alles veel beter en nauwkeuriger te zien dus ik zou zeggen EISEN die echo en laat ze je maar duidelijkheid geven hoor ...het is inderdaad jouw lichaam en geestelijk moet dit ook zwaar zijn. (het niet weten wat er nou precies aan de hand is bedoel ik)
    Heel veel succes en een knuffel van mij
    Helia.

18. didi2

didi2 Actief lid

Mar 31, 2010
    185
    0
    16
    Okay,.zodra je "iets "ziet,..een zwart holletje (bv), dan ga je inderdaad inwendig (vaginaal) kijken. Dat zwarte holletje kan van alles zijn,..van cyste tot vruchtzakje. Maar als je tijdens een buikecho (abdominaal) een streepvormige baarmoeder (cavum) ziet, betekend dit dat de baarmoeder leeg is. Zwangerschaps hormonen kunnen heel lang in je lichaam zitten (ook al is er geen zwangerschap meer) . Maar verder onderzoek is wel nodig, omdat je hele hormoonhuishouding in de war is. Is niet mijn bedoeling om je te kwetsen hoor alleen om iets uit te leggen. Het is een ongelooflijk moeilijk gebied, en alles hangt inderdaad af van expertise (kundigheid en verstand van zaken ) van degene die je begeleid. Succes verder.

19. s1986

s1986 Niet meer actief

Heyy een witte streep is idd een lege bm. Heb een hoop echo gehad voor de tp. Toen het eenmaaal raak was werd het een zwart bolletje! Zou toch ff goed na laten kijken of het geen bbz is. Hoop het niet meis STERKTE. Heb zelf een echo gehad buitenaf met 7weken 2 dagen volgens hun. Dit was uiteraard flink uitvergroot maar er was duidelijk iets te zien.

20. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant

dat vind ik echt onzin, als je goed een echo kan maken en geen extreem buikvet ofzo hebt (want ik ben ook niet skinny) kan je vanaf 6 weken buiten ook al alles zien hoor, je kan zeker zien of er wat in de BM zit, hartje heb ik ook al gewoon gezien met 7 weken buitenaf (en heb ook nog eens gekantelde BM dus was moeilijker dan normaal)

Ligt er maar net aan hoe kundig je echomaakster is en hoe goed zijn of haar apparatuur is maar het kan dus gewoon prima, een inwendige zou ik zelfs weigeren want dat word vaak gedaan uit makkelijkheid (de woorden van mijn eigen gyn)

Share This Page